Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder, analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, till saken hör att min kille var med och fotade den dagen och hans bilder är helt perfekta. Dvs knivskarpa med mjukt och fint ljus, fina färger, helt rätt exponerat etc. Och då har vi fotat samma objekt och i samma förhållanden… Det är STOR skillnad kvalitets- och skärpemässigt på hans och mina bilder. Dessa bilder har jag inte papperskopior på utan endast fått digitalt.
Körde ni exakt samma typ av film?
 
Nja, till saken hör att min kille var med och fotade den dagen och hans bilder är helt perfekta. Dvs knivskarpa med mjukt och fint ljus, fina färger, helt rätt exponerat etc. Och då har vi fotat samma objekt och i samma förhållanden… Det är STOR skillnad kvalitets- och skärpemässigt på hans och mina bilder. Dessa bilder har jag inte papperskopior på utan endast fått digitalt.
Kan du inte låna en kamera av någon i bekantskapskretsen?
Det finns massor av fina gamla systemkameror i garderoberna.
 
Titta bara på jämförelsen mellan dessa bilder…. Man ser ju GANSKA tydligt vilken som är tagen med min Canon A1 och vilka som är tagna med mobilen.
 

Bilagor

  • 5E28BFE3-A288-4B79-90A0-BE8D6A5A95CA.jpeg
    5E28BFE3-A288-4B79-90A0-BE8D6A5A95CA.jpeg
    874.2 KB · Visningar: 34
  • E0450C5E-4FF6-4140-9BB2-4FDF733B8E2C.jpeg
    E0450C5E-4FF6-4140-9BB2-4FDF733B8E2C.jpeg
    5.5 MB · Visningar: 36
  • 70889748-8CFF-466E-9A57-CFFBBC1148D2.jpeg
    70889748-8CFF-466E-9A57-CFFBBC1148D2.jpeg
    610.7 KB · Visningar: 37
  • 10166CDC-06B8-457D-9DAF-50DA527A8120.jpeg
    10166CDC-06B8-457D-9DAF-50DA527A8120.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 33
Här är liknande bilder jag istället fotat med min mobilkamera samma dag. Dvs såhär såg det (ljus osv) ut egentligen den här dagen, min kamera har inte lyckats fånga det för fem öre.
Såg det verkligen ut så?
Mobilkamerorna tar flera bilder o lägger ihop exponeringarna.
De ökar färgmättnaderna.
De skämmer bort sina användare o det är helt i sin ordning.
Film är film o den har inte samma möjligheter.
 
Såg det verkligen ut så?
Mobilkamerorna tar flera bilder o lägger ihop exponeringarna.
De ökar färgmättnaderna.
De skämmer bort sina användare o det är helt i sin ordning.
Film är film o den har inte samma möjligheter.

Nja, det såg ju inte ut exakt sådär så klart, som du säger så är ju mobilkameror bra på att skämma bort… Men om man tänker på hur ljuset var den dagen så är ju mobilbilderna betydligt närmare sanningen i hur ögat såg omgivningen vs hur den dassiga och dåligt exponerade analoga filmen framställde den… :)
 
Titta bara på jämförelsen mellan dessa bilder…. Man ser ju GANSKA tydligt vilken som är tagen med min Canon A1 och vilka som är tagna med mobilen.

Vad är det för skanning av filmen egentligen? Filerna är inte särskilt stora och eftersom de från mobilkameran är mycket större tyder det väl på att du inte skalat ned dem innan du laddat upp dem heller. Om detta är som filerna är så bör du nog se om du kan få några bilder bättre skannade och se hur de faktiskt ser ut. Som bedömningsgrund känns detta inte helt optimalt.
 
Ljusmätningen är lite sisådär på äldre kameror. Ibland ger de samma värden som en digital referens men ibland så bär det iväg åt något håll. ISO-ratten baserar sig på hur hårt en tråd är spänd inne i kameran. Den kan slappa till sig med tiden vilket medför att tiderna inte stämmer. Slutartiderna styrs väl elektroniskt på A1... då torde de fortfarande vara OK. Värre med kameror som styrs mekaniskt.

Ta hem en ljusmätare till mobilen och kör efter den istället och se hur det blir. Pocket Light Meter funkar bra.

Sen tror jag inte man kan förvänta sig episka resultat från scannade neg från ett lab om man inte lägger hyggliga pengar på det. Jag "scannar" med ett makro, om negativen är klart underexponerade blir de gärna väldigt gryniga om man försöker styra upp resultatet i efterbehandlingen.

Jag har en AE-1a som du kan få testa om du vill (bor i Karlstad)... den är ute på tradera med slutdatum 25e, men är du klar innan dess så står det dig fritt att prova om du vill.
 
Här är bilder från min killes kamera, samma framkallning från samma ställe och samma storlek på filerna (Jpeg).
 

Bilagor

  • C2000468-0C18-4103-A1B1-25FD93755969.jpeg
    C2000468-0C18-4103-A1B1-25FD93755969.jpeg
    946.8 KB · Visningar: 35
  • BC341C12-3D88-4DF9-9C56-4635EFC1E6BF.jpeg
    BC341C12-3D88-4DF9-9C56-4635EFC1E6BF.jpeg
    780.8 KB · Visningar: 38
  • 324F46B3-7503-428D-9D40-8902B10C6D40.jpeg
    324F46B3-7503-428D-9D40-8902B10C6D40.jpeg
    943.9 KB · Visningar: 36
  • 26EB8BA8-1D8E-46F5-AF8A-5E23F5248C1A.jpeg
    26EB8BA8-1D8E-46F5-AF8A-5E23F5248C1A.jpeg
    735 KB · Visningar: 35
  • F52D6836-403C-4D82-B2DC-1E17DBD0B9AD.jpeg
    F52D6836-403C-4D82-B2DC-1E17DBD0B9AD.jpeg
    1 MB · Visningar: 32
Ljusmätningen är lite sisådär på äldre kameror. Ibland ger de samma värden som en digital referens men ibland så bär det iväg åt något håll. ISO-ratten baserar sig på hur hårt en tråd är spänd inne i kameran. Den kan slappa till sig med tiden vilket medför att tiderna inte stämmer. Slutartiderna styrs väl elektroniskt på A1... då torde de fortfarande vara OK. Värre med kameror som styrs mekaniskt.

Ta hem en ljusmätare till mobilen och kör efter den istället och se hur det blir. Pocket Light Meter funkar bra.

Sen tror jag inte man kan förvänta sig episka resultat från scannade neg från ett lab om man inte lägger hyggliga pengar på det. Jag "scannar" med ett makro, om negativen är klart underexponerade blir de gärna väldigt gryniga om man försöker styra upp resultatet i efterbehandlingen.

Jag har en AE-1a som du kan få testa om du vill (bor i Karlstad)... den är ute på tradera med slutdatum 25e, men är du klar innan dess så står det dig fritt att prova om du vill.

Tack för svar! Ja, vi ska faktiskt köpa en scanner nu när lönen kommer… Jag framkallar från Kiwa foto, har du någon erfarenhet av dem? Har framkallat därifrån för många år sen (bilder från en annan kamera) och då blev bilderna helt suveräna. Jämför jag de bilderna med de jag framkallade från Canon A1 är det en enorm skillnad. Jättesnällt! Men jaghar nog svårt att hinna klart till den 25e i så fall, jobbar väldigt mycket just nu. Om du jämför mina bilder från A1an här med de du tagit med din kamera, är det likvärdig kvalitet tycker du?
 
Jag ser faktiskt ingen direkt skillnad.
Dina bilder har mer himmel med o det lurar givetvis ljusmätare.

Hmm okej… jämför man våra bilder på datorn och zoomar in en aning så ser alla mina ut att ha ett sånt där filter där man försöker göra så ett foto ser ut som en målning/tavla, medan hans har väldigt ”skarpa kanter” där skärpan är. Tror helt enkelt jag får prova med en annan optik.
 
mkallat därifrån för många år sen (bilder från en annan kamera) och då blev bilderna helt suveräna. Jämför jag de bilderna med de jag framkallade från Canon A1 är det en enorm skillnad. Jättesnällt! Men jaghar nog svårt att hinna klart till den 25e i så fall, jobba
Tack för svar! Ja, vi ska faktiskt köpa en scanner nu när lönen kommer… Jag framkallar från Kiwa foto, har du någon erfarenhet av dem? Har framkallat därifrån för många år sen (bilder från en annan kamera) och då blev bilderna helt suveräna. Jämför jag de bilderna med de jag framkallade från Canon A1 är det en enorm skillnad. Jättesnällt! Men jaghar nog svårt att hinna klart till den 25e i så fall, jobbar väldigt mycket just nu. Om du jämför mina bilder från A1an här med de du tagit med din kamera, är det likvärdig kvalitet tycker du?

Är inne och tölar med Kiwa av och till. Köper lite film osv. Nu var det länge sedan jag lät Kiwa scanna och framkalla, men det var inga problem med de scannade bilderna då det begav sig. Tålde inte efterbehandling något vidare... så jag gick över till att göra allt själv till sist.

Jag slår ett slag för att du köper macro + ljusbord istället för scanner. Flatbäddsscanner + 35mm film blir inte bra. Plustek har billiga dedikerade 35mm-scannrar - klart bättre men är sega att jobba med. Jag köpte ljusbord för dryga 1000-lappen + ett Sigma 150/2.8 för 2000kr. Klart bättre resultat än scannrarna jag provat.

Jag har faktiskt en 35-70/4.. om det är en sån du har. Har inte varit nöjd med en enda bild från den. Trots bländare 8. Klart oskarp optik.
 
Är inne och tölar med Kiwa av och till. Köper lite film osv. Nu var det länge sedan jag lät Kiwa scanna och framkalla, men det var inga problem med de scannade bilderna då det begav sig. Tålde inte efterbehandling något vidare... så jag gick över till att göra allt själv till sist.

Jag slår ett slag för att du köper macro + ljusbord istället för scanner. Flatbäddsscanner + 35mm film blir inte bra. Plustek har billiga dedikerade 35mm-scannrar - klart bättre men är sega att jobba med. Jag köpte ljusbord för dryga 1000-lappen + ett Sigma 150/2.8 för 2000kr. Klart bättre resultat än scannrarna jag provat.

Jag har faktiskt en 35-70/4.. om det är en sån du har. Har inte varit nöjd med en enda bild från den. Trots bländare 8. Klart oskarp optik.

Förstår! Ja vi köpa en Plustek opticfilm 8100 är tanken, läst bra recensioner om den och sett jämförelser på Youtube etc.

Jag har ett macro Sigma 50/2.8 som jag testade med för ett tag sen (hade mobilens ljus som bakgrund), har dock inte Photoshop så fick inte till det med inverteringen av färgen… Testade i någon app på telefonen men kvaliteten på bilden blev ju urusel, så klart. Dessutom blev bilden väldigt blå iom fel färg på ljuset i mobilen.

Ja det är ett sånt jag har! Det kom med kameran när jag köpte den, verkar ju hur dåligt som helst… Precis fått hem ett 50/1.8 som jag tänkte testa en rulle med innan jag eventuellt skickar tillbaka kameran. Verkar efter alla tips om test jag gjort på kameran som att det antagligen är objektivet ändå, men är ändå lite fundersam eftersom samtliga bilder blir underexponerade trots ett stopp överexponering.
 
Tack för svar! Ja, vi ska faktiskt köpa en scanner nu när lönen kommer… Jag framkallar från Kiwa foto, har du någon erfarenhet av dem? Har framkallat därifrån för många år sen (bilder från en annan kamera) och då blev bilderna helt suveräna. Jämför jag de bilderna med de jag framkallade från Canon A1 är det en enorm skillnad. Jättesnällt! Men jaghar nog svårt att hinna klart till den 25e i så fall, jobbar väldigt mycket just nu. Om du jämför mina bilder från A1an här med de du tagit med din kamera, är det likvärdig kvalitet tycker du?

Hej! Jag brukar låta Odenlabb i Hufudstaden framkalla analoga bilder. De är professionella. Har visserligen en Nikon F5:a vet ej om den skiljer sig mot din kamera.
 
Långskott...

På den analoga tiden hade jag sk skylight filter på samtliga objektiv för att öka färgmättnaden för DIA.

Det sitter väl inget gammalt filter kvar på objektivet som har överlevt sig själv?
 
Kameror som man sätter film i kan inte påverka själv bildkvalitén. Det finns ju ingen bildsensor i kameran, utan den består av filmen.
Det som krävs är att den exponerar som det är tänkt och att den inte är skev, utan det går att fokusera korrekt.

Om man tar av objektivet, öppnar bakstycket och tittar på slutaren när man jobbar sig genom slutartiderna från en sekund till 1/1000, då kan man ofta manuellt i alla fall avgöra om skillnaderna är rimliga. Det ska bli hälften varje gång man går till en kortare tid.

Likaså kan man ställa sig genom de olika bländarna, titta in i objektivet när man exponerar och se att bländaren åtminstone blir mindre och mindre för varje steg som man stänger.

Ställ kameran på stativ, fokusera så rätt du kan och fotografera samma motiv med av kameran uppmätt exponering samt plus/minus ett och två steg. Om ingen av de fem bilderna blir bra är det inte kameran det är fel på, utan objektivet.
Låna något annat objektiv och prova med. Jag har sju FD-objektiv kvar sen den tiden, om du kommer här förbi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.