Annons

Vilket telezoom till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är mao kanske lika bra att välja sina väder och ta actionbilderna när det är ljusast - ett 70-200/2.8 är inte ljusare än ett 70-200/4 om du måste välja bländare 5.6 för att få en hel häst i skärpa.
Jag har tittat igenom sammanfattningen på lite bilder som jag tagit på bla. hundutställningar och som jag över lag varit nöjd med, gemensam nämnare för (nästan) alla är att de är fotade med bländare runt 5,7 men då har det varit i strålande solsken. Har dock även exempel på tillfällen då bilderna blivit på tok för mörka och skärpan farit åt fanders, lite mer mulna dagar, men det kan hända att det beror på mig och de inställningar jag gjort också. Detta fick mig från början ändå tänka att f/4 nog kommer att räcka... tills någon/några kom och sa att 2,8 var det jag absolut skulle ha och att snabba slutartider är a och o för att kunna frysa bilden i rörliga motiv ;)
 
Jag har tittat på begagnatmarknaden men helst skulle jag vilja köpa nytt då det känns lite osäkert att köpa något som ändå, trots att det är begagnat, är såpass dyrt, man vet ju aldrig vad det varit med om hos förra ägaren.

Köper du nytt förlorar du mellanskillnaden mellan bästa begpris och nypris samma minut som du går ut ur affären. Du VET att du förlorar pengar, det är inte ett risktagande det är 100% säkert.

Köper du beg är det 90% sannolikhet att du, om du vill sälja objektivet om tre år, får tillbaka varenda krona. Sannolikheten för att objektivet pajar på ett sätt att garantin skulle hjälpt dig är <10%. Tappar du objektivet i asfalten gäller ändå inte garantin och det är billigare att tappa ett billigt objektiv. Köper du ett objektiv som ser fint ut, är max ett par år gammalt och som funkar perfekt idag kommer det att funka perfekt även om 5 eller 10 år.

Canon's 2.8:eek:r är klockrena begköp.
 
Ett frågetecken är dock slutartid. Klarar du dig med 1/250s är allt grönt, behöver du 1/500s eller 1/1000s tappar du ett eller två EV-steg. Gillar du inte ISO1600 utan vill köra med ISO800 eller 400 tappar du ett eller två EV-steg.

Jag måste nog testa i sammanhanget, fotar ibland när jag vill vara bekväm i kamerans AV-läge så kameran får bestämma slutartiden och tittar jag på bilder jag tagit så från hundutst. i solsken så har kameran valt slutartider runt 1/800 och 1/1000, då med iso 200.
 
Jag måste nog testa i sammanhanget, fotar ibland när jag vill vara bekväm i kamerans AV-läge så kameran får bestämma slutartiden och tittar jag på bilder jag tagit så från hundutst. i solsken så har kameran valt slutartider runt 1/800 och 1/1000, då med iso 200.

Ett stalltips (ha!) är att vänja sig vid att använda manuella inställningar, om nu inte alla hundarna är i samma nyans. En svart hund som fyller upp mycket av bilden blir lätt överexponerad, tvärt om för vita (och är slutartiden viktig så kan det straffa sig att låta kameran välja den).

Två-tre testbilder (en i valfritt autoläge om man är för lat för att kolla mätaren i sökaren och två för att justera in M-läget efter vad kameran mätte up) brukar räcka rätt länge om inte vädret slår om väldigt fort.
 
jag hade i alla fall vart mycket tveksam till att hänga ett objektiv för flera tusen spänn i en plastpryl för en 100lapp...

Den jag köpte är förvisso inte av plast, men jag håller med så långt att jag inte skulle råda någon annan till att göra det utan att tänka efter före. För de 1300 extra får man väl förhoppningsvis ut något på garantin från Canon om deras eget fäste är orsak till plötslig markkontakt.
 
En till fråga, vad tycker ni om bokehn på Canons objektiv 2,8 vs 4? vid många av mina fototillfällen så kommer jag tyvärr inte ifrån att bakgrunden är rörig med människor, utställningstält, publik och annat som jag skulle uppskatta att kunna få oskärpa på.
 
sant....


jag hade i alla fall vart mycket tveksam till att hänga ett objektiv för flera tusen spänn i en plastpryl för en 100lapp...

Det finns bra stativfästen för under halva priset av vad originalet kostar.

Visst kan ett begagnat f:2,8 vara ett bra köp.
Men vanskligt. Det finns en uppenbar risk för att objektivet och kameran behöver en justering tillsammans för att kunna fokusera exakt. Det kan vara skarpt på säljarens hus men om oturen är framme kan det felfokusera på köparens hus. Då blir det en dyr erfarenhet i slutändan.
 
Det finns bra stativfästen för under halva priset av vad originalet kostar.

Visst kan ett begagnat f:2,8 vara ett bra köp.
Men vanskligt. Det finns en uppenbar risk för att objektivet och kameran behöver en justering tillsammans för att kunna fokusera exakt. Det kan vara skarpt på säljarens hus men om oturen är framme kan det felfokusera på köparens hus. Då blir det en dyr erfarenhet i slutändan.

du menar att 2.8 behöver justeras oftare än 4 modellen?
 
Jag vill inte inleda någon diskussion, som leder bort från den ursprungliga frågan. Skulle bara vilja fråga "smilfinken" om inte en majoritet av de här proffsen som plåtar snabba idrotter, som du refererar till, använder stativ?
Att en springande hund kräver korta tider är ju självklart och liksom en annan sak./ Christer

Tillhör de som plåtar sport regelbundet.
Stativ förekommer ytterst sällan om det inte är frågan om monopods.
Och då monopods används är det främst på tyngre objektiv som ex 300/2,8, just för att det blir för tungt att handhålla längre perioder.

Stativ är ur skärpesynpunkt meningslöst för sportfoto.
Det är slutartiderna som måste vara tillräckligt korta för att du ska kunna få frysta och därmed skarpa bilder.
Normalt sett kör jag slutartider på 1/640 (1/500 funkar som en kompromiss ibland om ljuset tryter).
För att få tillräckligt korta slutartider inomhus är det i princip nödvändigt med bländare 2,8.
(Undantag finns, men de är få).

Sedan kan det vara bra att komma ihåg att objektiv med största bländare på 2,8 eller större (=lägre tal) ger bättre AF på de allra flesta av Canon kameror.
 
du menar att 2.8 behöver justeras oftare än 4 modellen?

Det vågar jag inte uttala mig om. Men det finns en hel del diskussioner på FS och andra siter om 2,8:an.
Spekulativt så märks ev. felfokus tydligare ju högre ljusstyrkan är pga. mindre skärpedjup.


Lite utanför diskussionen. Det är väl lockande att kika på utländska säljare och deras priser.
Då kan ett nytt objektiv kosta ungefär som ett begagnat hemma i Svedala. Men jag tycker att man bör handla svenskt. Jag gynnar hellre våra egna handlare för det är bra att de finns, och köper vi av dem så kommer de att finnas kvar.
 
Glöm bokehn

En till fråga, vad tycker ni om bokehn på Canons objektiv 2,8 vs 4? vid många av mina fototillfällen så kommer jag tyvärr inte ifrån att bakgrunden är rörig med människor, utställningstält, publik och annat som jag skulle uppskatta att kunna få oskärpa på.

Använder du samma bländare på de två objektiven du nämner, så har du samma skärpedjup på båda och bakgrunden blir lika lite eller lika mycket suddig med båda. Skillnad i bokeh, tror jag aldrig du behöver tänka på. / Christer
 
En till fråga, vad tycker ni om bokehn på Canons objektiv 2,8 vs 4? vid många av mina fototillfällen så kommer jag tyvärr inte ifrån att bakgrunden är rörig med människor, utställningstält, publik och annat som jag skulle uppskatta att kunna få oskärpa på.

Du kommer att få en suddigare bakgrund än du fått med ditt 18-55, men det beror inte så mycket på bländarens storlek eller utformning som på brännvidden. Vid 200 mm hamnar helt enkelt allt utom det som är i fokus mer ur fokus än på 50 mm. (Den populärvetenskapliga beskrivningen lär ju någon rätta till med korrekta termer illa kvickt, men ändå. Det är lättare att isolera motivet från bakgrunden med en längre brännvidd.)

Kvaliten på "bokeh" är kanske en annan sak, och dessutom mer subjektiv. Jag finner inget fel på hur den ser ut på 4L IS i alla fall. Å andra sidan är jag ju pro-4 L IS eftersom jag redan gjort mitt val och förmodligen inte vill erkänna att 2.8 är direkt bättre på något alls, så min åsikt där ska nog tas med en nypa salt. ;)
 
Jätte stort tack till alla som svarat i tråden, nu känns det i allafall lite lättare i val av telezoom :)
Har valt bort Sigma och Tamron så det kommer bli ett Canon, just nu lutar det mest åt Canon EF 70-200/4,0L IS USM... jag har ju trots allt Canon EF 50/1,8 II som går att använda om jag inte tycker f/4 skulle räcka till nån dag när vädret är urkasst. Kompletterar kanske med ett tele också, tex. Canon EF 85/1,8 USM eller Canon EF 100/2,0 USM.
 
Nu har jag båda, alltså både EF 70-200mm f/4L IS USM och den större EF 70-200mm f/2,8L IS II USM. Men bara sedan någon dag, så jag kan inte riktigt jämföra än. Den uppenbara skillnaden är förstås ljusstyrkan, när det gäller bilderna, och vikten, när man ska släpa på det.

När det gäller stativfäste har jag en kinesisk sak till min f/4, och den är precis lika funktionell som Canons eget. Skillnaden är mest i hur snygg ytfinishen är, men det påverkar ju inte hållfastheten. Plus att man kan montera kinesen på objektivet när det sitter på kameran. Den modell som Canon har på f/2,8, och även på EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM, kräver att man tar bort objektivet från kameran. Men jag tror att även Canons modell för f/4 går att ta bort med objektivet kvar på kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.