Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Visa dina tågbilder!
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Jag minns inte var jag hört det, och om man tänker efter så är det ju rent fysikaliskt lite bökigt. Om man ska behålla ljusbågen vid bara några tiotusentals volt så kan man antagligen inte sänka mer än nån centimeter, men det skulle å andra sidan skona både ledning och sko. Kanske var det bara vid rekordet på 500 blås man gjorde på detta vis? Jag ska se om jag hittar några fakta som skulle kunna styrka mitt påstående, annars får vi anta att det är en myt;-)Voxa skrev:
Detta är inte mitt ämne om man skall vara helt sanningsenlig men har aldrig hört att man sänker pantografen - tror jag det heter på utrikeska - som Martin säger men däremot att man spänt linan. Kontaktledningen går zick zack för att inte slita spår i strömavtagaren, för sliter gör det i alla hastigheter.
Lägger man inte alltid ledningen i sicksack? Det trodde jag, men det kanske är dyrare att tillverka olika långa hållare än att byta grafitgrunkan på skon.
Jan L
Avslutat medlemskap
PeSa skrev:
Lägger man inte alltid ledningen i sicksack? Det trodde jag, men det kanske är dyrare att tillverka olika långa hållare än att byta grafitgrunkan på skon.
Kontaktledningen läggs alltid i sicksack för att spara på kolskenan på strömavtagaren.
/Peter
Exakt. Och jag kan intyga att herr Sandström vet vad han talar om.
Den där ljusbågsteorin kan vi nog också avskriva som en skröna. Ljusbågar skadar mera än vad de gör nytta. I fallet TGV-rekordet så handlade det enbart om att få den svajande kontaktledningen att hänga så stilla som det bara var möjligt. Samt att få strömavtagaren - av fabrikat Faively - att föja densamma.
kimchi
Aktiv medlem
Re: Järnvägsminnen från Öland
Ha! ha! Vilket fantastiskt spårläge En solkurva där skulle ingen märka ;DGunnar Fahlström skrev:
Kul tråd!
Kan bidra med bilder på de stationshus som finns kvar i dag efter det att den Öländska järnvägen lades ner i oktober 1961.
Dessa, plus allt ni kan tänkas vilja veta om Öland och järnvägarna hittar ni på:
http://www.ihregren.com/ojv.html
Här kommer bild från Bödabanan som är det enda som finns kvar av järnväg på ön.
Voxa
Aktiv medlem
Makten skrev:
Lägger man inte alltid ledningen i sicksack? Det trodde jag, men det kanske är dyrare att tillverka olika långa hållare än att byta grafitgrunkan på skon.
Jo det var det jag skrev "Kontaktledningen går zick zack för att inte slita spår i strömavtagaren, för sliter gör det i alla hastigheter."
Därutöver kan noteras: Strömavtagaren tillverkas inte i olika längder utan är fjädrande och trycks upp mot linan. Vid gång rör allt på sej, svänger och svajar. Dynamiken gör att avtagaren kan studsa mot linan om inte trycket i fjädern är tillräckligt. Därför bildas samtidigt en våg på linan. Det var därför man spände den vid rekordförsöket för att inte vågen skulle bli för kraftig.
/Göran
kimchi
Aktiv medlem
Jäklar vilken häftig bild. Det var nya ideér för mig som jag aldrig tidigare sett.clavicl skrev:
Ett tåg spanat från en bro
Makten
Aktiv medlem
Det var inte det jag menade. Jag menade att man om man ska ha ledningen att gå i sicksack måste ha olika längd på delarna som håller i den.Voxa skrev:
Strömavtagaren tillverkas inte i olika längder...
Men nu har jag kommit på att det bara är den yttersta biten efter islolatorn som är vinklad åt varsit håll varannan stolpe;-)
Voxa
Aktiv medlem
Makten skrev:
Det var inte det jag menade.
Ursäkt. ursäkt . .
Nu ska jag gå och rota fram lite tågbilder från mina neg . . -
Voxa
Aktiv medlem
dJb skrev:
(Mellan godsvagnarna, sid 21).
Får man lägga in en liten recension?
Överlag har du mycket stiliga s/v-foton, inget fel på denna heller, motivet väl valt, kompositionen också (s/v ger på något konstigt sätt en känsla av overklig verklighet). Här, tycker jag, något för ljus i ljusare partier. Kanske hela bilden skulle vinna på aningens sänkning i ljus.
Mvh/Göran
Similar threads
- Svar
- 283
- Visningar
- 46 K