En skärm och ett papper skiljer sig åt på följande sätt:
En skärm lyser av sig självt och visar alltid färgerna på sättet du kallibrerat den till oavsett av omgivningsljuset.
Ett papper lyser inte alls, det reflekterar bara omgivningsljuset och vad som kommer till dina ögon beror alltså på vilket färg (vitbalans) ljuset som reflekterades hade.
Detta gör att om du har ett rum med varierande ljus, vilket dom flesta rum har eftersom fönster är ett stort gissel i detta falllet. Solljuset ändrar nämligen vitbalans om det träffar på moln och annat på sin väg från solen tills det studsar på ditt papper. Det spelar också roll hur mycket atmosfär det åkt igenom också, dvs vitbalansen är inte samma när solen står som högst som när den står lägre.
När man redigerar bilder som man vill skriva ut så vill man oftast att skärmen skall visa samma färger som pappret som skrivaren spottar ut.
För att uppnå detta vill du därför ha samma vitbalans på skärmen som ljuset i ditt rum.
Enklaste metoden är att skaffa bra belysning i rummet du har skärmen och tittar på utskrifter i och sedan jobbar när solen lyser på andra ställen av jorden än du själv befinner dig på. I Sverige är det lätt att lyckas med det så här års. Helst skall du dessutom ha så jämngrå väggar, möbler, golv, kläder etc som möjligt också.
Den lite tråkigare metoden är att jobba i ett rum dit solen aldrig når.
När det kommer till bra belysning i rummet kan man nörda ner sig hur mycket som helst. Det är inte endast vitbalansen som kan ställa till det, vitbalansen är bara ett medelvärde. Det gäller också att ha ett ljus som är väldigt jämngrått och som har rätt ljusstyrka.
Lampor har trevärden du vill titta på.
Lm = hur starkt lampan lyser
T = vitbalansen
Ra = hur jämnt ljuset är (100 = perfekt)
När du har fått ordning på rum och lampor, så kommer du även märka att det går att kalibrera skrivaren (utskrifterna) på samma sätt som skärmen.
Min egna erfarenhet säger dock att det sällan är jätteviktigt att få till detta helt rätt för foton (ser utskriften bra ut, så är den oftast bra), men lite jobb på att få till det brukar ge en possitiv effekt. Skall du jobba med trycksaker, där det är specificerat ner till minsta detalj exakt vilken färg en logo har, så blir det dyrt och en fruktansvärt tråkig arbetsmiljö.
Sedan kan det också vara bra att kontrollera var fotot skall hänga i vissa fall. Skall det hänga någonstans där ljuset är väldigt färgat så kan det vara bra att kompensera för det. Att hävda att kortet är perfekt i perfekt ljus hjälper inte om kunden har helt fel ljus och är missnöjd.