Tack så jättemycket för din input, ska läsa på om CA. Så du anser att avsaknad av IS inte är något större problem? Det verkar ju inte så om man läser diverse recensioner...
Får du bara ett 'normalt' exemplar av EF 70-200 F/4 L är det det optiskt överlägsna objektivet som diskuterats här. Det är riktigt, riktigt bra. Och skillnaden syns. Det är också det största och tyngsta objektivet som diskuterats.
Dvs, om du har tillräckligt kort tid och håller stadigt.
Jag fnyser aldrig åt IS. Konventionellt betyder det att man kommer hem med betydligt fler skarpa bilder. Verkligen. Men samtidigt måste jag säga att jag sällan har det aktivt på mina telen. Orsaken är att jag ändå fotograferar nåt actionbetonat som behöver kort tid och kraftiga rörelser av objektivet och då fungerar ändå inte bildstabiliseringen.
Det vanliga EF 70-300 IS USM är inte så tokigt för sina pengar, men framförallt på APS-C blir det lite 'mjukt' bortåt 300. Det passar bättre till fullformat, men även där kan man bli störd ibland av CA vid hög kontrast i motivet. Jag gillar dock mitt ex, bla. därför att det f.n. egentligen inte finns några bättre billiga alternativ. Men på APS-C har jag relegerat det till förmån för EF-S 55-250 IS STM, som jag tycker är det mest prisvärda objektivet här. Det är också ett riktigt litet och lätt objektiv. Det är mycket lätt att alltid ha med sig ett teleobjektiv med detta, du kommer undan billigast, och jag tycker nog det är det optiskt näst bästa - efter 70-200 /4 L - och du får ett stort zoomomfång och bildstabilisering på köpet.
Till slut vill jag påpeka att Canon antagligen kommer att släppa ett EF-S 70-300 IS STM för APS-C format kameror. Och antagligen kommer det att bli bra. Alla senare Canon-objektiv har varit påtagligt bra.
Min rekommendation är nog ändå 70-200 F/4 L, om du vill ha riktigt bra optik. Skillnaden syns. (T.o.m mot EF-S 55-250 IS STM, om man tittar noga, som jag ändå måste säga är ett bra objektiv.)
Det har naturligtvis baksidor, dyrast, vikten, storleken, ingen bildstabilisering och kortast zoomomfång. Men det är som sagt riktig toppklass!