Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
100% utsnitt. bl 1,4´. Konverterad i NX utan skärpa. Skärpt i CS3 med smartsharpen 100,1
 

Bilagor

  • 14.jpg
    14.jpg
    95.7 KB · Visningar: 350
Bokehn. Behandlad på samma sätt som utsnittet ovan.....bländare 1,4

Går det att använda en bild som denna till att bedömma bokehn?
 

Bilagor

  • bokeh.jpg
    bokeh.jpg
    29.8 KB · Visningar: 350
Kanske skall visa bilden i en variant med bländare 1,4 och varifrån utsnittet med bokehn ungefär är tagen
 

Bilagor

  • bokeh.jpg
    bokeh.jpg
    35.4 KB · Visningar: 350
Jag tycker bokehn ser rätt kass ut, som på de flesta andra objektiv i samma stuk. Kolla nere till höger. Ljus och vass kant på oskärpecirkeln. Men när skärpedjupet är såpass kort så spelar det sällan någon roll eftersom mönstren i oskärpan blir så stora ändå.

Tillägg: Observera förresten den brutala skillnaden i kontrast mellan f/5,6 och f/1,4 om du räknat upp dem likvärdigt. Helt okej även vidöppet i och för sig, och skärpan ser bra ut.
 
Skärpan ser riktigt bra ut, men bokeh'n tycker jag också kunde vara bättre som helhet, men området du cropade ser väldigt smooth ut, som från "The Cream Machine", men det har väl att göra med brännvidden också, för att vara från en 50'a så ser det hyffsat ut ändå.

/kent
 
CZ 50/1.4 är väl ansedd att ha riktigt bra upplösning men något sämre bokeh. Man kan visst inte få allt ;-) Ser spänt fram emot några bilder från Daniels 50/1.2.
 
Senast ändrad:
Jag ser också fram mot dom, men jag kommer självklart att försöka visa objektivet från sin sämsta sida så ingen springer o köper det o sen blir besviken.

Dvs, ingen skärpning... haha inser att det blir det enda som jag medvetet väljer bort :)

Kan inte någon vara så snäll o skriva de exakta inställningarna för att kunna ladda upp en så stor bild som möjligt här i forumet?

Tack på förhand!
 
Danlo skrev:

Kan inte någon vara så snäll o skriva de exakta inställningarna för att kunna ladda upp en så stor bild som möjligt här i forumet?

QUE? Det är väl 400x400 som gäller, 102400 bytes stor fil. Åtminstone direkt i en forumtråd. ELler missuppfattade jag dig?
Alternativt är ju att länka din bild från annan plats där storleken inte är begränsad. Finns ju en uppsjö av gratistjänster som jag tyvärr inte har någon erfarenhet av :)
 
Hur många ppi då? 72 ppi är nämligen för stort..

Och ja, jag menade direkt här i forumet :)
 
Jag brukar skala ner bilden till den storlek jag vill ha (max 400 pixlar på endera ledden) och köra "Save for web and devices" som jpg. Där väljer jag "optimize to file size", och ställer in 90KB som max filstorlek.
 
Här kommer ett exempel till på skärpan på bländare 2,0:

Hela bilden
 

Bilagor

  • ö3.jpg
    ö3.jpg
    52.6 KB · Visningar: 320
Här kommer några testbilder till jag tog igår :)
 

Bilagor

  • ö6.jpg
    ö6.jpg
    52.5 KB · Visningar: 307
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.