Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket telezoom till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om ni skulle fota mycket djur i rörelse t.ex. hundar, hästar osv., utomhus i alla väder, mest handhållet, vilket av följande objektiv skulle ni ha valt och varför?

Canon EF 70-200/2,8 L USM
Canon EF 70-200/4,0L IS USM
Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS
Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Kanske ska nämna att objektivet är tänkt att sitta på en Canon EOS 450D, det kommer även vara mitt första telezoom.

Är jätte tacksam för råd och tankar, håller på att läsa mig tokig på recensioner och tester både på svenska och utländska sidor. Är det någon som äger nåt eller några av ovanstående objektiv så får ni jätte gärna dela med er av vad som är bra och mindre bra med det.

Ska du plåta hundar, hästar i rörelse är Canongluggarna absolut att föredra.
Piratgluggarna är nog nästan lika skarpa, men AF funkar sällan lika snabbt och framför allt inte lika exakt som med Canons egna objektiv :-(

Nya 2,8 är dyr men dessvärre värd varenda krona!
4,0 är annars en prisvärd glugg!

Mvh.

/Janne Höglund
 
Jag tar mycket actionbilder på ståendefågelhundar ute i fält. Hadde först ett 70-200 /4 som var bra på alla sätt och vis, men brännvidden var för kort för denna typ av fotografering. Har nu bytt till ett 100-400 som i mitt tycke är helt perfekt objektiv för detta motiv. Enda nackdelen är väl att det är mycket tyngre. 70-200:an är ett mycket smidigt objektiv.
//Patrik
 
En EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM väger en del. Den är nästan lika tung som nya EF 70-200mm f/2,8L IS II USM, fast kortare vid 100mm och mycket längre vid 400mm. 70-200 har intern zoomning, så den ändrar aldrig längd.
 
Jag fotar rätt mycket hundar, EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM är perfekt på appellplanen. Men i skogen uppletande mm. så behöver man f2.8, även i ridhus och på andra inomhustävlingar, så där använder jag EF 70-200mm f/2,8L IS II USM. 1/500 fryser inte rörelserna på en bra hund i uppletande, hopp, apportering mm., utställning är förståss en annan sak.

/ Peter
 
[Billiga stativfästen] brukar vara av plast, vilket inte ingjuter något större förtroende.

Edit: OK, det finns tydigen stadiga kineser av metall också.

Ja, och för att upprepa mig själv från föregående inlägg, jag har ett här. Lite överraskad av att det verkar ganska solitt.

Däremot skulle jag som sagt inte rekommendera det hipp som happ, jag vet faktiskt inte hur stabilt det är då jag inte har något original att jämföra med. Tror inte jag kommer att lämna kameran helt obevakad på stativet med det på, om vi säger så.
 
Ja, jag har ett här. På vilket sätt kan jag använda det för att få kortare slutartider när jag fotar springande hundar i dåligt ljus?

Om enbenaren är rejäl och i metall kan du slå den hårt i nacken på hunden, inte så att den dör men bara svimmar lite. Sedan kan du använda betydligt längre slutartider utan risk för (hund)rörelseoskärpa. Se upp för djurägaren bara, de har en förmåga att bli rejält arga...
 
Hundägare, ffa hundägare som tävlar med sina hundar, är minst lika stridslystna som vilken debattör som helst på fotosidan, så då blir det dessutom krigsfoto och inte sportfoto.
 
Möjlighet till Nobelpris.

Den som hittar ett sätt att frysa snabba rörelser med en kombination av "långa" slutartider som ex 1/320 och en monopod lär ha goda chanser att vinna Nobelpriset ;)

För att vara lite seriös så verkar det vara en utspridd upfattning att all oskärpa beror på antingen felfokus, eller att slutartiderna är så långa att det är fotografens egna rörelser som skapar oskärpan.

Har tappat räkningen på alla märkliga råd i diverse trådar som berör sport/action-foto, och som kommer från personer med mycket begränsad, eller ingen som helst erfarenhet av sport/action-foto.

Någon skrev tidigare i den här tråden att skillnaden mellan f4 och f2,8 är "bara" ett steg.
För alla oss som har någon form av erfarenhet av ex. sportfoto inomhus vet att det innebär möjlighet till en halvering av slutartiden.
Den halveringen gör ofta en påtaglig skillnad.
Ex så är skillnaden mellan 1/320 och 1/640 att den längre tiden inte alls räcker till för att frysa en rörelse i de allra flest fall, medans 1/640 räcker i de flesta sporter/situationer.
(och ibland behövs ännu kortare slutartider).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.