Annons

Ä L G

Produkter
(logga in för att koppla)
140522 såg jag två fjolårskalvar vila i höggräset intill vägen vid Östra Vingåkers kyrka. Andra förbipasserande berättade att dessa två hade varit tillsammans med modern under vintern men att hon nu lämnat dem.
Samma kväll såg jag en älgko stå kanske 100m bort på andra sidan om en sankmark intill Östra Vingåkers viltvatten. Hon stod blickstilla och knappt rörde så mycket som ett öra. Jag tror det var tvillingarnas mor och att hon nu hade fött nästa kalv.
Tvillingarna återsåg jag i augusti. De hade precis som modern stannat kvar på bygden. När brunsten skulle sätta in torde syskonen komma att splittras och den unga tjuren jagas bort av en starkare gosse.
i början av juni året efter var jag på väg till Östra Vingåkers viltvatten. Då fick jag åter syn på tjuren. Han hade vid det tillfället häng på ett gäng dovhjortar. Hjortarna strosade över en gräsåker, passerade vägen och försvann in i granskogen på min sida av vägen. Samtidigt som hjortarna korsar körbanan kommer tjuren ut på åkern och följer hjortarnas spår. Han beger sig också upp och över vägen men vågar sig inte in i skogen till dovhjortarna utan stannar vid vägkanten.
Detta sker så tidigt på morgonen att endast naturfotografer och hemtjänsten är på benen. En bil kommer. Älgen gjorde då inte så som jag först trodde! Nej han började springa längs vägkanten åt mitt håll där jag står helt öppet och oskyddat, samtidigt som bilen närmade sig bakom honom. Jag stod med kameran beredd och 10 m framför mig blir jag upptäckt där jag står helt oskyddad. Älgen tvärstannar och kastar sig rakt ut över vägen. Hade turen med sig. Hemtjänstpersonalen var vaken och hade precis stannat.

Bilagor

• 150605 Älg, Alces alces, tjur4-1.jpg
    150605 Älg, Alces alces, tjur4-1.jpg
    1.7 MB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Långt ifrån tornet, Store Mosse nationalpark.
Två älgar, men en är lite svårare att se...

210521.01.JPG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar