Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

WACOM-bräda

Produkter
(logga in för att koppla)
Till skillnad från en mus är markören alltid där du pekar.

Om du pekar med pennan i nedre vänstra hörnet på ritplattan är det där markören dyker upp.
 
Skulle inte kunna leva utan min Wacom. Använder den till i princip allt datorarbete och har gjort så i många år. Exaktheten mot en mus går inte att jämföra + att det är en mer naturlig ställning för handen.

//Anders
 
Jobbar fortfarande hårt på att vänja mig vid känslan...Det känns skumt, såhär i början. Funderar på om inte A5 var för stort ändå.. yviga rörelser blir det..

[Edit]
Graphire 3 är det jag har..
 
Har en Graphire A6 sen drygt ett år tillbaks. Fungerar perfekt, använder pennan hela tiden, oavsett om jag jobbar med PS eller ej.

Provade en Intuos A4 några gånger. Och känslan var ännu bättre med den, mjukare "touch" liksom. Sen var A4 på tok för stor för mig iofs, men den finns i A6 också.
 
mipert skrev:
Till skillnad från en mus är markören alltid där du pekar.

Om du pekar med pennan i nedre vänstra hörnet på ritplattan är det där markören dyker upp.

Men blir det då inte så att man sätter ner pennan på fel punkt hela tiden? Räknas en nedsättning som ett klick eller?
 
Javisst :) Enda jag saknar, är möjligheten att scrolla...hur gör ni, som är vana användare av brädan? Piltangenterna?
 
Finns det inte scrollknapp på musen på de dyrare Wacommodellerna?

Eller är det ingen annan än jag som använder Wacommusen?

Min gamla Volitomus saknardock scroll så jag har vant mig med piltagenterna.
 
Lasse H skrev:
Finns det inte scrollknapp på musen på de dyrare Wacommodellerna?

Eller är det ingen annan än jag som använder Wacommusen?

Min gamla Volitomus saknardock scroll så jag har vant mig med piltagenterna.

Jo det finns scrollknapp på den medföljande musen till intuos 2. Jag använder både musen och pennan lika mycket. Det är skönt för armen att variera lite.
 
Ge ett råd till en ovetande...

Har ingen erfarenhet av WACOM, men tycker att det verkar riktigt praktiskt. Snälla, ge mig lite tips:

- Vilken modell bör man satsa på om det "viktigaste" användningsområdet är fotoredigering?

- Och vad kostar då en sådan?

- Funkar den med USB 1?

- Ställs det några övriga krav på datorn?
 
Lasse H skrev:
Finns det inte scrollknapp på musen på de dyrare Wacommodellerna?
Min gamla Volitomus saknardock scroll så jag har vant mig med piltagenterna.
det finns skroll på mössen till alla wacombrädor. utom till voliton som du har, som numera helt saknar mus.

själv använder jag mus och penna lika mycket, men tycker skrollen på brädan funkar bra den med.
 
Arne S skrev:
Ge ett råd till en ovetande...

Har ingen erfarenhet av WACOM, men tycker att det verkar riktigt praktiskt. Snälla, ge mig lite tips:

- Vilken modell bör man satsa på om det "viktigaste" användningsområdet är fotoredigering?

- Och vad kostar då en sådan?

- Funkar den med USB 1?

- Ställs det några övriga krav på datorn?

Jag skulle inte rekommendera något mindre än intous 3 a5, kostar runt 3000:-

Men även den billigaste plattan fyller "ritfunktionen" Men den modellen har det mesta som behövs.

Ja den funkar med usb 1

Jo det finns säkert krav, men kan du köra photoshop kan du ha en ritplatta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.