johan.morck skrev:
Tillägg, också min gamla 28mm presterar väl inte så himla lysande när ljuset kommer från "fel" håll. Men men, man kan inte få allt
Nä, motljus är nog det de lite äldre objektiven klarar sämst. Jag får inte så mycket flares med någon av mina gluggar, men en helvetiskt sänkt kontrast. I 55:an är det friskt med damm inuti objektivet, så jag gissar att detta sänker kontrasten en hel del, särskilt vid hårt ljus.
Danlo skrev:
Hehe, Martin, det handlar inte om ljusstyrkan.. det handlar om att jag vill kunna få kort skärpedjup utan att behöva sätta på ett hemskt tele.. Med 50mm har jag ett perfekt all-around-optik.
För min del är det både och. 35/1,4 funkar strålande som normal på D200, men tyvärr är bildkvaliteten lite väl "skimrande" för att man ska använda full öppning när det inte behövs. Å andra sidan är det rätt bra redan vid f/2 och skitbra vid f/2,8. Men då är skärpedjupet inte särskilt kort längre.
Lite OT, men jag har funderat rätt mycket på detta med skärpedjup och bildformat. En normal till en mellanformatare håller ju oftast f/2,8, och det borde ge ungefär samma skärpedjup som nånstans mellan f/1,4 och f/2 på småbild beroende på hur man räknar. Åttio millimeter är väl en smula vidvinkligare på 6x6 än vad 50 är på 24x36? Men i alla fall, man vinner alltså i så fall ingenting skärpedjupsmässigt på mellanformat. Däremot blir det ju en annan femma om man ska beskära småbilden till kvadratiskt format. Och jag gissar att en mellanformatsnormal är bra mycket skarpare vidöppen än vad en femtia för småbild är.
Danlo skrev:
Kanske går att peta in en liiiiiten bit tunt papper mellan fokusring och metall? Börja med en längre bit så du kan dra ut den ifall det blir fel
Nä, så farligt att jag tänker börja mecka med sånt är det inte. Det funkar skitbra att fokusera, men den mekaniska känslan går inte riktigt ihop med byggkvaliteten, så att säga.
eon skrev:
Om fokuseringen går riktigt lätt med ett Nikkor av AI eller AIS så beror det troligen på att fettet i fokusgängan har torkat lite och tryckts åt sidan. En liten service löser det har jag hört.
Jag tror faktiskt att det är meningen att det ska gå lätt. Min glugg har serienummer som börjar på 431, vilket indikerar att det är en tidig AI-S, och den linjen började för trettiofemman 1981. Kanske att fett kan torka under den tiden, men känslan i objektivet är inte sådan att jag tror att det är meningen att det ska vara trögare. Det är inte glapp eller gnissligt eller så, bara väldigt lättvridet. Min förra 35/2 AI var istället nästan
för trög och dämpad.
I-landsproblem;-) Jag är nöjd i alla fall!