Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina konstnärliga naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
å en te ...

Eftersom jag utan att blinka törs hävda att detta är Art, så är jag alltså Art-ist.
Men konstnär? hmmmmm ... då blev det klurigare. Det är ju Mamma Natur som skapat de här små frostkristallerna, jag har ju bara avbildat hennes verk. Och då är det väl hon som är konstnären?
 

Bilagor

  • dscf9858-400.jpg
    dscf9858-400.jpg
    31.9 KB · Visningar: 1,035
Jo... "Nature Art" är ett begrepp jag gillar, just för det ni säger - det låter inte så uppstyltat som konst.

Men egentligen är inte konst något märkvärdigt. Det är vi som gör det märkvärdigt genom att försöka definera och beskriva vad det är.

Konst är något man skall ha roligt med! Något man skall leka och roa sig med. Konst är något där man testar sig fram till olika uttryck och reaktioner. Det ställer egentligen inget som helst krav på bilderna.

Dock vill jag säga att jag är imponerad av alla bilder som kommit upp i denna tråd. Jag njuter bild för bild. Även om moder natur skapat konst, så gör ni konst när ni ser den och förädlar den i bilder.
 
Klart det är konst om man vill det. Frågan är om det är bra eller inte..
 

Bilagor

  • crw_3189-(kopia).jpg
    crw_3189-(kopia).jpg
    41 KB · Visningar: 986
j3n5 skrev:
Klart det är konst om man vill det. Frågan är om det är bra eller inte..

Konst finns i alla kvalitér, och sista ordet har betraktaren.

Jag gillar din aktiva fjäril! Din fjäril som söker och söker efter den bästa blomman. Så söker vi alla.
 
Arleklint skrev:
Konst är något man skall ha roligt med! Något man skall leka och roa sig med. Konst är något där man testar sig fram till olika uttryck och reaktioner. Det ställer egentligen inget som helst krav på bilderna.
Enligt nationalencyklopedin är konst en "kulturyttring vars utförande kräver särskild kunskap och förmåga att bruka denna med personlig behärskning och individuell anpassning till situation och avsikter."

Egentligen är det nog omöjligt att försöka definiera vad som är konst, men både Nationalencyklopedin och Du (med inlägget jag citerar här bl.a) har iaf definierat innebörden av ordet nu. Med rätt skilda resultat..

(Sen förstår jag inte vad skillnaden på "art" och "konst" skulle vara mer än att det är olika språk.)
 
lottawe skrev:
Enligt nationalencyklopedin är konst en "kulturyttring vars utförande kräver särskild kunskap och förmåga att bruka denna med personlig behärskning och individuell anpassning till situation och avsikter."

Nationalencyklopedin har rätt. Konst är individuellt. Det är samma innebörd som i det jag skrev. Vill du diskutera vidare är det ok via mail, men jag kollar den inte varje dag.
 
lottawe skrev:


(Sen förstår jag inte vad skillnaden på "art" och "konst" skulle vara mer än att det är olika språk.)


Ligger något i det.. Kanske är det så att det känns jobbigare på vårt eget språk. Som att man lägger större tyngd på prestationsbiten om man använder det svenska uttrycket..
 
j3n5 skrev:
Ligger något i det.. Kanske är det så att det känns jobbigare på vårt eget språk. Som att man lägger större tyngd på prestationsbiten om man använder det svenska uttrycket..

Det är så jag menar, men ...

.. vi släpper diskussionen här och släpper istället fram bilderna.
 
Tråkigt med påståenden/konstateranden som inte tål diskussion. Personligen anser jag det fegt. Men va sjutton, jag hade ändå flikat in klart, så här kommer en bild också.

Jag var ute i naturen denna gången och det var rätt roligt att klara få av sig vantarna och trycka av också. En januaridag 2003 med -27°. Så det kanske är mer "nature art" än några tidigare som "bara" sköts från balkongen iaf?
 

Bilagor

  • 4000.jpg
    4000.jpg
    42.4 KB · Visningar: 928
evalisen skrev:
Micke på promenad i naturen... på konstnärligt vis.

Jag får känslan av att Micke vandrar i naturen och funderar. Han tänker och grubblar på olika saker i livet som är viktiga för honom.

Naturen är en miljö där han finner ro, men naturen är inte det viktiga just nu. Att vistas i naturen är hans sätt att finna ro att tänka.

Det är min tanke kring bilden.
 
Arleklint skrev:
Jag får känslan av att Micke vandrar i naturen och funderar. Han tänker och grubblar på olika saker i livet som är viktiga för honom.

Naturen är en miljö där han finner ro, men naturen är inte det viktiga just nu. Att vistas i naturen är hans sätt att finna ro att tänka.

Det är min tanke kring bilden.

Bra tanke! :))
 
Roligt med bilder :) Berätta gärna vad ni tänker om ni tänker nått kring bilderna.

Detta är ett av mina försök att måla akvarell med kameran.
 

Bilagor

  • gullviva.jpg
    gullviva.jpg
    15.3 KB · Visningar: 904
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.