Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underkorrigerad Sfärisk Abberation och hur den uppnås

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en tråd (The naked truth aboit bokeh tror jag) på dpreview som är startad av Marianne Oelund. Hon har undersökt bokeh hos en rad objektiv. Har inte följt den så mycket men det kanske kan vara intressant för er att läsa.
 
Enormt intressanta länkar...

...och som nybliven spegellös inväntar jag en M42-adapter. Får offra ett par hundringar på en Jena-Tessar eller något annat gammalt, det är ju inte svårt att rigga upp och prova.

Att man alltid har ändan bak har jag redan lärt mig och att inga fördelar uppnås utan bieffekter, men att förgrunds- och bakgrundsoskärpa ibland skiljer så väldigt blev väldigt tydligt.
 
Jag kikade igenom tipset om "the naked truth about bokeh" (https://www.dpreview.com/forums/post/58088963) och det var speciellt intressant att få se några exempel på det jag själv funderade på.

Uppfattningen jag fick när jag jämförde 85 mm 1.8G med 1.4G var att bakgrunden var mycket behagligare på 1.8G även om färgtonen i 1.4G verkade vara något varmare (och lite behagligare än 1.8G på det sättet). Får räkna på om det ställer till något problem att man behöver blända ner 85:an till f/2.8 för att slippa CA dock. Sedan kanske man ska komma ihåg att dessa är tagna på kort avstånd till subjektet och DOF är proportionerligt mot;
- 1 / (Brännvidd^2)
- Bländare
- (Distans till subjektet^2)
åtminstone enligt den Zeiss-pdf jag länkade till tidigare.

https://4.img-dpreview.com/files/g/TS560x560~3489868.jpg

Det skulle ju inte sitta fel med ett initiativ med en databas av objektiv testade på liknande - kanske ska tipsa http://www.the-digital-picture.com/ :p.
 
Jätteintressant att det skiljer så tydligt mellan ickefokus bortom och hitom. Ett diskussionsforum när det är som bäst?

Var ute och höade hästarna i morse och såg dagglittret i motljuset, och gick in och hämtade kameran.

Två utsnitt ur samma bild, det första hitom fokus och det andra bortom.

Fuji X-E2S med gammal Nikon serie E 35/2,5, troligen 5,6 eller så. Det hade ju varit spännande att jämföre med någon avancerad asfärisk glugg och en gammal Tessar.

Kul att man kan jämföra Mariannes ganska kliniska prover med daggvåt verklighet på det viset.

[F ö har jag haft kameran ett par dagar (inte fått beställd optik ännu) och är helt begeistrad i möjligheten at hantera gamla manuella objektiv. Men den kommentaren är ju helt off topic]
 

Bilagor

  • Screenshot from 2016-08-22 18:05:13.png
    Screenshot from 2016-08-22 18:05:13.png
    381.3 KB · Visningar: 22
  • Screenshot from 2016-08-22 18:04:40.png
    Screenshot from 2016-08-22 18:04:40.png
    169.5 KB · Visningar: 17
Baserat på en del av den här nyvunna kunskapen kändes det rätt tryggt att köpa ett 85 mm f/1.8G, så jag slog till nu i helgen som var. Stora problemet nu är att jag ser att det är i en annan liga än det jag sett tidigare. Det enda negativa jag kan komma på med det objektivet är autofokuseringen vid stor bländare i dåligt ljus. Vid f/4 är autofokusen dock klockren även i dåligt ljus.

Hade bara 15 minuter på mig att testa objektivet, men var kul att se skärpedjupspåverkan och hur lena bakgrunderna blev.

_RHS0724.jpg
_RHS0718.jpg
 
Baserat på en del av den här nyvunna kunskapen kändes det rätt tryggt att köpa ett 85 mm f/1.8G, så jag slog till nu i helgen som var. Stora problemet nu är att jag ser att det är i en annan liga än det jag sett tidigare. Det enda negativa jag kan komma på med det objektivet är autofokuseringen vid stor bländare i dåligt ljus. Vid f/4 är autofokusen dock klockren även i dåligt ljus.
Det låter lite mysko. AF görs normalt alltid vid full öppning och sen bländas objektivet ner till inställd bländare när man tar bilden.
 
Det låter lite mysko. AF görs normalt alltid vid full öppning och sen bländas objektivet ner till inställd bländare när man tar bilden.

Helt korrekt. Det jag misstänker att han råkat ut för är troligen att det blivit mer fokusmissar vid stora bländaröppningar (och åtföljande tunt skärpedjup) än vid bländare f/4 (och dess lite större skärpedjup).
 
Helt korrekt. Det jag misstänker att han råkat ut för är troligen att det blivit mer fokusmissar vid stora bländaröppningar (och åtföljande tunt skärpedjup) än vid bländare f/4 (och dess lite större skärpedjup).

Kan nog stämma :). Hade lite brådis att testa och det var väl inte de allra mest kontrastrika områdena som man träffade heller misstänker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.