ANNONS
Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin!

Vi fortsätter att använda benämningarna, klack och plutt.

Plutten finner vi hos D40. Kitobjektivet saknar klack. Plutten kan alltså inte påverkas av annat än AI-S.

AI-S objektiv har klackar, den ena påverkas av bländarringen, men vilken funktion HADE den andra klacken? FE2 har ju ingen plutt.

Att den andra klacken idag påverkar plutten hos D40 vittnar om god framförhållning, Beklagar att jag tog fel på årtalen.

Men jag måste erkänna att jag inte helt förstår sammanhanget, är det FA-kameran som spökar till det?

per

Idag har jag plåtat lite mer med den nyinförskaffade 55/1,2 Nikkor-S. Jag undrar ju lite vad Bjørn Rørslett hade rökt när han skrev att det var ganska mediokert, för det här objektivet är helt vansinnigt skarpt. Det är faktiskt snorskarpt redan vid f/1,2! Dock är kontrasten ganska låg; ungefär i klass med 35/1,4 vid full öppning. Skärpan är dock bättre. Jag fattar inte riktigt hur ett så gammalt objektiv kan vara så in i helvete bra. Har det inte hänt nånting på fyrtio år?
Jodå, det finns massa konstigheter också. Bokehn blir jag inte riktigt klok på. Den är helt sagolik när fokus ligger på 1-2 meters håll, men blir sen ful som stryk om man fokuserar lite längre bort. Vilket den teoretiskt väl inte borde bli eftersom hela linspaketet flyttas. Vidare så är skärpan sämre på långt håll än nära tycker jag det ser ut som, vilket väl är motsatsen mot vad icke CRC-objektiv brukar prestera. Vid fokus på oändligheten och vidöppen bländare så får skarpa ljuspunkter en väldigt märklig form. De formar som ett "parasoll" ungefär, inte en punkt.
Nå, vid f/4 är skärpan apbra och kontrasten börjar bli bättre. Kikar man in i objektivet så är det nog en viss unken beläggning på linserna där inuti, vilket kanske kan bidra till låg kontrast. Men vafan, det funkar:)
Jag måste förresten dra tillbaka min åsikt om att 50 mm suger på DX. Nu är det här visserligen 55, men det är en ganska krävande brännvidd, och det i sig kan uppenbarligen vara rätt inspirerande. Man får pula och tänka som fan för att få till några vettiga utsnitt. Särskilt eftersom jag inte pysslar med porträtt alls.
En sista iakttagelse är att det är komplett helt jävla omöjligt att fokusera rätt vid full bländaröppning. Det spelar ingen roll att jag har sökarförstorare och mattskiva med snittbild. Förut trodde jag att mattskivan behövde skimsas, men nu verkar fokus kunna hamna lite varstans. Det är helt enkelt för dålig precision i snittbilden för så stora bländaröppningar. Jag misstänker också att man delvis ser "genom" mattskivan, och därmed fokuserar lite fel utan att den är felkalibrerad. Och den där AF-indikatorn kan man ju slänga i sjön. Den bara blinkar som ett flipperspel, och det är omöjligt att hitta fokus på annat än oändligheten med den.
Återkommer kanske med lite bilder senare.

PS. Om du läser det här Bjørn så hoppas jag att du inte tar illa upp av min sarkastiska formulering i början;-)

Tillägg: Per! Jim verkar ha mycket bättre koll på klackar och pluttar, och du kanske missade hans inlägg ovan? Jag har ingen koll alls på själva kamerorna från den gamla goda tiden, men objektiven har jag forskat lite i.

Senast ändrad:
manuella gluggar är ofta väldigt trevliga, gärna i kombination med D1H i raw-format :)

105/2.5 gillar jag brännvidden, och bildkvalitén. nedbländat till f/4 känns det bra. tror det är kontrasten mestadels som är dålig på f/2.5
behändigt format annars.
75-150/3.5 är oxå ett trevligt objektiv, som oxå kvalar in under behändigt format, och mår bra av att bländas ner ett steg för att få upp kontrasten.
mitt soligor 135/1.8 är INTE behändigt, och inte så värst bra på full öppning, eller i motljus-situationer. men ett 135/1.8 var för exotiskt och lockande för att motstå. gav nog typ 6-700 för objektivet med frakt.
saknar klack, och ger därför inte ljusmätning annat än vidöppen på D1H, om man inte kör objektivet i nedbländat läge, men då blir det å andra sidan inte så lätt å fokusera.

lägger med en bild jag tog med det på en föreställning. mitt 80-200/2.8 räckte inte till ljusmässigt, så 135/1.8 åkte på.
D50, iso 1600, 1/125s och kanske f/1.8-2.2. förminskad

Bilagor

• soligor135-1.jpg
    soligor135-1.jpg
    70 KB · Visningar: 798
hade visst D50 i bildstorlek M (2256x1496), men här kommer 100% utsnitt iaf. brusreducering av. direkt från kameran. förhoppningsvis är det väl rättfokuserat oxå, med hjälp av gröna lampan i sökaren.

Bilagor

• sloigor135-2.jpg
    sloigor135-2.jpg
    68.5 KB · Visningar: 803
Makten skrev:
Vid fokus på oändligheten och vidöppen bländare så får skarpa ljuspunkter en väldigt märklig form. De formar som ett "parasoll" ungefär, inte en punkt.
Kan det vara sfärisk aberration? Det sitter väl inga asfäriska linser i det där objektivet?

PMD skrev:
Kan det vara sfärisk aberration? Det sitter väl inga asfäriska linser i det där objektivet?
Ingen aning. Jag tror det är någon form av vinjettering som orsakar detta. Sigma 30/1,4 har ibland givit mycket märkliga trekantiga "artefakter" i oskärpan och i ljuspunkter. Antagligen samma sak.

På tal om sfärisk aberration så har jag just läst mig till att det nog är orsaken till svårigheterna att fokusera! Det är nämligen så att man vid full bländaröppning har fokus i ett ganska stort spann på grund av att den sfäriska aberrationen lägger fokus på olika ställen beroende på hur långt ut i periferin de infallande strålarna träffar linserna. När man bländar ner drabbas man av sk. "focus shift" (fokusförskjutning kanske vore en bra svensk översättning?), vilket gör att fokus flyttas bortåt. Jag är ganska säker på att det är därför AF-modulens gröna plutt i sökaren får tuppjuck av äldre ljusstarka objektiv. Det finns helt enkelt fokuserade ljusstrålar inom ett mycket större spann än vad ögat tycker är "snyggt", så lampan lyser och blinkar hejvilt långt utanför det som man skulle betrakta som skarpt i själva bilden. Samma sak gäller nog sökarbilden och snittbilden. Jag kan faktiskt se att snittbilden blir knäpp om jag bländar ner. Beroende på avståndet så kan man se att halvorna plötsligt inte är helt i fas längre om man bländar ner ett steg!
Allt det här är nog väldigt svårt att komma runt. Man får helt enkelt försöka lära sig vid vilka avstånd och bländarvärden som man kan vänta sig en viss förskjutning, och utefter detta kompensera när man fokuserar. Kanske är det här till och med ett av de problem som orsakar front- eller bakfokus på AF-objektiv!

En intressant artikel i ämnet: http://www.vanwalree.com/optics/spherical.html

Jag gjorde lite fokustester idag hemma, och vid närgränsen så fokuserar 55:an klockrent på millimetern vid f/1,2. Bländar man ner så flyttas fokus dock bortåt klart märkbart. Vid f/5,6 rör det sig om kanske en centimeter vid 0,6 meters avstånd till motivet, vilket förstås kan bli en meter vid större avstånd. Ska man blända ner mycket ljusstarka objektiv rejält så bör man antagligen också fokusera nedbländat alltså.

Tillägg: Det skulle inte förvåna mig om det här är orsaken till att mycket ljusstarka objektiv anses skarpast redan vid ganska stora bländaröppningar. De är helt enkelt felfokuserade när man bländar ner. Det finns väl ingen som helst logisk förklaring till varför objektivet skulle börja prestera sämre långt innan effekterna av diffraktion inträtt annars? Ju mer nedbländat, desto skarpare borde det bli för alla objektiv, till dess att diffraktionen träder in.

Senast ändrad:
Några kommentarer om ljusstarka Nikkor.

24/2
En besvikelse. Inte alls bra på full öppning och inte bra nedbländad heller.

28/2.8 Ais
Kanonobjektiv på alla bländare.

50/1.8 Ais (äldre minfocus 0.45 m)
Mycket bra men HELT OMÖJLIG att fokusera rätt på D200.

85/2
Helt OK. Använder den mest för dubbelexponeringar, skärpa + oskärpa, där den är mycket bra. Ingen brännviddsförändring och snygg oskärpa.

135/2
Kanonobjektiv - troligen helt i klass med 105/1.8 och kanske något bättre på full öppning. Jag använder den på full öppning för stjärnfotografering.

Martin, är det svårt att ställa skärpan manuellt med 35:eek:rna? Jag minns att det var omöjligt på min 350D med nikkor 50/1,4.. borde ju bli ännu svårare med vidvinkel..?

Iofs har D3 stor sökare.. men det finns ju ingen mattskiva med prismor osv.. :)

objernulf skrev:
24/2
En besvikelse. Inte alls bra på full öppning och inte bra nedbländad heller.
Jag skulle tro att mina krav är mycket lägre, för den bild jag sett vid f/4 var skarp och fin.

Danlo skrev:
Martin, är det svårt att ställa skärpan manuellt med 35:eek:rna? Jag minns att det var omöjligt på min 350D med nikkor 50/1,4.. borde ju bli ännu svårare med vidvinkel..?

Iofs har D3 stor sökare.. men det finns ju ingen mattskiva med prismor osv.. :)
Med 35/2 var det ganska lätt, men 35/1,4 beter sig knöligare. Det välvda skärpeplanet gör att man inte kan peka om kameran i en annan riktning, så om man vill ha skärpan i kanten så får man lita på att man ser var den ligger med befintlig komposition. I alla fall vid stora bländaröppningar. Jag börjar tycka att den där snittbilden är mest i vägen, för den går ändå inte att lita på. Det är inte särskilt ofta man har vertikala linjer i motivet att fokusera efter, så mikroprismor hade varit mycket bättre.
Med D3 blir det ju ett mycket vidvinkligare objektiv, så jag skulle tro att det blir ungefär lika svårt att fokusera. Sökaren är större, men å andra sidan blir oskärpecirklarna mindre i förhållande till hela bilden, så det blir nog plus-minus noll ungefär.
350D har ju typ en fjärdedel så stor sökare som D3 ytmässigt, så den är nog dum att jämföra med;-) Köp nån gammal häck och prova. De kostar ju inte direkt mycket. Jag tror nästan att 35/2 är mer användbart på D3 med tanke på att man kan skruva upp ISO såpass högt, och det välvda skärpeplanet på 35/1,4 är nog inte roligt på en stor sensor.

Kul tråd, är också inne på gamla MF gluggar å kämpar på att försöka hitta fokus hehe

Bytte ett objektiv med Martin och provade det nån timme senare genom att fota hundar i farten, kan säga att jag kan va glad om var 10'e bild hade fokusen rätt ;-)

Sen kom jag ju på att om jag bländar ner till 85/4 å skruvar upp ISO'n istället så får jag ju lite mer marginal än 85/2 å lyckades sätta nån bild.

Denna tråd skall följas!

C-nord skrev:
Bytte ett objektiv med Martin och provade det nån timme senare genom att fota hundar i farten, kan säga att jag kan va glad om var 10'e bild hade fokusen rätt ;-)
Ja, att fokusera manuellt "i farten" är ruggigt svårt, men det går. Bara man har koll på vilket håll man ska åt, så att säga.

--------------------------------------

Måste tjata lite om 55/1,2 igen känner jag. Jag är nu ganska säker på att det här är bland det skarpaste jag provat. Och att det dessutom är fullt användbart vidöppet gör ju inte saken sämre.

En liten bild vid f/1,2 (varför plockade jag inte bort den fula pinnen??). Vinjetteringen är objektivets naturliga.

Bilagor

• _dsc9101-2.jpg
    _dsc9101-2.jpg
    83.2 KB · Visningar: 702
100% crop. Glöm inte att detta är vid vansinniga f/1,2! Man ser till och med strukturen i barkbiten på den lilla pinnen. Ganska jäkla bra skulle jag säga:-O

Bilagor

• _dsc9101.jpg
    _dsc9101.jpg
    87.3 KB · Visningar: 704
C-nord skrev:
Oj vad det såg skarpt ut, vad har du för "recept" på den bilden, raw eller?

Uppskärpt eller?
RAW uppräknad med Lightroom. Jag har behandlat den så att jag tycker den ser bra ut. Det blir lite fånigt om man ska visa hur det ser ut "linjärt", för då ser allt mer eller mindre ut som skit. Lite mer när det gäller såna här objektiv, men det är ju det slutgiltiga resultatet som räknas;-)

Absolut, hur som helst jäkligt skarp!

Tror att det skarpaste jag har är 50/1.4 AI-s, men tror inte det är lika vasst som det där :)

Makten skrev:
RAW uppräknad med Lightroom. Jag har behandlat den så att jag tycker den ser bra ut. Det blir lite fånigt om man ska visa hur det ser ut "linjärt", för då ser allt mer eller mindre ut som skit. Lite mer när det gäller såna här objektiv, men det är ju det slutgiltiga resultatet som räknas;-)
Nu till det intressanta: hur jagade du rätt på en 55:a utanför Tradera / Ebay, och vad gav du för den?

Florestan skrev:
Nu till det intressanta: hur jagade du rätt på en 55:a utanför Tradera / Ebay, och vad gav du för den?
På Blocket:) Det låg en Nikon EM ute för en tusenlapp, och läste man lite noga så följde det med ett 55/1,2. Jag bjöd sexhundra för gluggen och fick den för det priset. Jag har ingen nytta av en EM, men det var ett fint pris för alltihopa. Den finns säkert kvar om någon är intresserad.

Tillägg: Eller vid närmare eftertanke så bjöd jag inte, utan frågade vad bara gluggen skulle kosta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar