Annons

Vitbalans (gula bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Jag har aldrig gett mg in på "Vitbalans" tidigare och tänkte det är dags. Har alltid låtit kameran ställa in det. Jag kör med en Nikon D7000.

Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska tänka gällande vitbalansen. Jag får ofta väldigt gula bilder. Jag fotade Mosters ungar häromdagen där jag hade lysrör (taket) i ett stort öppet rum, väldigt mycket ljus. Jag hade en Vit/beige bakgrund. Bilderna blev väldigt gula.
Jag fick tyvärr redigera alla bilder i Photoshop. Skulle vilja skippa redigeringen och bara göra rätt från början och ha rätt inställningar. Läst att jag måste justera min vitbalans.
När jag fotade mosters ungar använde jag ingen blixt alls eftersom när jag körde med kamerans egna så blev bilderna för bleka.
Jag använde ett fast objektiv 50mm , f1.8 , 1/30 (ISO auto som gav mig värden mellan 100-400 beroende på bild). Bilderna blev väldigt fina men tyvärr lite för gula .

Tar gärna emot all hjälp och tipps jag kan få. Vill gärna lära mig mer om vitbalans hur det funkar och hur man skall tänka gällande vitbalansen. Speciellt jag som vill börja fotografera brudpar (vita klänningar) och även nu när snön ska falla så blir det väldigt fina bilder.


Jag läste detta och undrar om det stämmer och om någon vet på vilken sida jag finner detta i manualen på min Nikon D7000. Har kollat lite snabbt men finner inget:

Ett mycket bra tips som du alltid kommer ha nytta av är att alltid, vid betydelsefulla fototillfällen, fota ett vitt papper i den miljön du befinner dig i så att papperet täcker hela bilden.
Och sedan så kan du gå in i kameran (instruktioner finns i manualen) och välja att kameran ska anpassa vitbalansen efter din bild på det via papperet.

Tack alla för att Ni tar er tid o hjälper till...
 
"Vitt" papper är sällan vitt, och det är inte alltid bra att ställa vitbalans efter.När man tar i glödlampsljus kan det fungera, eftersom man kanske vill ha en lite mer gulröd ton för att fånga känslan av glödljus, men eftersom vita papper innehåller optiskt vitmedel ställs färgtemperaturen i kameran högre om man använder vitt papper för balanseringen.

Absolut bästa förutsättningarna får man när man spar RAW, för då kan man justera vitbalansen efteråt utan förlust. Men om man spar jpeg enbart, så måste man se till att den är rätt från början.

Och det bästa är om man har en bra vitreferens, det ger ett bra utgångsläge för redigering. Den enda säkra spektrumneutrala referens jag känner till är WhiBal, som säljs av Goecker. Den finns i tre storlekar, och det är mellanstorleken som är mest praktisk när man ska balansera för jpeg. Om man däremot spar RAW kan man lika väl använda nyckelringsvarianten.

Det finns en del knep man kan ta till om man inte har en vitreferens. Exempelvis brukar innertaket ofta vara nästan neutralt, och eftersom taket också till stor del är själva ljuskällan, kommer färgen sällan att avvika mycket om man använder taket som referens. Särskilt på sommaren, när man ofta har en hel del grönt reflexljus från taket, kan det vara en mycket bra referens, eftersom man då kompenserar för det gröna reflexljuset, som är en spegling i taket av gräsmattan utanför.

Men det säkraste är att ha en riktig vitreferens. Då får man i regel bra färger oavsett ljuskälla.
 
Jag har aldrig gett mg in på "Vitbalans" tidigare och tänkte det är dags. Har alltid låtit kameran ställa in det. Jag kör med en Nikon D7000.

Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska tänka gällande vitbalansen. Jag får ofta väldigt gula bilder. Jag fotade Mosters ungar häromdagen där jag hade lysrör (taket) i ett stort öppet rum, väldigt mycket ljus. Jag hade en Vit/beige bakgrund. Bilderna blev väldigt gula.
Jag fick tyvärr redigera alla bilder i Photoshop. Skulle vilja skippa redigeringen och bara göra rätt från början och ha rätt inställningar. Läst att jag måste justera min vitbalans.
När jag fotade mosters ungar använde jag ingen blixt alls eftersom när jag körde med kamerans egna så blev bilderna för bleka.
Jag använde ett fast objektiv 50mm , f1.8 , 1/30 (ISO auto som gav mig värden mellan 100-400 beroende på bild). Bilderna blev väldigt fina men tyvärr lite för gula .

Tar gärna emot all hjälp och tipps jag kan få. Vill gärna lära mig mer om vitbalans hur det funkar och hur man skall tänka gällande vitbalansen. Speciellt jag som vill börja fotografera brudpar (vita klänningar) och även nu när snön ska falla så blir det väldigt fina bilder.


Jag läste detta och undrar om det stämmer och om någon vet på vilken sida jag finner detta i manualen på min Nikon D7000. Har kollat lite snabbt men finner inget:

Ett mycket bra tips som du alltid kommer ha nytta av är att alltid, vid betydelsefulla fototillfällen, fota ett vitt papper i den miljön du befinner dig i så att papperet täcker hela bilden.
Och sedan så kan du gå in i kameran (instruktioner finns i manualen) och välja att kameran ska anpassa vitbalansen efter din bild på det via papperet.

Tack alla för att Ni tar er tid o hjälper till...
Custom White Balance hittar jag på sidan 123 i den engelska manualen som fanns på nätet.
Avsnittet heter "Preset Manual".

Jag är Canonist så obekant med Nikon men på min Canon kan jag sätta på Liveview och ändra WB och ser direkt i Liveview hur temperaturen blir.

Annars är det vanligt att man tar bilder i formatet RAW. Då behöver du inte bry dig om WB under fotograferingen utan kan ställa in det i efterredigeringen.
 
Har också problem med vitbalansen i samband med blixt (Elinchrom). Kameran inställd på blixtljus. Det är ingen större skillnad på RAW och jpg. Bilderna får för mycket blåljus. Förr i världen var glaset på blixtrören färgade med en gulbrun ton och de gav en mera dagsljusliknande belysning. Att ha blixten bakom vitt paraply eller i box hjälper inte heller. Ljuset är bara för blått och ingen av vitbalanserna på Canon passar. Inte blir det bra från RAW heller att reglera styrkan på rött, gult, som det finns alltför litet av. Hur gör man för att förbättra kvaliteten på ljuset och eller bilderna?
 
På en del kameror (bl.a. D7000) går det att skapa en "custom wb" där du kan skruva Kelvin direkt alternativt dra i lite spakar för att ändra RGB.
Har inte provat det själv så vet inte hur det lirar.

Med din Elinchrom kan du väl ta en testbild mot vit yta och sedan ange den som WB bas.
 
Har också problem med vitbalansen i samband med blixt (Elinchrom). Kameran inställd på blixtljus. Det är ingen större skillnad på RAW och jpg. Bilderna får för mycket blåljus. Förr i världen var glaset på blixtrören färgade med en gulbrun ton och de gav en mera dagsljusliknande belysning. Att ha blixten bakom vitt paraply eller i box hjälper inte heller. Ljuset är bara för blått och ingen av vitbalanserna på Canon passar. Inte blir det bra från RAW heller att reglera styrkan på rött, gult, som det finns alltför litet av. Hur gör man för att förbättra kvaliteten på ljuset och eller bilderna?

Vad använder du för program? Medföljande till kameran och adobes program har ju speciella regale för vitbalansen.

/Stefan
 
Har försökt och det lyckas väl med custom vitbalans och med testbild mot vit yta.
Märkte att det också är samma problem med nästan alla moderna blixtar. Det krävs något mera rött och gult innan bilden blir bra. Problemet skulle ju bli mycket lättare att hantera om det blev rätt från början någon typ av filter, glasmålning eller rörbyte. Med rätt belysning skulle det också bli bra för analoga diabilder med dagsljus film.
 
Har försökt och det lyckas väl med custom vitbalans och med testbild mot vit yta.
Märkte att det också är samma problem med nästan alla moderna blixtar. Det krävs något mera rött och gult innan bilden blir bra. Problemet skulle ju bli mycket lättare att hantera om det blev rätt från början någon typ av filter, glasmålning eller rörbyte. Med rätt belysning skulle det också bli bra för analoga diabilder med dagsljus film.

De flesta använder gråkort. Geler är endast bra ifall man vill göra någpt kreativt. Blixtröret är oftast 5600 eller runt omkring. Exakt Kelvingraden är specad i din utrustning. Men att den vitbalansen gäller endast ifall allt ljus som påverkar exponeringen är från blixtröret. Hat du blandljust måste du ändå gå in manuellt. Vill du ha neutralt och "döda" stämningen så bör du ha gråkort.

/Stefan
 
Har också problem med vitbalansen i samband med blixt (Elinchrom). Kameran inställd på blixtljus. Det är ingen större skillnad på RAW och jpg. Bilderna får för mycket blåljus. Förr i världen var glaset på blixtrören färgade med en gulbrun ton och de gav en mera dagsljusliknande belysning. Att ha blixten bakom vitt paraply eller i box hjälper inte heller. Ljuset är bara för blått och ingen av vitbalanserna på Canon passar. Inte blir det bra från RAW heller att reglera styrkan på rött, gult, som det finns alltför litet av. Hur gör man för att förbättra kvaliteten på ljuset och eller bilderna?

Jag är lite förvånad över att du får för blå ton med studioblixt. Jag utgår ifrån att din skärm är kalibrerad. Vanligen brukar studioblixtar ge en gulare ton än småblixtar, som oftast ger en stickande blåaktig ton som inte blandar sig bra med någon belysning.

Men det är tämligen enkelt med Canon. Du ställer bara en egen vitbalans på vanligt sätt. Då utgår jag ifrån att du har en bra vitreferens som kan täcka sökaren ordentligt. Man tar en bild med vilken inställning som helst, exponerad så att vitreferensen hamnar i den övre delen av tonskalan. Den ska alltså bli ljusare än medelgrå, men inte vit. Sedan väljer man den bilden att justera egen vitbalans med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.