Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom är häftiga dom där gamla mekaniska monstren, det var bättre förr :)

Här är mitt gamla monster...

/kent

Bilagor

• canon_f1.jpg
    canon_f1.jpg
    53 KB · Visningar: 470
man blir ju faktiskt lite sugen på att köpa nån gammal nikon-kamera... får se om jag kan sno åt mig nåt billigt paket med både nåt klassiskt objektiv å klassisk analog manuell kamera.
såg ett micro-nikkor 55/2.8 på blocket idag för 450:- å drabbades av akut NAS/LLD.

Makten skrev:
Ja, jag har alltid små-avskytt 50 mm på DX, men med den här brutala ljusstyrkan så blir det en annan grej liksom. Förresten så är 50/1,2 ett helt annat objektiv! Det ska vara avsevärt bättre enligt Rörslett med flera. Jag vet inte ännu. Det är alltså 55/1,2 jag har, som är en äldre grunka. Jag gav sexhundra spänn för den:) Femtian kostar nog minst det fyrdubbla.

Tillägg: 55/1,2 torde ge ganska likvärdigt skärpedjup och utsnitt som 85/1,8 på FF, men skärpan är ju säkerligen sämre.

Du var det du som var bara någon timma snabbare än mig!!! Gha vad enerverande!
Grattis iaf och njut av den!
Sådanna lägen dyker bara upp någon gång var femte år så det lär dröja innnan jag för möjlighet att införskaffa denna glugg...om man inte snubbler över en 58mm noct.
JAJA, drömma går ju alltid!

Till Oscar:

Glöm bara inte att neg-färgfilm ska överexponeras minst ett halvt steg..

Det är så tråkigt när analog film får dåligt rykte bara för att folk kör på helautomatik i kameran o inte fattar att ingen ljusmätare är gjord för negativ färgfilm.

Fabian.Gafvelin skrev:
Du var det du som var bara någon timma snabbare än mig!!! Gha vad enerverande!
Grattis iaf och njut av den!
Sådanna lägen dyker bara upp någon gång var femte år så det lär dröja innnan jag för möjlighet att införskaffa denna glugg...om man inte snubbler över en 58mm noct.
JAJA, drömma går ju alltid!
Det var ganska enerverande att köpa den också, för säljaren "försvann" när jag satt in pengarna. Jag tog risken med förskottsbetalning för att han inte skulle sälja den till någon annan. Han var så enormt seg på mailen redan från början att jag räknade med att han inte var ute efter någon blåsning. Men efter en veckas mailande fram och tillbaka så fick han iväg det till sist:)
58/1,2 Noct har tydligen tillverkats i ganska få exemplar, så den är nog rätt omöjlig att hitta till vettigt pris.

Det roliga är att jag plåtar vidöppet mest hela tiden, bara för skärpedjupet:-D

Bilagor

• dsc_9203.jpg
    dsc_9203.jpg
    83.7 KB · Visningar: 418
Jag fick min Nikkor 28mm f2.8 AI-s idag. Grymt fin glugg, så lätt och trevlig. Lätt att fokusera med. Detta ex var en aningen lite lätt i fokusringen men absolut inget störande. Jag tog en hel del bilder med den och min 17-55 inställd på 28mm. Försökte ta likvärdiga bilder vid f2.8 och f4. Det jag kan säga att detta verkligen är ett fint litet objektiv. Riktigt skarpt redan vid 2.8. Men det är mitt 17-55 också (men en aningen lite dyrare förståss). Några stora skillnader kunde jag egentligen inte se förutom att 28mm har mer "CA" vid extrema situationer vilket min 17-55 inte alls har. Utöver det så levererar de likvärdigt vid 28mm/2.8. MEN, den stora fördelen med 28mm AI-s är vikten förståss samt att den är mycket skönare att fokusera manuellt med, bokhen är en aningen mjukare SAMT närgränsen på 20cm. Jag övervägde först om denna glugg verkligen behövdes i min väska men efter att ha tagit lite bilder runt närgränsen så inser jag att detta är en mycket trevlig bekantskap. Skall utvärdera den lite till innan jag bestämmer för att behålla den eller sälja den.

En större version av nedanstående bild (28mm/f4) finns här: http://farm3.static.flickr.com/2064/2273719619_f277a14cee_o.jpg

Bilagor

• blad_small.jpg
    blad_small.jpg
    84.7 KB · Visningar: 407
Senast ändrad:
BjörnN skrev:
Hastigheten är kanske densamma men ljudet är definitivt vassare på F3:an!

Snärtiga mekaniska smällar, högfrekvent vinande med kontinuerligt varierande frekvens över en frammatningscykel och så lite dovt allmänt brum i botten. Sådant välljud kommer ingen datoriserad plastkamera i närheten av.

He he! Du talar lika hängivet och målande om ljudet från en kamera som den mest fanatiske motorjornalisten gör om insugsljudet från en Ferrari-tolva med förgasare!

/K

Inte för att jag gillar NX men ibland så... Öppnar jag bildfilerna i NX så syns inte ful CA, puts väck. I Lightroom går det inte ens att ta bort dem, måste vidare in i PS för att kunna lösa det. Så problemet med lite CA i extrema situatiuoner (typ greverk i motljus) känns nu inte som något betydande problem. Testet fortsätter :)

Robin, denna bild har inget CA, det fanns i andra bilder där ljussituationen var påtagligt svår. Men jag skulle vilja säga att rätt få objektiv skulle inte uppvisa CA i de situationera. Däremot, när de öppnades i NX så var det bara borta, NX trollar väl bort sånt gissar jag.

Daniel, ja den första bilden var nog mer verklighetstrogen också. Ljuset hade inte den färgtemperaturen direkt.

johan.morck skrev:
Robin, denna bild har inget CA, det fanns i andra bilder där ljussituationen var påtagligt svår. Men jag skulle vilja säga att rätt få objektiv skulle inte uppvisa CA i de situationera. Däremot, när de öppnades i NX så var det bara borta, NX trollar väl bort sånt gissar jag.

Daniel, ja den första bilden var nog mer verklighetstrogen också. Ljuset hade inte den färgtemperaturen direkt.
Det e ju lila längst ner i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar