Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Underliga färger på bussbilden!?

Ser ut som bilderna från min instamatic från 70-talet, med ett litet färgstick i sig.

Nu skrev du i och för sig "retro" som titel.
 
Danlo skrev:
(Nikkor 50mm/1:1,2)

f/1,2

Hela bilden

Ahh! Det är den här typen av bild som är anledningen till varför jag trånar efter någon av 1,2-gluggarna!

Den är dessutom tillräckligt vass för mej. Ser mycket snyggt ut!

/K
 
Hahah... oj inte alls illa ment!

Men det känns som ett magenta eller lite rödaktigt stick...
 
Det är meningen.

Så upplever iaf jag bilderna på mig och storebrorsan i mina föräldrars album..

Jag gör allt medvetet när jag redigerar bilder. Inget lämnas åt slumpen. :)

Tänk på det du :)
 
Danlo skrev:
Det är meningen.

Så upplever iaf jag bilderna på mig och storebrorsan i mina föräldrars album..

Jag gör allt medvetet när jag redigerar bilder. Inget lämnas åt slumpen. :)

Tänk på det du :)


Tack för den omtanken. :)

Var mest intresserad bara, men det lät kanske lite galet. Det var mest den sista som stack ut, var därför jag frågade. Var lite ängslig att du satt med en risigt inställd skärm bara.
Ganska kul och kika på de gamla bilderna från albummen.

Ska försöka tänka på det där med "inget åt slumpen". :)
 
Senast ändrad:
Nu har jag köpt ett 28mm/2,8 Ais till min D3! TJOHEEEJ!!

Eftersom AF-D versionen är väldigt skarp så måste ju detta mytomspunna objektiv var extraordinärt!

Har någon nåt bild-exempel på vad "barrel-distorsion" är.. för tydligen ska 28mm Ais ha ytterst lite av detta..
 
Ska bli verkligen kul att se vad 28mm f2.8 ais presterar på D3. Har en till D300 och det är riktigt bra. Skarp på f2,8 och mycket skarp på f4. Vad gäller tunn-distorsion så tycker inte jag att det är anmärkningsvärt bra, inte i jämförelse med andra moderna bra gluggar. Det som utmärker gluggen, förutom det optiska, är närgränsen som är den bästa bland nikons vidvinkelobjektiv.
 
Här kommer en motljusbild med 50mm/1:1,2 :) på bl. 1,2 sålänge.. medans jag väntar på 28:an ;D
 

Bilagor

  • rhodendendronmtljsfotofotofotot.jpg
    rhodendendronmtljsfotofotofotot.jpg
    44.2 KB · Visningar: 335
Tjusigt! Jag bjuder på dess äldre kusin. Nikkor-S 55/1,2 @ f/1,2 på D200.
 

Bilagor

  • dsc_0853-2.jpg
    dsc_0853-2.jpg
    71.3 KB · Visningar: 322
Lite mer blommor. Var en sväng i Hagaparken efter middan. 55/1,2 @ f/1,2 med en Nikon T5 närbildslins. Jag tror den är på 2 dioptrier, och detta är vid närgränsen. Skapligt kort skärpedjup. Jag gillar verkligen den "skimrande" oskärpan:)
 

Bilagor

  • _dsc1011-2.jpg
    _dsc1011-2.jpg
    55.3 KB · Visningar: 296
Ganska kort skärpdjup vid f/2 också för den delen, men desto mindre "dimma".
 

Bilagor

  • _dsc1012-2.jpg
    _dsc1012-2.jpg
    63.2 KB · Visningar: 293
Haha! Vad jag älskar nördigheten i detta! "skimrande oskärpa"

Haha, underbart :D

Men så värst off-topic är det väl inte om man tänker på forum-rubriken..?

Förresten, Martin, har du beskurit den "blå" bilden för att slippa den värsta vinjetteringen?

Jag fotar allid i 5:4 läget med min D3 numer..

Ärligt talat Martin, din 55:a verkar ha samma skärpa på 1.2 som min 50:ia har på bl. 2.. :(.. eller så är jag dålig på skärpning helt enkelt..
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Haha! Vad jag älskar nördigheten i detta! "skimrande oskärpa"

Haha, underbart :D
Ja vafan, hela tråden är ju en nörd-orgie:-D

Förresten, Martin, har du beskurit den "blå" bilden för att slippa den värsta vinjetteringen?

Jag fotar allid i 5:4 läget med min D3 numer..
Nej, den är beskuren till 7:5, vilket är en liten snutt i vänsterkanten bara. Jag har däremot lagt till jordens vinjettering (minus 100% och midpoint 18 i Lightroom)! Men den är ju tagen med en DX-kamera, så gluggen vinjetterar inte särskilt ens vid f/1,2.

Ärligt talat Martin, din 55:a verkar ha samma skärpa på 1.2 som min 50:ia har på bl. 2.. :(.. eller så är jag dålig på skärpning helt enkelt..
Hmm, det tror jag inte. Den är skarp, men väldigt "dimmig" vidöppet. Man har alltså skärpa och oskärpa samtidigt i skärpeplanet på grund av sfärisk aberration. Det är ganska trevligt ibland eftersom det inte blir ett knivskarpt skärpeplan, utan istället fin detaljskärpa över ett längre område. Men i gengäld blir kontrasten riktigt låg.
Sen bryr jag mig inte så mycket om skärpan fullt öppet. Det är skärpedjupet jag är ute efter. 55/1,2 blir ju ungefär som 85/1,8 på FF:)

Jag skulle gärna ha en så ljusstark normal. Alltså som 50/1,2 på FF, hehe. Min 35/1,4 är grymt mycket sämre vidöppen faktiskt. Bilderna blir blåskimrande och luddiga. Men konverterar man till svartvitt så går det att få rätt trevliga resultat:)

Sen blir man ju rätt lurad av det minimala formatet. 35/1,4 @ f/1,4, 1/80 sekund och ISO 800 med D200.
 

Bilagor

  • _dsc1045_fs.jpg
    _dsc1045_fs.jpg
    87.6 KB · Visningar: 189
Brus, oskärpa? Va, var då? Vill jag ha en D3?

Tillägg: Det var visst +0,38 steg förstärkning också, så det är väl typ ISO 800*2^0,38 = ISO 1041;-)
 

Bilagor

  • _dsc1045_fs2.jpg
    _dsc1045_fs2.jpg
    99 KB · Visningar: 191
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.