Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Och bara för att klämma till er som inte trodde att det går att få till perfekt fokus så kan jag meddela att fokuspunkten ligger på millimetern rätt. Fokus ska ligga på 17,5 cm vilket den oxå gör
 
Uppenbarligen väldigt låg kontrast även på dessa tre gluggar, men detaljerna finns där. Det ser ut att vara lite mer väldefinierat skärpeplan på 85:an, vilket nog beror på mindre sfärisk aberration. På båda femtiorna så finns det fortfarande disig detaljskärpa en bra bit bortom skärpeplanet, precis som hos mina gamla fossil. Jag gissar att det skvallrar om att de också har sämre bokeh än 85:an?
 
Zeissen ser grym ut, 85'an har jag själv och förutom skärpan så tycker jag färgtonen är helt underbar på den gluggen, ett bra exempel är bilden på prällen.

Min nya flickvän bor ett stenkast från Lasses, så jag tänkte titta in nästa vecka när jag är hos henne och få min kamera och gluggar justerade.
Det är du som fått mig att tvivla att allt inte står rätt till Magnus :)

/kent
 
Förresten Mankan, har du verkligen 100% på alla bilder? De två översta från 85:an på den här sidan har ju helt olika förstoringsgrad!

Tillägg: På förra sidan blev det visst;-)
 
Jo det är samma förfaringssätt i själva bildhanteringen men jag har nog hamnat lite närmare vid några av bilderna. Stativet låg i bilen och jag hade ingen lust att gå ut i snögloppet...........Bilderna är alltså tagna handhållna. Visserligen med blixt och 1/250s slutartid men tyvärr har utsnittet varierat lite....

För säkerhets skull skall jag väl fråga. Jag har skapat en mall i CS3 som öppnar ett nytt dokument på 400 x 400 pixlar 72dpi anpassat för FS regler. Om jag bara släpar över originalbilden till denna nya, blir det 100% då eller blir det någon annan förstoring? Att det blir samma förstoring på alla mina bilder om jag använder denna mall förstår jag men är det 100%?
 
När jag bytte hus till D300 så blev jag klart förvånad över att min 85/1.4 inte gav skärpa där jag ville. Efter ett antal tester så justerade jag fokus själv och landade upprepade gånger på +18 tror jag det var. Jag hade tänkt att skicka in det till Lasses men nu får det nog vara. Får ta det nästa gång jag åker till "storstan" :)
 
Waaaa! Nu ska jag gå o hämta mitt 50/1:1,2!!! WOOHOOOO!!

Snacka om snabb leverans! Skickades från Japan i fredags eftermiddag och jag kan hämta det idag på förmiddagen.. Det är ju helt sjukt!

Jag önskar bara att transporten inte hade släppt flera tusen ton koldioxid i atmosfären... :(

För övrigt så fullkomligt älskar jag Britneys nya album ;)
 
Daniel, hur gick det med tull och skatt? Adderades det i vanlig ordning i priset eller hade du turen att slinka undan? Ser fram emot några testbilder senare idag.
 
Kenneth Linnarud
- Jag skickade nyss en fråga om det är en Ai-kopplad glugg, vilket jag inte tror det är.

Det går förvisso att fila gluggen själv (har gjort det en gång), men är ingenting som lockar, då det inte blir så snyggt som jag vill att det ska vara.

/K


Nu blir jag nyfiken. Vad kan man uppnå genom att fila gluggen själv?

Du menar väl inte att man kan fila en icke Ai till att bli en? Den konverteringen är väl mer komplicerad än så, trodde jag.

‹Svänglyse› ©®™
 
Jag hade turen/oturen att nästan slinka igenom.. fick dock betala en avgift på 135 kr.. tänker ändå betala in tull/skatt sen pga vill göra det enkelt för mig så jag kan dra av momsen sen utan krångel.

Testbilder kommer om några timmar :)

Men kan berätta vad jag upplevt/upptäckt hittills:


Nikkor 50mm/1:1,2 är verkligen väldigt skarpt på största bländare! 8-O
Men bara i medljus och sidoljus, allt annat, dvs så fort minsta ljusreflex eller dyl, slår in i optiken så försvinner skärpan på 1,2 och blir mycket mjukare.

Det är lika dant med de "färgade linjerna" vid kanter (tror det kallas CA) Den försvinner helt i sidoljus eller medljus men blir mycket markant i minsta motljussituation. Försvinner helt från bl. 2 och uppåt.

Detsamma för vinjetteringen, som värst på 1,2, mindre på 1,4 och väldigt liten vid bl. 2.
Tror det är väldigt vanligt att folk inte tänker på ljussituationen när de testar optik. Därav de mycket olika resultaten i recensioner/tester.

Från bländare 2 är det knivskarpt oavsett ljussituation. Dock aningen ännu knivskarpare på bl. 2,8, men så liten bländaröppning kommer jag aldrig använda ändå. :)

Helt sjukt mycket optik för så lite pengar!

Tack Nikon!
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
så fort minsta ljusreflex eller dyl, slår in i optiken så försvinner skärpan på 1,2 och blir mycket mjukare.

Det är lika dant med de "färgade linjerna" vid kanter (tror det kallas CA) Den försvinner helt i sidoljus eller medljus men blir mycket markant i minsta motljussituation. Försvinner helt från bl. 2 och uppåt.
Tejpa på egentillverkat, längre motljusskydd till vinjettering blir synlig?
 
Det låter trevligt det där:) Motljus vid f/1,2 är väl kanske ett ganska smalt användningsområde?
Hur är fokusringen, trög eller slapp? Mitt 35/1,4 AI-S har helt odämpad fokusring, om än med bra mekanisk känsla. 105:an däremot är lagom trög och bra. Jag tror det var Rockwell som skrev att 50/1,2 har samma odämpade ring som trettiofemman:-/

Tillägg: Ja, motljusskydd är väl ett måste!
 
Har nu upptäckt att det inte är så skarpt som jag trodde på största bländare :)

Det är knappt någon synlig skillnad på bl. 1,2 och 1,4. Dessa två bländar-tal är väl användbara om man är ute efter väldigt soft effekt. Utmärkta till softa porträtt.

Bl.2 är ungefär som jag minns att bl 2,8 var på min förra Ai 50mm/1,4, dvs knivskarpt.

Så ett steg har jag iaf tjänat i jämförelse med 1,4-versionen. :)
 
Danlo skrev:
Så ett steg har jag iaf tjänat i jämförelse med 1,4-versionen. :)
Plus att du har tillgång till ännu ett halvt steg;-) Jag kan bara tänka mig hur in i helsike mörkt det ska vara när f/1,2 och ISO 6400 inte räcker:-O Och då kan man ju höja två steg till i nödfall. Jisses.
 
Danlo skrev:
Martin, fokusringen är perfekt. Precis lagom med motstånd.
Hmm, undrar om man kan justera det på något sätt? Jag skulle vilja ha lite mer stuns i trettiofemman:-/ Det går visserligen snabbt och bra att fokusera, men det är ett otrevligt "klonk" när man slår i ändlägena.
 
Martin, det är samma på min 28/2.8 AIs. Kanske en aningens för lätt men inget jag stör mig på direkt. Inte samma känsla som i Zeiss manuella (de jag känt på). Men slutresultat är det inget fel på :)
Daniel, man kan nog inte förvänta sig knall-skärpa på 1.2 eller ens 1.4. Men å andra sidan spelar det sällan någon större roll om man inte skall skriva ut bilderna i större format. Däremot är det bra att kunna hålla nere slutartiden och slippa oskärpa pga det, så visst är f1.2 och f1.4 bra att ha :)

Tillägg, också min gamla 28mm presterar väl inte så himla lysande när ljuset kommer från "fel" håll. Men men, man kan inte få allt :)
 
Senast ändrad:
Hehe, Martin, det handlar inte om ljusstyrkan.. det handlar om att jag vill kunna få kort skärpedjup utan att behöva sätta på ett hemskt tele.. Med 50mm har jag ett perfekt all-around-optik. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.