Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina tågbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Åter till spåret!

Eftersom det känns som den här tråden har halkat iväg åt ett bildlöst diskuterande om hur de franska världsrekordkörningarna med TGV-tåg gick till slänger jag i alla fall in denna inte direkt inspirerade bild på två av tågen i Marseille.
 

Bilagor

  • tgv.jpg
    tgv.jpg
    50.6 KB · Visningar: 978
En annan snabbis. Shinkansen mot Tokyo står inne i Nagano (1998).
 

Bilagor

  • 9806_h_2_400x.jpg
    9806_h_2_400x.jpg
    45.1 KB · Visningar: 745
Voxa skrev:
Detta är inte mitt ämne om man skall vara helt sanningsenlig men har aldrig hört att man sänker pantografen - tror jag det heter på utrikeska - som Martin säger men däremot att man spänt linan. Kontaktledningen går zick zack för att inte slita spår i strömavtagaren, för sliter gör det i alla hastigheter.
Jag minns inte var jag hört det, och om man tänker efter så är det ju rent fysikaliskt lite bökigt. Om man ska behålla ljusbågen vid bara några tiotusentals volt så kan man antagligen inte sänka mer än nån centimeter, men det skulle å andra sidan skona både ledning och sko. Kanske var det bara vid rekordet på 500 blås man gjorde på detta vis? Jag ska se om jag hittar några fakta som skulle kunna styrka mitt påstående, annars får vi anta att det är en myt;-)

Lägger man inte alltid ledningen i sicksack? Det trodde jag, men det kanske är dyrare att tillverka olika långa hållare än att byta grafitgrunkan på skon.
 
Lägger man inte alltid ledningen i sicksack? Det trodde jag, men det kanske är dyrare att tillverka olika långa hållare än att byta grafitgrunkan på skon.

Kontaktledningen läggs alltid i sicksack för att spara på kolskenan på strömavtagaren.
/Peter
 
PeSa skrev:
Lägger man inte alltid ledningen i sicksack? Det trodde jag, men det kanske är dyrare att tillverka olika långa hållare än att byta grafitgrunkan på skon.

Kontaktledningen läggs alltid i sicksack för att spara på kolskenan på strömavtagaren.
/Peter

Exakt. Och jag kan intyga att herr Sandström vet vad han talar om.

Den där ljusbågsteorin kan vi nog också avskriva som en skröna. Ljusbågar skadar mera än vad de gör nytta. I fallet TGV-rekordet så handlade det enbart om att få den svajande kontaktledningen att hänga så stilla som det bara var möjligt. Samt att få strömavtagaren - av fabrikat Faively - att föja densamma.
 
Off the track

ända gången som jag mött en tågvagn på vägen :)
 

Bilagor

  • tågvagn-hela-270b~1-40k.jpg
    tågvagn-hela-270b~1-40k.jpg
    39.3 KB · Visningar: 769
Efter uträttat värv hälsar de två inbitna tågfotograferna på föraren till denna gamla norska El 13.
 

Bilagor

  • img_0647_red_400x.jpg
    img_0647_red_400x.jpg
    56 KB · Visningar: 759
Re: Järnvägsminnen från Öland

Gunnar Fahlström skrev:
Kul tråd!

Kan bidra med bilder på de stationshus som finns kvar i dag efter det att den Öländska järnvägen lades ner i oktober 1961.

Dessa, plus allt ni kan tänkas vilja veta om Öland och järnvägarna hittar ni på:

http://www.ihregren.com/ojv.html

Här kommer bild från Bödabanan som är det enda som finns kvar av järnväg på ön.
Ha! ha! Vilket fantastiskt spårläge ;) En solkurva där skulle ingen märka ;D
 
Makten skrev:
Lägger man inte alltid ledningen i sicksack? Det trodde jag, men det kanske är dyrare att tillverka olika långa hållare än att byta grafitgrunkan på skon.

Jo det var det jag skrev "Kontaktledningen går zick zack för att inte slita spår i strömavtagaren, för sliter gör det i alla hastigheter."

Därutöver kan noteras: Strömavtagaren tillverkas inte i olika längder utan är fjädrande och trycks upp mot linan. Vid gång rör allt på sej, svänger och svajar. Dynamiken gör att avtagaren kan studsa mot linan om inte trycket i fjädern är tillräckligt. Därför bildas samtidigt en våg på linan. Det var därför man spände den vid rekordförsöket för att inte vågen skulle bli för kraftig.

/Göran
 
Voxa skrev:
Strömavtagaren tillverkas inte i olika längder...
Det var inte det jag menade. Jag menade att man om man ska ha ledningen att gå i sicksack måste ha olika längd på delarna som håller i den.
Men nu har jag kommit på att det bara är den yttersta biten efter islolatorn som är vinklad åt varsit håll varannan stolpe;-)
 
dJb skrev:
(Mellan godsvagnarna, sid 21).

Får man lägga in en liten recension?
Överlag har du mycket stiliga s/v-foton, inget fel på denna heller, motivet väl valt, kompositionen också (s/v ger på något konstigt sätt en känsla av overklig verklighet). Här, tycker jag, något för ljus i ljusare partier. Kanske hela bilden skulle vinna på aningens sänkning i ljus.

Mvh/Göran
 
Regionaltåg vid Önnestad mellan Kristianstad och Hässleholm. Lite kul med bilen som väntar, tycker jag.
 

Bilagor

  • önnestad fs.jpg
    önnestad fs.jpg
    34.2 KB · Visningar: 668
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.