Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Visa dina tågbilder!
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Voxa
Aktiv medlem
Tusse skrev:
Sundbyberg
Denna bild är bra tycker jag! Glåmigt trivial, gråvinterstämning, fina komplementfärger (blått o gult) förstärker intrycket! Ett stycke vanlig verklighet. Lägg ut den i bildkritiken!
Mvh/Göran
connyM
Aktiv medlem
..bifogar en länk till en bild som väl kan ingå i avd "mysbilder" från järnväg.
Spår i mörkret
// Conny
Spår i mörkret
// Conny
Tusse
Aktiv medlem
Voxa skrev:
Denna bild är bra tycker jag! Glåmigt trivial, gråvinterstämning, fina komplementfärger (blått o gult) förstärker intrycket! Ett stycke vanlig verklighet. Lägg ut den i bildkritiken!
Mvh/Göran
Mottagit tipset och här känner jag mig som nybörjare så det får bli den bildkritiken. Ska bli kul och se hur många som gillar den.
Jan L
Avslutat medlemskap
Re: Toppar lite över 400 km/h
Ånej du - 300 km/h är den hastighet som gäller. Däremot har SNCF med ett "vässat" specialutrustat TGV-tåg det nuvarande världsrekordet på räls - 515,3 km/h.
mackan skrev:
SNCF
Ånej du - 300 km/h är den hastighet som gäller. Däremot har SNCF med ett "vässat" specialutrustat TGV-tåg det nuvarande världsrekordet på räls - 515,3 km/h.
Voxa
Aktiv medlem
mackan skrev:
Jo,jo men jag skrev att den toppar lite över 400 vilket bedyder tågets kapacitet inte hastigheten som de transporterar pasagerare i. Har för mig att de landade på 412 km/h!
Läs replik från Jan Lindal så har du hastighetn . . fantastiskt förresten, vete f:n om jag vågat åka med. Om jag inte missminner mig så hade man speciallindade elmotorer, specialgjord växellåda - större hjul än standard tror jag också - extra spänd elledning för att inte orsaka vågbildning och instabilitet i linan, specialpreparerat spår mm, mm.
I dessa hastigheter måste man veta vad man gör, spårkrafterna blir stora och skulle instabilitet inträffa så går det åt h:e. Duktiga är dom. Fransmännen.
Bakgrunden var att tyskarna hade kört 406,9 km/h med sitt ICE 1988, två år tidigare. . . . .
Mvh/Göran
Voxa
Aktiv medlem
TGV High Speed Record
För den tågintresserade kanske denna tilläggsinfo kan vara något:
http://www.railfaneurope.net/tgv/rec-intro.html
/Göran
För den tågintresserade kanske denna tilläggsinfo kan vara något:
http://www.railfaneurope.net/tgv/rec-intro.html
/Göran
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Jag har för mig att man faktiskt sänker kollektorn (eller vad den heter) ett par centimeter så att strömmen bildar en ljusbåge genom luften i dessa höga hastigheter. Annars skulle man nog slita ut grafiten i kontaktytan illa kvickt.Voxa skrev:
...extra spänd elledning för att inte orsaka vågbildning och instabilitet i linan, specialpreparerat spår mm, mm.
Hagfors
Aktiv medlem
Jan L
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Jag har för mig att man faktiskt sänker kollektorn (eller vad den heter) ett par centimeter så att strömmen bildar en ljusbåge genom luften i dessa höga hastigheter. Annars skulle man nog slita ut grafiten i kontaktytan illa kvickt.
Inte då! Man gjorde närmast tvärtom - spände kontaktledningen och ökade upptrycket i strömavtagaren (som den heter;-) så att den skulle ligga an mot tråden hela tiden.
Voxa
Aktiv medlem
Jan L skrev:
Inte då! Man gjorde närmast tvärtom - spände kontaktledningen och ökade upptrycket i strömavtagaren (som den heter;-) så att den skulle ligga an mot tråden hela tiden.
Detta är inte mitt ämne om man skall vara helt sanningsenlig men har aldrig hört att man sänker pantografen - tror jag det heter på utrikeska - som Martin säger men däremot att man spänt linan. Kontaktledningen går zick zack för att inte slita spår i strömavtagaren, för sliter gör det i alla hastigheter.
Ang. rekordet så är det nog så att man visste mindre på 50-talet även om just fransmännen hållt på mycket med höga hastigheter. 1990 kunde man ju simulera körningen per dator. Stabilitet är ett av problemen men genom att fixa med fjädring och dämpare samt koniciteten på hjulen kan man stämma tåget efter den hastighet man vill köra. (Även strömavtagaren har fjädring och dämpare). Detta är ingenjörskonst på hög nivå, fullt i klass med flyget fast man tror att tåg är 1800-tal.
Men herre je, att öka världsrekordet från drygt fyrahundra till drygt femhundra var verkligen att bryta ny mark . .
Imponerande!
/Göran