Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor
- Trådstartare Makten
- Start datum
matnyttige
Aktiv medlem
Ta hellre en bild med lite ljusfläckar typ solreflexer i bakgrunden.Mankan G skrev:
Bokehn. Behandlad på samma sätt som utsnittet ovan.....bländare 1,4
Går det att använda en bild som denna till att bedömma bokehn?
Makten
Aktiv medlem
Jag tycker bokehn ser rätt kass ut, som på de flesta andra objektiv i samma stuk. Kolla nere till höger. Ljus och vass kant på oskärpecirkeln. Men när skärpedjupet är såpass kort så spelar det sällan någon roll eftersom mönstren i oskärpan blir så stora ändå.
Tillägg: Observera förresten den brutala skillnaden i kontrast mellan f/5,6 och f/1,4 om du räknat upp dem likvärdigt. Helt okej även vidöppet i och för sig, och skärpan ser bra ut.
Tillägg: Observera förresten den brutala skillnaden i kontrast mellan f/5,6 och f/1,4 om du räknat upp dem likvärdigt. Helt okej även vidöppet i och för sig, och skärpan ser bra ut.
johan.morck
Aktiv medlem
CZ 50/1.4 är väl ansedd att ha riktigt bra upplösning men något sämre bokeh. Man kan visst inte få allt ;-) Ser spänt fram emot några bilder från Daniels 50/1.2.
Senast ändrad:
Danlo
Avslutat medlemskap
Jag ser också fram mot dom, men jag kommer självklart att försöka visa objektivet från sin sämsta sida så ingen springer o köper det o sen blir besviken.
Dvs, ingen skärpning... haha inser att det blir det enda som jag medvetet väljer bort
Kan inte någon vara så snäll o skriva de exakta inställningarna för att kunna ladda upp en så stor bild som möjligt här i forumet?
Tack på förhand!
Dvs, ingen skärpning... haha inser att det blir det enda som jag medvetet väljer bort
Kan inte någon vara så snäll o skriva de exakta inställningarna för att kunna ladda upp en så stor bild som möjligt här i forumet?
Tack på förhand!
johan.morck
Aktiv medlem
Danlo skrev:
QUE? Det är väl 400x400 som gäller, 102400 bytes stor fil. Åtminstone direkt i en forumtråd. ELler missuppfattade jag dig?
Alternativt är ju att länka din bild från annan plats där storleken inte är begränsad. Finns ju en uppsjö av gratistjänster som jag tyvärr inte har någon erfarenhet av
Mushkot
Aktiv medlem
ppi ändrar ju inte pixelantalet i bildenDanlo skrev:
Hur många ppi då? 72 ppi är nämligen för stort..
Och ja, jag menade direkt här i forumet