Annons

Visa dina tågbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Voxa skrev:
Denna bild är bra tycker jag! Glåmigt trivial, gråvinterstämning, fina komplementfärger (blått o gult) förstärker intrycket! Ett stycke vanlig verklighet. Lägg ut den i bildkritiken!
Mvh/Göran

Mottagit tipset och här känner jag mig som nybörjare så det får bli den bildkritiken. Ska bli kul och se hur många som gillar den.
 
Jo,jo men jag skrev att den toppar lite över 400 vilket bedyder tågets kapacitet inte hastigheten som de transporterar pasagerare i. Har för mig att de landade på 412 km/h!
 
mackan skrev:
Jo,jo men jag skrev att den toppar lite över 400 vilket bedyder tågets kapacitet inte hastigheten som de transporterar pasagerare i. Har för mig att de landade på 412 km/h!

Läs replik från Jan Lindal så har du hastighetn . . fantastiskt förresten, vete f:n om jag vågat åka med. Om jag inte missminner mig så hade man speciallindade elmotorer, specialgjord växellåda - större hjul än standard tror jag också - extra spänd elledning för att inte orsaka vågbildning och instabilitet i linan, specialpreparerat spår mm, mm.
I dessa hastigheter måste man veta vad man gör, spårkrafterna blir stora och skulle instabilitet inträffa så går det åt h:e. Duktiga är dom. Fransmännen.

Bakgrunden var att tyskarna hade kört 406,9 km/h med sitt ICE 1988, två år tidigare. . . . .

Mvh/Göran
 
Rekordförsöken med TGV var nog inte så farliga att åka med, man verkar ha haft ganska god kontroll på vad man sysslade med. Rekordkörningen 1955 (331 km/h) verkar ha varit mycket hårigare...

/Andreas

EDIT: länk borttagen, visade sig vara samma som föregående.
 
Hur som helst är nog TGV det trevligaste tåget jag åkt med. Paris-Cannes gick på ett litet kick och fransyskorna är snygga.
 
Voxa skrev:
...extra spänd elledning för att inte orsaka vågbildning och instabilitet i linan, specialpreparerat spår mm, mm.
Jag har för mig att man faktiskt sänker kollektorn (eller vad den heter) ett par centimeter så att strömmen bildar en ljusbåge genom luften i dessa höga hastigheter. Annars skulle man nog slita ut grafiten i kontaktytan illa kvickt.
 
Makten skrev:
Jag har för mig att man faktiskt sänker kollektorn (eller vad den heter) ett par centimeter så att strömmen bildar en ljusbåge genom luften i dessa höga hastigheter. Annars skulle man nog slita ut grafiten i kontaktytan illa kvickt.

Inte då! Man gjorde närmast tvärtom - spände kontaktledningen och ökade upptrycket i strömavtagaren (som den heter;-) så att den skulle ligga an mot tråden hela tiden.
 
Jan L skrev:
Inte då! Man gjorde närmast tvärtom - spände kontaktledningen och ökade upptrycket i strömavtagaren (som den heter;-) så att den skulle ligga an mot tråden hela tiden.

Detta är inte mitt ämne om man skall vara helt sanningsenlig men har aldrig hört att man sänker pantografen - tror jag det heter på utrikeska - som Martin säger men däremot att man spänt linan. Kontaktledningen går zick zack för att inte slita spår i strömavtagaren, för sliter gör det i alla hastigheter.

Ang. rekordet så är det nog så att man visste mindre på 50-talet även om just fransmännen hållt på mycket med höga hastigheter. 1990 kunde man ju simulera körningen per dator. Stabilitet är ett av problemen men genom att fixa med fjädring och dämpare samt koniciteten på hjulen kan man stämma tåget efter den hastighet man vill köra. (Även strömavtagaren har fjädring och dämpare). Detta är ingenjörskonst på hög nivå, fullt i klass med flyget fast man tror att tåg är 1800-tal.
Men herre je, att öka världsrekordet från drygt fyrahundra till drygt femhundra var verkligen att bryta ny mark . .
Imponerande!

/Göran
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto