pby
Aktiv medlem
Tack för exemplen. Diskussionen i den tråden var ju också intressant. Googlade på "nisen bokeh" och hittade denna http://www.vanwalree.com/optics/bokeh.html intressanta länk om bokeh.maxzomborszki skrev:
Ursäkta dröjsmålet, jag visste att jag hade laddat upp bilderna någon gång men de tog en stund att hitta. De är inte klockrena exempel men jag hoppas de visar effekten ändå. Bilderna är alltså tagna med exakt samma objektiv fast där man kan ändra inställningen på den sfäriska aberrationen vilket påverkar bokehn. Exempel på hård respektive mjuk bokeh vid avbildning av Cityterminalens entreskylt (mitt emot Stockholms Centralstaton).
Jag har sett några riktigt snygga bilder där man fått ännu vassare effekt. De hade visserligen inte så många andra punktljuskällor runtomkring som störde utan var lite renare i kompositionen. Dessa bilder ser bättre ut i högre upplösning skall sägas, speciellt den första. Det är svårt att skärpa upp saker som ska vara lite oskarpa.
Men nej, jag kan inte komma på något annat riktigt bra exempel än just ljuskällor i mörker. När det gäller grässtrån och detaljer i naturen så tycker jag ofta hård bokeh ger lite rörigt och "stirrigt" intryck. Men med ljus kan neutral till måttligt hård boke vara effektfullt i mitt tycke.
Som alla effekter är det något man inte bör överdriva, för då blir det uttjatat. Min mening är att man inte behöver vara ledsen för att man märker att ens älskade objektiv har lite hård bokeh. Utnyttja vetskapen om det det! Det är väldigt lätt att ändra kameravinkel så jättelite så att den där ljusa grenen som avtecknar sig i bakgrunden mot mörka lövverket inte blir en "dubbelkontur".
Tycker dock inte att din första bild har särskilt utpräglad hård bokeh, snarare neutral. Den andra uppfattar jag däremot som ovanligt mjuk. Jag håller dock med dig att den första bilden ser bättre ut. Vad är det för objektiv du använt? Jag misstänker också att vi är rätt vana att betrakta bilder med relativt vid neutral bokeh, så att vi ofta föredrar det framför en helt gaussisk bokeh som kanske uppfattas som mer onaturlig.