Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill närmare med macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik B

Ny medlem
Hej!
Hur gör jag om jag vill komma ännu närmare (förstora mer) när jag fotar macro? Är det mellanring som gäller? Och i så fall, rekommendationer ang storlek och märke?

Prioriterar bildkvalité framför extrem förstoring.

Jag använder kombinationen Canon 400D och Tamron 90 mm 2,8 macro.
 
Ja, med mellanringar kan du öka avbildningsskalan ytterligare. Här är en länk till en sida där du kan beräkna det mesta som har med mellanringar att göra. Observera att avståndet är från frontlinsen, inte sensorn.
http://eosdoc.com/jlcalc/

Förutom original finns bla. Kenko och Soligor. Jag vet inte om det är någon större kvalitetsskillnad. Jag kör med Kenko och tycker det fungerar bra. Det finns också billigare modeller utan elektriska kontakter, men då tappar man både autofokus och ljusmätning på Nikon. Antar att det är samma med Canon
 
Skaffa så ljusstarka objektiv Du bara har råd med. Komplettera med en sats mellanringar, oftast 13+21+31 mm el. likn., Förstoringsgraden är brnnvidd genom längd på mellanringarna - ex.vis 50mm / 65mm = 1,3:1 el. 35mm / 65mm = 1,86:1.

De mellanringar Du ska leta efter är de som överför de elektriska signalerna - AF-överföring vet jag bara en lösning som har och det är Novoflex som kostar runt 10k på Cyberphoto. Du måste mao lära Dig fokusera manuellt - eller betala för Dig.

Vill Du gå närmnre, men Du tappar do bildkvalitet, särskilt i kanterna, kan Du montera ett ljustarkt objektiv på kameran och gänga fast ett annat bakvänt med en omvändningsring för runt 300:- hos Photax. De objektiv som sätts längst ut, måste ha manuella kontroller - gamla Canon FD och FDn är eftertraktade till detta. Min lösning är ett Carl Ziess 135/1,8 och C/Y 50/1,4, FD 35/2 resp. C/Y 24/2,8, vilket ger mig 2,7:1, 3,86:1 resp. 5,63:1.

Stabilt stativ, 3D-huvud och X/Y-släde är ett måste för någorlunda skarpa bilder.
 
tannler skrev:
Skaffa så ljusstarka objektiv Du bara har råd med. Komplettera med en sats mellanringar, oftast 13+21+31 mm el. likn., Förstoringsgraden är brnnvidd genom längd på mellanringarna - ex.vis 50mm / 65mm = 1,3:1 el. 35mm / 65mm = 1,86:1.

De mellanringar Du ska leta efter är de som överför de elektriska signalerna - AF-överföring vet jag bara en lösning som har och det är Novoflex som kostar runt 10k på Cyberphoto. Du måste mao lära Dig fokusera manuellt - eller betala för Dig.


Att avbildningsskalan = brännvidden / längden på mellanringarna gäller bara när objektivet är fokuserat på oänligheten. Vad objektivets ursprungliga närgräns gör för avbildningsskalan kan du se på sidan jag länkade till tidigare

Både Kenko AF ringar och Soligor AF har elektriska kontakter
 
Av hävd har avbildningsskala räknats fram för fokus på oändligheten, eftersom det är det enda avstånd som är "givet" - alla andra avstånd är variabla på ett eller annat sätt; genom konstruktion, valt utsnitt eller fysiska begränsningar i uppställningen. Jag känner inte till något annat sätt att jämföra olika uppställningar med varandra för att få en hum om vad de presterar relativt varandra.
 
Hej, det finns inga enkla svar och rekommendationer hur man kommer ännu närmare motivet. Det är mycket givande att lyssna på goda råd och tips, men man måste själv prova sig fram. Jag fotar insekter och för de allra minsta (under 3mm) använder jag teleconvertor + mellanring + ljusstarkt objektiv (50mm) + bakvänt ljusstarkt objektiv (50mm). Men för att lyckas så är ljuset (belysning) viktigast av allt! Jag använder extern blixt både TTL eller Manuell, eller speglar (plåtbitar från lysrörsbelysningar) för att reflektera solljuset till skuggade partier.
Annan variant om du redan har makroobjektiv är att köpa makrolins Raynox M-250 och sätta den på makroobjektivet. Jag testade olika linser Hoya, Kenko, Nikon men ingen var så bra som Raynox (ca 500 Sek)
Som stativ använder jag en påse (kudde) fyllt med ris eller sågspån) Man kommer nära marken och genom att rycka kameran in i kudden så sitter den stadigt och är enkelt att ändra position om objektet ändrar ställning.
Ett till tips när det gäller insekter, kliv upp tidigt på morgonen innan det blir varmt och insekter blir kvicka och svårfångade på bild.
lycka till
//Stanislav
 
Nr1 ha en bra objektiv med avblidnings skala 1-1.
och så kan du köpa dem härhttp://kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html
 
Kaffebrus närbildslinser är ingen höjdare. Jag testsköt några bilder och de blev genast föremål till försäljning.

Jag kör mest med Nikon 50mm f/1,8 tillsammans med mellanring. Jag har inga kontakter, så det är manuellt som gäller.
Bälg använder jag också, men det är alldeles för bökigt på fältet, så det är mest för produktfotografering.

Glöm inte ett par viktiga tillbehör! Stabilt stativ, macrosläde och trådutlösare.

//Martin

http://www.kikarforum.se
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar