Advertisement

Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Hmm, undrar om man kan justera det på något sätt? Jag skulle vilja ha lite mer stuns i trettiofemman:-/ Det går visserligen snabbt och bra att fokusera, men det är ett otrevligt "klonk" när man slår i ändlägena.

Kanske går att peta in en liiiiiten bit tunt papper mellan fokusring och metall? Börja med en längre bit så du kan dra ut den ifall det blir fel ;)
 
Om fokuseringen går riktigt lätt med ett Nikkor av AI eller AIS så beror det troligen på att fettet i fokusgängan har torkat lite och tryckts åt sidan. En liten service löser det har jag hört.
 
johan.morck skrev:
Tillägg, också min gamla 28mm presterar väl inte så himla lysande när ljuset kommer från "fel" håll. Men men, man kan inte få allt :)
Nä, motljus är nog det de lite äldre objektiven klarar sämst. Jag får inte så mycket flares med någon av mina gluggar, men en helvetiskt sänkt kontrast. I 55:an är det friskt med damm inuti objektivet, så jag gissar att detta sänker kontrasten en hel del, särskilt vid hårt ljus.

Danlo skrev:
Hehe, Martin, det handlar inte om ljusstyrkan.. det handlar om att jag vill kunna få kort skärpedjup utan att behöva sätta på ett hemskt tele.. Med 50mm har jag ett perfekt all-around-optik. :)
För min del är det både och. 35/1,4 funkar strålande som normal på D200, men tyvärr är bildkvaliteten lite väl "skimrande" för att man ska använda full öppning när det inte behövs. Å andra sidan är det rätt bra redan vid f/2 och skitbra vid f/2,8. Men då är skärpedjupet inte särskilt kort längre.

Lite OT, men jag har funderat rätt mycket på detta med skärpedjup och bildformat. En normal till en mellanformatare håller ju oftast f/2,8, och det borde ge ungefär samma skärpedjup som nånstans mellan f/1,4 och f/2 på småbild beroende på hur man räknar. Åttio millimeter är väl en smula vidvinkligare på 6x6 än vad 50 är på 24x36? Men i alla fall, man vinner alltså i så fall ingenting skärpedjupsmässigt på mellanformat. Däremot blir det ju en annan femma om man ska beskära småbilden till kvadratiskt format. Och jag gissar att en mellanformatsnormal är bra mycket skarpare vidöppen än vad en femtia för småbild är.

Danlo skrev:
Kanske går att peta in en liiiiiten bit tunt papper mellan fokusring och metall? Börja med en längre bit så du kan dra ut den ifall det blir fel ;)
Nä, så farligt att jag tänker börja mecka med sånt är det inte. Det funkar skitbra att fokusera, men den mekaniska känslan går inte riktigt ihop med byggkvaliteten, så att säga.

eon skrev:
Om fokuseringen går riktigt lätt med ett Nikkor av AI eller AIS så beror det troligen på att fettet i fokusgängan har torkat lite och tryckts åt sidan. En liten service löser det har jag hört.
Jag tror faktiskt att det är meningen att det ska gå lätt. Min glugg har serienummer som börjar på 431, vilket indikerar att det är en tidig AI-S, och den linjen började för trettiofemman 1981. Kanske att fett kan torka under den tiden, men känslan i objektivet är inte sådan att jag tror att det är meningen att det ska vara trögare. Det är inte glapp eller gnissligt eller så, bara väldigt lättvridet. Min förra 35/2 AI var istället nästan för trög och dämpad.

I-landsproblem;-) Jag är nöjd i alla fall!
 
Svänglyse skrev:
Kenneth Linnarud
- Jag skickade nyss en fråga om det är en Ai-kopplad glugg, vilket jag inte tror det är.

Det går förvisso att fila gluggen själv (har gjort det en gång), men är ingenting som lockar, då det inte blir så snyggt som jag vill att det ska vara.

/K


Nu blir jag nyfiken. Vad kan man uppnå genom att fila gluggen själv?

Du menar väl inte att man kan fila en icke Ai till att bli en? Den konverteringen är väl mer komplicerad än så, trodde jag.

‹Svänglyse› ©®™

Nix, det är egentligen inte mer komplicerat än så.
Problemet är att få till det snyggt.
Jag filade en gammal F 50/1,4 "icke Ai", men hade en Af 50/1,4 som mall. Funkade helt utmärkt faktiskt. Men nå vidare utställningsskick blev det dock inte av det hela. Problemet är att man ska fila mer kanten i nivå med bajonettfattningen, så det är nästan lögn att inte komma åt densamma med filen = Inte snyggt! Nästa gång jag ger mej på dylik operation så ska jag plocka isär optiken för att förhoppningsvis få bättre resultat. Men huvva, det medför andra risker är jag rädd! Nån finmekaniker är jag nog inte.

/K
 
keckax skrev:
Nästa gång jag ger mej på dylik operation så ska jag plocka isär optiken för att förhoppningsvis få bättre resultat. Men huvva, det medför andra risker är jag rädd!
Är det verkligen svårt att bara plocka bort själva bländarringen?
 
keckax skrev:
Hur mycket blir priset totalt??

/K

Det blev exakt 3283kr varav 135kr tull.

Tänk bara på att på en Aps-c kamera blir det nästintill omöjligt att ställa in skärpan. Och pga det superkorta skärpedjupet som blir av att du kommer få ett utsnitt motsvarande 85mm så klarar du dig precis lika med ett beg 50mm/1,4.. om du kan hitta ett för under 1000-lappen dvs..

Att jag inte fick betala nån saftig tull var bara en slump.. Dock så har jag sett att många företag på ebay kan skicka som gåva.. dock är det inte alltid säkert man undkommer tullen ändå.

Man ska alltid räkna med att få betala en rejäl tullavgift så blir man inte besviken.
 
Makten skrev:

Jag tror faktiskt att det är meningen att det ska gå lätt. Min glugg har serienummer som börjar på 431, vilket indikerar att det är en tidig AI-S, och den linjen började för trettiofemman 1981. Kanske att fett kan torka under den tiden, men känslan i objektivet är inte sådan att jag tror att det är meningen att det ska vara trögare. Det är inte glapp eller gnissligt eller så, bara väldigt lättvridet. Min förra 35/2 AI var istället nästan för trög och dämpad.

I-landsproblem;-) Jag är nöjd i alla fall!


Jag har känt olika motstånd i de diverse AIS-objektiv jag haft. Aldrig glapp utan bara mer eller mindre vridmotstånd. Och det är precis det som händer vid åldringen. Mindre dämpning i fettet.
AIS-objektiven är alla mindre tröga att fokusera än AI-objektiven. Nikon konstruerade dem så.
Jag har nu tre AIS-objektiv hemma:
85/2 känns lite lös.
24/2,8 känns helt normal.
55/2,8 Micro har kraftigt motstånd; troligen pga den långa gängan.
 
Skall man tro Rösletts ranking så hamnar också 50/1.4 (5) före 50/1.2 (4.5) på en kamera med liten sensor. Men å andra sidan, vill man ha snabbt glas så har man inte så mycket att välja på :) Ett halv steg spelar ju i praktien ingen större roll MEN frågan är ju om nikons 50/1.4 levererar redan vid 1.4-2?
 
Danlo skrev:
Det blev exakt 3283kr varav 135kr tull.
Oj! Det är ju knallbilligt:)

--------------------------------------------

Nu kommer jag med mina eländiga exempel igen, hehe. Linjaler i all ära, men riktiga bilder är trevligare.
Här ska vi kika lite på 55/1,2 en skvätt nedbländat, till f/2 vid gott ljus. Hela utsnittet först. Jag tycker att kontrasten är helt okej faktiskt, men den kunde möjligen varit en aning högre. Frågan är om ett 50/1,8 vidöppet har bättre kontrast? Tror faktiskt inte det.

Hela bilden.
 

Bilagor

  • dsc_9686.jpg
    dsc_9686.jpg
    57.6 KB · Visningar: 277
Danlo skrev:
Det blev exakt 3283kr varav 135kr tull.

Tänk bara på att på en Aps-c kamera blir det nästintill omöjligt att ställa in skärpan. Och pga det superkorta skärpedjupet som blir av att du kommer få ett utsnitt motsvarande 85mm så klarar du dig precis lika med ett beg 50mm/1,4.. om du kan hitta ett för under 1000-lappen dvs..

Att jag inte fick betala nån saftig tull var bara en slump.. Dock så har jag sett att många företag på ebay kan skicka som gåva.. dock är det inte alltid säkert man undkommer tullen ändå.

Man ska alltid räkna med att få betala en rejäl tullavgift så blir man inte besviken.

Klarar mej lika bra med 1,4... Ssss... Jämrans D3-nörd ;)

Tänkte för den den trevliga (retro) känslans skull införskaffa en del manuella gluggar... Riktigt ljusstarka/fina sådana. Såååå, 50/1,2 (eller motsvarande) är på min önskelista just nu.

Men jag kan väl med min uschla D300 lika bra skaffa mej en glapp AF 35-70/3,3-4,5 eller nåt då:(

/K
 
Och så ett par utsnitt. Observera den i stort sett obefintliga radiella CA:n (inte korrigerad alltså)! Skärpan är det heller inget som helst fel på.
 

Bilagor

  • utsnitt 2-9686.jpg
    utsnitt 2-9686.jpg
    53.1 KB · Visningar: 275
Längre utåt kanten. Fortfarande nästan ingen radiell CA, men här kan vi se en smula longitudinell sådan i oskärpan.
 

Bilagor

  • utsnitt2-9686.jpg
    utsnitt2-9686.jpg
    48.8 KB · Visningar: 274
Bokehn är vid f/2 riktigt tjusig. Jag skulle säga att den är "neutral", vilket innebär att luminansen hos oskärpecirklarna är i stort sett jämnt fördelad. Emellertid ser man också här den longitudinella CA:n i form av lite blågrönt skimmer här och där. Detta utsnitt är för övrigt oskärpt, till skillnad från de ovan.
 

Bilagor

  • bokeh-9686.jpg
    bokeh-9686.jpg
    44.3 KB · Visningar: 273
Bilderna är efterbehandlade va?? Vivid i kameran och/eller efterskärpa, eller??

Ser onekligen finfint ut!

/K
 
Jo, jag vet att bilden är ungefär ett steg onödigt lågt exponerad, men jag är hellre lite restriktiv i och med att det kan bli rätt mycket knas med den utbytta mattskivan. Det är betydligt känsligare att använda matrixmätning med den, verkar det som. En snutt himmel i 1/4 av bilden leder exempelvis i stort sett alltid till total överexponering, så jag kör ofta -0,7 som standard.

-------------------------------------------

keckax skrev:
Bilderna är efterbehandlade va?? Vivid i kameran och/eller efterskärpa, eller??

Ser onekligen finfint ut!
Jag har räknat upp i Lightroom med dessa parametrar:

Exposure: 0
Recovery: 0
Fill light: 0
Blacks: +2
Clarity: +19
Vibrance: +5
Saturation: +20
Brightness: +50
Contrast: +25
Hilights: 0
Lights: +15
Darks: -5
Shadows: 0
Point curve: Medium contrast
Sharpening: 87
Radius: 1,0
Detail: 50
Masking: 0

Resten orört. Detta, förutom skärpan, är min standardinställning som liknar "normal" ur kameran.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Och jag gissar att en mellanformatsnormal är bra mycket skarpare vidöppen än vad en femtia för småbild är.
Jag tror faktiskt inte det. Vanligen har mellanformatsoptik något sämre upplösningsförmåga än småbildsoptik. (Upplösningsförmåga räknat i linjepar per millimeter, alltså). Helt enkelt därför att mellanformat inte behöver förstoras upp lika mycket.
 
PMD skrev:
Jag tror faktiskt inte det. Vanligen har mellanformatsoptik något sämre upplösningsförmåga än småbildsoptik. (Upplösningsförmåga räknat i linjepar per millimeter, alltså). Helt enkelt därför att mellanformat inte behöver förstoras upp lika mycket.
Precis, men "något sämre" upplösningsförmåga per ytenhet borde ge avsevärt bättre detaljskärpa i och med att negativet är mer än dubbelt så stort till ytan sett:)

Tillägg: Ett 6x6-neg är fyra gånger större än ett 24x36. Så om det är bara lite lägre upplösningsförmåga så borde det totalt sett vinna ganska stort.

------------------------------------

Här är förresten ett usnitt helt linjärt uppräknat. Men vem i helvete räknar upp bilder linjärt? ALLT är på noll alltså, inte ens någon gammakorrigering (förutom den som programvaran lägger på utan min vetskap).
 

Bilagor

  • linjär-9686.jpg
    linjär-9686.jpg
    37.2 KB · Visningar: 399
Makten skrev:
Är det verkligen svårt att bara plocka bort själva bländarringen?

Vet ej, men jag inbillar mej att det är en del saker såsom linspaket och gud vet vad därinne.
Man vill ju knappast få ett gäng fjädrar sprättandes likt popcorn kring öronen när man lossat på bajonetten.
Men, det går ju att forska i...

/K
 
Mer från Zeiss 50mm f1,4 ZF. Bättre bilder denna gång ?!

50mm (narturligtvis) f5,6

Hela bilden
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    46 KB · Visningar: 344
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.