Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill lära sig mer!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag har varit medlem här på fotosidan.se i snart 1 helt år.
Jag har kollat på bilder, varit med på fototräffar, betygsatt mm.
Jag förstår inte varför alla bryr sig om den tekniska bildens kvalité.

Utrusting,utrustning, utrustning hela hela tiden. Det börjar bli tråkigt här på fotosidan eftersom det är det enda som folk bryr sig om.

Jag vill lära mig om komposition, ta bättre bilder av ljuset och mycket annat.

Jag har sett få och mycket duktiga fotografer här på fotosidan som kan sina saker riktigt bra.
Jag tycker att man ska göra speciella bildpooler med flera bildbedömare, kunniga fotografer.

För jag vill ha konstruktiv kritik på mina bilder och jag tyckte att det var dumt att ta bort
"Avancerad kritik".
Jag vill ha fler liknande pooler så att jag kan utvecklas som fotograf, inte att få 10 kommentarer på en bild med "bra" kritik.

Om ni förstår vad jag menar så vill jag lära mig mer vad jag betalt för här på fotosidan.
Jag ska börja gå hos en duktigt pressfotograf på en tidning här i Skåne som ska bedöma mina bilder.

Kan man INTE sätta upp fler förmåner på fotosidan, eftersom inte ens hälften har Bromsmedlemsskap, det tycker jag är för dåligt.
Jag tycker inte att man ska få så mycket läromedel/kunskap gratis på fotosidan, än att få fler chanser att ladda upp fler bilder, lägga till bokmärken mm.

Är det fler som känner så?

Ps,
ta inte detta får hårt men jag vill visa vad/hur jag tycker.
DS
Mvh Markus Asp, Gott nytt år!

Jag håller med om allt du skriver. Det vore alldeles ypperligt om man fick bättre kommentarer än "Jättesnyggt".

Dock tycker jag det är självklart att om den som postar en artikel/inlägg vill så skall alla kunna läsa det, oavsett om man betalar eller inte. Jag skulle aldrig skriva något om inte alla kan se det, jag tror inte på att gömma information.

Däremot kanske man kunde ha något ratingsystem på kommentarerna, som www.experts-exchange.com har, det skulle säkert trigga människor till att bli mer noggranna i kommenterandet. Idag är det tyvärr bara kvantitet inte kvalitet som gäller.

JocheD skrev:
Jag håller med om allt du skriver. Det vore alldeles ypperligt om man fick bättre kommentarer än "Jättesnyggt".

Dock tycker jag det är självklart att om den som postar en artikel/inlägg vill så skall alla kunna läsa det, oavsett om man betalar eller inte. Jag skulle aldrig skriva något om inte alla kan se det, jag tror inte på att gömma information.

Däremot kanske man kunde ha något ratingsystem på kommentarerna, som www.experts-exchange.com har, det skulle säkert trigga människor till att bli mer noggranna i kommenterandet. Idag är det tyvärr bara kvantitet inte kvalitet som gäller.

Tack för ditt medgivande Joachim, är det fler som håller med. Gör du det om poolerna också?

mvh Markus

Digi skrev:
Tack för ditt medgivande Joachim, är det fler som håller med. Gör du det om poolerna också?
Oavsett vilken kamera, objektiv eller någon form av utrustning tror jag alla tycker att man tar bättre bilder med en proffskamera.
Så tråkigt...

mvh Markus

Jo, men jag tycker ändå om det blir så om ett antal utvalda fotografer blir moderatorer/bildbedömmare går några slantar förståss till dem också.
Då tycker jag också att de ska sänka priset på Bromsmedlemsskap till 75 kr eller liknande.

mvh Markus

De slantar som skulle kunna falla på sådana skribenter är för små för att överhuvudtaget räknas. Om man istället fick gradera en 'recension' så skulle man kunna lista de kommentatorer som ger bäst kritik och få en hall-of-fame funktion.

Jag tror uppskattning och berömmelse betyder mer än ekonomisk ersättning i de här fallen.

Jag tycker Mr Asp och Co ska komma ner lite på jorden. Först får vi väl bena ut vad Fotosidan är för något. Eftersom Detta är en öppnen sida för alla intresserade (man behöver inte ens vara fotograf) så får man också räkna med att alla bedömmer ens bilder. Vill Ni inte ha beröm/kritik/utvecklande kritik från omvärlden utan bara "duktiga proffs" (vad nu det är) så får Ni väl skriva det til lEra bilder.

Sedan kan man ju fråga sig vilken skyldighet fotosidan har för att utveckla Er till sådana spjutspets fotografer som Ni tydligen vill bli.

Näe ta lärdom av det ni kan lära er istället och var nöjda, räcker det inte till för era ambitioner (inget fel i det) så får ni väl vändea er till andra ställen eller bilda en sluten tråd/eget forum där bara Ni, Proffsen platsar.

En annan fråga är också hur man ska kunna bedömma vem som är kvalificerad nog att få ge er kritik?

Ska man vara Yrkesfotograf?
Är alla medlemmar i SFF kvalificerade?
Måste man vara Estetlärare på min högskolenivå för att få ge kommentarer?

Jag tycker åtminstonde att fotosidan kan göra en pool för väldigt avancerad kritik.
Här ännu inte hittat orsaken till varför de lade ner den poolen.

Jag tycker INTE att det är dåligt att få kritik från amatörer också.
Det var inte det saken handlade om utan hur man kan göra fotosidan bättre.
Om man nu samlade ihop några stycken fotografer som är villiga att kommentera och diskutera bilder i "poolen" skulle jag vara väldigt tacksam.
Om man nu har med det i Guldmedlemsskapet så kan man få dessa förmåner. Tycker jag.
Jag är här för att utvecklas, ha roligt och kunna få den förmånen som jag "om jag nu betalt för".

mvh Markus

jahopp... så om jag skaffar ett diamant medlemskap så ska ajg få 10 personliga tränare som följer med mig ut på fältet också?

och fortfarande, vem bestämmer att vissa "experter" är experten som utvecklar just dig? eller ska alla guldmedlemmar ha en pool med olika experter som utveckalr på olika sätt? Inte för att låta nervärderande (jag gillar hungriga människor som vill lära) men när du låg i en pung o simmade som spermie så var jag redan ute med min kamera och fotograferade. jag torde ha en hel del att lära dig bara genom erfarenhet. Du kan säkert lära mig saker som jag inte har snappat upp också och det är väl det som är poängen med fotosidan? Du har flera tusen kunniga människor här i alla skiftande expertisgrupper...

När jag var yngre så dammsög jag biblioteken på information, jag lånade kanske hem 10 böcker åt gången o läste som en tok för att lära mig... idag har vi också något som heter internet med all världens kunskap samlat... bara o surfa o läs...
Eller så får du väl hyra en fotograf som lär dig det du vill lära dig.. trots allt är ett guldmedlemskap inte särskilt dyrt att skaffa så jag förstår inte varför det skulle ha ett så mkt större mervärde än alla andra...

Tror att du förstår mig fel, jag tycker inte att fotosidan är dålig.
Jag kommer med ideér för att fotosidan ska kunna bli bättre och ge möjligheter för dem som vill lära sig.
Men jag håller med dig Kalle, det gör jag i många fall. Jag kanske begär för mycket.
Är bara lite irriterad för att få "bra" positiva kommentarer jämt.

Mvh Markus

Digi skrev:
Tror att du förstår mig fel, jag tycker inte att fotosidan är dålig.
Jag kommer med ideér för att fotosidan ska kunna bli bättre och ge möjligheter för dem som vill lära sig.
Men jag håller med dig Kalle, det gör jag i många fall. Jag kanske begär för mycket.
Är bara lite irriterad för att få "bra" positiva kommentarer jämt.

Du har rätt det du säger, tack, ibland kan jag bli för mycket. Hehe, lovar.
TACK!
Mvh Markus

bara o skriva till dina bilder att:

"bra bild" kommentarer undanbedes, Vill ha kritik och bedömmningar av experter.

Får du då kommentarer och kritik så bryr dom sig och ger kommentarer, vilket är bra :). Får du ingen respons så skiter dom i dina bilder, thats it.

Digi skrev:
Jag tycker åtminstonde att fotosidan kan göra en pool för väldigt avancerad kritik.Här ännu inte hittat orsaken till varför de lade ner den poolen.
Den poolen inbjöd inte till någon speciellt "avancerad" kritik egentligen, den tillförde ett extra betyg för "orginalitet", i stil med photo.net:s betygsystem (som Fotosidan anammade från början, innan vi bytte till ett enda betyg). Kanske upplevs det som att den typen av betygssättning lyfter fram lite "mjukare" värden i bilde, men vis av erfarenhet från 2001-2002 vet vi att den också är svårare - många förstår inte vad betygen innebär helt enkelt. Och betygen säger dig inte speciellt mycket egentligen, det är via kommentarstexterna som du kan lära dig något.

Det har diskuterats en del fram och tillbaks runt denna typ av betyg, och vi kom fram till att den poolen inte tillförde något - den sattes faktiskt mest upp som en test av mig för att illustrera att man ka ha pooler med olika betygskriterier.

Det låter mer som du skulle vilja ha än fler betyg för komposition, ljushantering mm. Och visst, det är väl tänkbart att ha en sådan.

Tänk också på at själv skriva vad du vill ha kommentar på, när du lägger i en pool. Vill du ha kommentarer om kompositionen, du har kanske själv funderat på om den "funkar" - skriv då det.

Ang pooler där endast speciellt utvalda ger kritik så kommer nog sådant under året. I vilken form är inte bestämt, vi kan tänka oss både at bjuda in vissa erfarna bildredaktörer tex, och ha en "jury" med FS-medlemmar. I en sådan pool får man då föreslå sin bild, det är inte säkert den kommenteras och syns då inte heller förrän den fått kommentar (sätter vi någon/några på att kommentera bilder i en sådan pool måste de själva kunna ha koll på inflödet och känna att de hinner med - lite som expertfrågorna)

Vad artiklar beträffar så har vi som policy att göra de artiklar vi betalar riktiga arvoden för, köpta av frilansare dyl, tillgängliga för våra betalande medlemmar. Det blir fler sådana under året. Övriga artiklar är öppna för alla, vi skall inte tjäna pengar (indirekt) på att en medlem velat bidra med en artikel till andra medlemmar utan att få något "branschmässigt" honorar för det.

Kalle_B skrev:
bara o skriva till dina bilder att:

"bra bild" kommentarer undanbedes, Vill ha kritik och bedömmningar av experter.

Får du då kommentarer och kritik så bryr dom sig och ger kommentarer, vilket är bra :). Får du ingen respons så skiter dom i dina bilder, thats it.

Jag skulle gärna ge mer djupa kommentarer, men bara om jag vet att fotografen är intresserad av det. Att ha en egen pool och/eller en filterfunktion för att plocka ut bilder som folk verkligen vill ha redig kritik kring skulle vara kalas.

Kan man sedan kombinera det med någon form av ratingsystem så att den som skriver kritiken 'belönas' på något sätt tror jag vi kommit långt.

clindh skrev:
Den poolen inbjöd inte till någon speciellt "avancerad" kritik egentligen, den tillförde ett extra betyg för "orginalitet", i stil med photo.net:s betygsystem (som Fotosidan anammade från början, innan vi bytte till ett enda betyg). Kanske upplevs det som att den typen av betygssättning lyfter fram lite "mjukare" värden i bilde, men vis av erfarenhet från 2001-2002 vet vi att den också är svårare - många förstår inte vad betygen innebär helt enkelt. Och betygen säger dig inte speciellt mycket egentligen, det är via kommentarstexterna som du kan lära dig något.

Det har diskuterats en del fram och tillbaks runt denna typ av betyg, och vi kom fram till att den poolen inte tillförde något - den sattes faktiskt mest upp som en test av mig för att illustrera att man ka ha pooler med olika betygskriterier.

Det låter mer som du skulle vilja ha än fler betyg för komposition, ljushantering mm. Och visst, det är väl tänkbart att ha en sådan.

Tänk också på at själv skriva vad du vill ha kommentar på, när du lägger i en pool. Vill du ha kommentarer om kompositionen, du har kanske själv funderat på om den "funkar" - skriv då det.

Ang pooler där endast speciellt utvalda ger kritik så kommer nog sådant under året. I vilken form är inte bestämt, vi kan tänka oss både at bjuda in vissa erfarna bildredaktörer tex, och ha en "jury" med FS-medlemmar. I en sådan pool får man då föreslå sin bild, det är inte säkert den kommenteras och syns då inte heller förrän den fått kommentar (sätter vi någon/några på att kommentera bilder i en sådan pool måste de själva kunna ha koll på inflödet och känna att de hinner med - lite som expertfrågorna)

Vad artiklar beträffar så har vi som policy att göra de artiklar vi betalar riktiga arvoden för, köpta av frilansare dyl, tillgängliga för våra betalande medlemmar. Det blir fler sådana under året. Övriga artiklar är öppna för alla, vi skall inte tjäna pengar (indirekt) på att en medlem velat bidra med en artikel till andra medlemmar utan att få något "branschmässigt" honorar för det.

Tack David, extra beröm till dig för att du svarade så fort!
Tack för att du lyssnade!

Mvh Markus

Måste slå ett slag för det där med poäng på kommentarer.. kolla till exempel på det underbara teknikforumet http://www.eforum.idg.se/ där har dom ett ratingsystem där man får ge betyg på den som kommenterat. Folk strävar då mer efter att ge eftertänksamma kommentarer och de som kanske egentligen bara skulle skrivit "Grym bild! Helt underbart!" skriver kanske också vad det var som var så bra eller dåligt..

Nackdelen kan jag tänka mig är då att man tappar de enkla "Bilden är bäst" kommentarerna som säkert vissa uppskattar också! Det skulle ju i så fall gå att lösa genom att om man lägger bilden i en kritikpol så kan man ge betyg på de som skriver kommentar i den poolen och de som skriver utanför poolen får inga betyg. Detta kanske skulle bidra till folks utveckling också genom att man försöker ge en bättre kommentar, tittar kanske lite mer noggrant på bilden eftersom man vill ha bättre betyg som respons, blir roligare att kommentera då också ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar