Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Porträtt 105mm
 

Bilagor

  • 28819879137_9721ff0cf4_z.jpg
    28819879137_9721ff0cf4_z.jpg
    149.6 KB · Visningar: 13
  • 30262530278_695382af82_z.jpg
    30262530278_695382af82_z.jpg
    118.1 KB · Visningar: 9
Bra Jonas! Jag fortsätter

Porträtt 200 mm
(beskuren på bredden men inte höjden)
 

Bilagor

  • 99D888A1-C0F8-41C7-B493-A375B9C4A59F.jpg
    99D888A1-C0F8-41C7-B493-A375B9C4A59F.jpg
    42.5 KB · Visningar: 12
7. Vad har jag missat?
Att du redan har ett 18-135.
Använd det. Vill du ha med mer i bild än dina 18mm kan ge på det avstånd du fotar och du inte kan backa så behöver du vidare brännvidd. O tvärtom för tele.

Vill du sen ha högre kvalité eller större bländaröppning så köp det för den brännvidd som du använder mest.
Låt säga att du ligger vid 135 när du plåtar porträtt men vill ha tillgång till större bländare för att smeta ut bakgrunden mer. Då är det ett 70-200/2,8 eller kanske ett 135/1,8 som man skall sikta på.

Fisheye?
Inte många fisheyebilder som jag sett som jag tycker är bra. Kanske 2 handfull stycken.
Coolt - ja
Snyggt - nej
 
1. Porträtt
2. Landskap, exempelvis stora berg
3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland)
4. Månen, hur kommer jag nära månen?
5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på?
6. Insekter och blommor
7. Vad har jag missat?

Många har ju talat om vad de använder själva och då de har en kamera med en större sensor blir det som påpekats lite annorlunda för dig.

När jag själv körde APS-C på min 400D, 40D och sedann 7D var det objektiv som jag använde allra mest Canons EF-S 17-55 2.8 IS. Det funkade till det mesta tack vare vettig ljusstyrka och bra bildstabilisering. Skärpan var bra för att vara en zoom. Av dina uppräknade motiv så skulle et sådant funkar till 1, 2, 3, 5. Det gör i och för sig ditt befintliga objektiv också men ljusstyrkan tycker jag är en klar fördel.

Sedan tycker jag rekommendationen om Canons macro 100 2.8 IS är bra. Det funkar för insekter och blommor OCH är också ett mycket kompetent porträttobjektiv och du kan då vänta med t ex 85 och 135 som annars är bra för porträtt.

Det jag tycker du har missat är sport och djurliv där man oftast har nytta av en bra telezoom 70-200 4 är en bra kompromiss mellan pris, vikt och prestanda. Vill du fota andra fåglar än svanar och kanadagäss behöver du dock mer brännvidd.

Men, ta det med ro. Fota aktivt med det objektiv du har så kommer du snart inse vad det är du behöver komplettera med. Lycka till!

PS. Fota månen, det ville jag också göra när jag köpt kamera men jag tröttnade snabbt! :)
 
Bra råd, från flera, och nu senast dig, Anders! Kan bara instämma. Tänk på att de fina porträttbilder som visats har använt stor bländaröppning så det är inte bara brännvidden som avgör. För de saker man kommer fota sällan som t ex månen, eller om man inte vet att just makro kommer vara ett stort intresse, föreslår jag en begagnad billig superzoomkompakt som ett komplement. Makroobjektiv och långa telen är dyra. Är det värt det för dig att lägga ut minst 5000kr för en supertelezoom för att fota månen någon gång? För detta har jag en billig beg superzoomkompakt. Den ligger i lådan och tas fram några gånger per år för t ex månförmörkelser. Att den endast kostat mig 1500kr gör det OK. Kompaktkameror ger också makromöjligheter. Titta på t ex beg Canon SX50HS, Panasonic FZ82/72, Sony HX 300/400 mm. Alla går till minst motsv 1200mm.
 
Börjar man från scratch så skulle jag rekommendera ett 24-70 och ett 70-200. Dessa två klarar man sig nästan alltid med, men framförallt kan du använda dessa för att se vad det är du saknar.
- Om 24 inte räcker på vidvinkel köp ett riktigt vidvinkel. Räcker inte 200 som tele så köp ett 150-600 Sigma eller Tamron och utforska vidare.
- Blir bilderna för mörka? Investera i ett ljusstarkare objektiv.
- Vill du ha mer bakgrundsoskärpa? Köp ljusstarkare objektiv eller fullformatskamera.
- Blir inte bilderna skarpa eller bra nog (och det inte är handhavandefel) köp "bättre" objektiv (Canon L-serie tex om jag ska generalisera)
- Köp mellanring/försättslins och testa macro/närbilder/insektsbilder. Gillar du det så köp ett riktigt macroobjektiv.
- Är det för bökigt att ha 2 objektiv att byta mellan så är 24-105 en bra kompromiss.

Dvs köp så få objektiv som möjligt till att börja med, men med tillräckligt zoomomfång för att du ska kunna avgöra vad det är du saknar. Hamnar du tex ofta på 85mm så är det ju definitivt värt att investera i ett riktigt bra 85mm objektiv. I slutändan är 24-70/70-200 en klassisk kombo som finns i de flesta fotografers väskor(?), som sedan kompletterats med "värstingobjektiv" inom de områden som de använder mest frekvent.

Vad du missat:
- Stativ. Det finns tre faktorer: Pris, vikt, stabilitet. Jag tycker du ska prioritera stabilitet, då kan du ha det hela livet. Sen vikt om du ska vandra mycket med det, pris om du har det ska stå uppsatt på samma ställe hela tiden. Det finns inga billiga, stabila och lätta stativ.
- Väska. Du kommer förmodligen att köpa på dig en hel del.
 
1. Porträtt
2. Landskap, exempelvis stora berg
3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland)
4. Månen, hur kommer jag nära månen?
5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på?
6. Insekter och blommor
7. Vad har jag missat?

Eftersom du fått massa bra tips redan vänder jag på det och utgår från ditt 18-135 du redan har:

1. Zooma till 135mm och kör på minsta bländartal.
2. 18 mm och bländare ~ 11.
3. 18-135 är ju redan perfekt för resor, förutsatt att du har tillräckligt med ljus (på dagen alltså).
4. Här går du nog bet. Prova att zooma in och beskär i efterhand, men det kommer inte bli så bra.
5. Med stativ och lång slutartid får du ljusstreck från trafiken, alltid kul att prova. Annars behöver du helst något mer ljusstarkt. Men kan funka om du kör på så litet bländartal som möjligt och höjer upp ISO.
6. Mellanringar.
7. Utmaningarna är framför allt motiv långt bort eller när det är mörkt (och motivet rör på sig). Också att få väldigt kort skärpedjup. I dagsljus funkar de flesta objektiv och det enda du tjänar på mycket dyrare objektiv är lite bättre skärpa.
 
Börjar man från scratch så skulle jag rekommendera ett 24-70 och ett 70-200. Dessa två klarar man sig nästan alltid med, men framförallt kan du använda dessa för att se vad det är du saknar.
- Om 24 inte räcker på vidvinkel köp ett riktigt vidvinkel. Räcker inte 200 som tele så köp ett 150-600 Sigma eller Tamron och utforska vidare.
- Blir bilderna för mörka? Investera i ett ljusstarkare objektiv.
- Vill du ha mer bakgrundsoskärpa? Köp ljusstarkare objektiv eller fullformatskamera.
- Blir inte bilderna skarpa eller bra nog (och det inte är handhavandefel) köp "bättre" objektiv (Canon L-serie tex om jag ska generalisera)
- Köp mellanring/försättslins och testa macro/närbilder/insektsbilder. Gillar du det så köp ett riktigt macroobjektiv.
- Är det för bökigt att ha 2 objektiv att byta mellan så är 24-105 en bra kompromiss.

Dvs köp så få objektiv som möjligt till att börja med, men med tillräckligt zoomomfång för att du ska kunna avgöra vad det är du saknar. Hamnar du tex ofta på 85mm så är det ju definitivt värt att investera i ett riktigt bra 85mm objektiv. I slutändan är 24-70/70-200 en klassisk kombo som finns i de flesta fotografers väskor(?), som sedan kompletterats med "värstingobjektiv" inom de områden som de använder mest frekvent.

Vad du missat:
- Stativ. Det finns tre faktorer: Pris, vikt, stabilitet. Jag tycker du ska prioritera stabilitet, då kan du ha det hela livet. Sen vikt om du ska vandra mycket med det, pris om du har det ska stå uppsatt på samma ställe hela tiden. Det finns inga billiga, stabila och lätta stativ.
- Väska. Du kommer förmodligen att köpa på dig en hel del.

Fast TS har en cropkamera. Motsv till 24-70 blir ca 17/18-55. Det närmaste till 70-200 blir 50-135 eller 50-150. Tvärr tror jag inte dessa ännu säljs. Däremot kan 70-200 funka bra på crop då man sällan kommer sakna spannet 55-70. Däremot är 17/18-55 betydligt mer användbart på en cropkamera än 24-70. På en canon cropkamera motsvarar 24-70 ca 48-112mm. Det blir lite klent på vidvinkelsidan då man lär som bredast ha en diagonal vinkel på ca 45 grader.
 
Fast TS har en cropkamera. Motsv till 24-70 blir ca 17/18-55. Det närmaste till 70-200 blir 50-135 eller 50-150. Tvärr tror jag inte dessa ännu säljs. Däremot kan 70-200 funka bra på crop då man sällan kommer sakna spannet 55-70. Däremot är 17/18-55 betydligt mer användbart på en cropkamera än 24-70. På en canon cropkamera motsvarar 24-70 ca 48-112mm. Det blir lite klent på vidvinkelsidan då man lär som bredast ha en diagonal vinkel på ca 45 grader.

Då är vi överens om att inte vara överens. Jag tycker 24-70/70-200 är en alldeles utmärkt kombo till både crop och fullformat. På crop behöver man sannolikt komplettera med en vidvinkel, men det gör inte kombon sämre och jag vidhåller att det fungerar alldeles utmärkt som referens till att ta reda på vad det är man saknar i sin väska.
 
Då är vi överens om att inte vara överens. Jag tycker 24-70/70-200 är en alldeles utmärkt kombo till både crop och fullformat. På crop behöver man sannolikt komplettera med en vidvinkel, men det gör inte kombon sämre och jag vidhåller att det fungerar alldeles utmärkt som referens till att ta reda på vad det är man saknar i sin väska.

Fast du skrev att dessa två klarar man sig nästan alltid med och då kommer du inte vidare än 45 grader. Du har alltså ingen vidvinkel. Du skulle behövt säga "dessa två samt en vidvinkelzoom klarar man sig nästan alltid med". Du kanske mest fotar normal till tele. Jag skulle nog hävda att de flesta behöver gå vidare än motsv 48mm i sitt vardagsfotande. Skall man endast ha två objektiv så torde 17-55 och en telezoom vara mer mångsidigt för de flesta om man kör crop.
 
Efter att för inte jättelänge sen själv ha köpt första systemkameran, lärt mig en del, och sen bytt system har jag ett bra tips:
Börja med att köpa ett superzoomobjektiv! Ett som räcker från vidvinkel till lång tele. Det är bäst på två saker:
1 Du har alltid rätt brännvidd med dig när motivet dyker upp.
2 Du lär dig inför nästa objektivköp vad man använder till vad, vad du vill ha och vilken typ av foto du vill ha/behöver bättre grejor till.
(Punkt 2 är väl den som är mest relevant i just den här tråden)

I övrigt är den typen av objektiv inte jättebra på något. Det är inte speciellt ljusstarkt, inte superskarpt, ibland onödigt tungt och klumpigt. Men... I de allra flesta fotosituationer är det tillräckligt bra för att ge dig de foton du vill ha. Det är också det objektiv man helst tar med på en resa när man måste begränsa packningen.

Nu kommer strax massor av fotografer som är kunnigare än jag att totalt döma ut den typen av objektiv, men jag envisas med att påstå att det är en bra start...
 
PS. Fota månen, det ville jag också göra när jag köpt kamera men jag tröttnade snabbt! :)
Närbilder på månens kratrar kan bli lite tråkiga i längden. Variationsmöjligheterna är inte så stora.

Däremot kan det bli en bra bild av ett landskap med månen i bakgrunden. Då behöver man inte särskilt lång brännvidd. Vad man behöver är dock tålamod att vänta på rätt tillfälle (konsultera en kalender för att se när månen är på rätt ställe).
 
Nog ett vettigt råd Erik och TS har redan nästan en superzoom med 18-135. Där kan man leka med brännvidder och se vilka av dessa man använder mest och vad som saknas. Saknas brännvidder kompletterar man med vidvinkel- eller telezoom. Saknar man skärpa vid någon specifik brännvidd kan man köpa till kanske en fast brännvidd eller skarpare zoom som täcker det området. Märker man att porträtt är viktigt och man vill isolera subjektet mer kan man köpa till ett fast ljusstarkt porträttobjektiv. På crop är detta oftast 50mm eller 85mm. Om man väljer f/1,2, 1,4 eller 1,8 beror på budget och krav. Man kommer dock ganska långt med f/1,8 modellerna även om de ljusstarkare även är optimerade för snyggare oskärpa, men detta har med smak och krav att göra.
 
Som nybörjare blir man lite avskräckt av priserna på objektiv, vill ju ha allt men inser att drömvinsten på Lotto ligger långt borta :)

Jag saknar en guide för vilket objektiv som är lämpligt för vad. Skall jag ha ett 50mm eller 135mm för porträtt? Vad behöver jag om jag vill fotografera landskap i Abisko Nationalpark? Varför skulle jag vilja ha ett fisheye objektiv? Vad jag förstår är det användbart till skateboardfotografering, men annars? Finns det någon bra guide för detta? Vad använder ni till:

1. Porträtt
2. Landskap, exempelvis stora berg
3. Stadsmiljö (tänk semester i Spanien eller Grekland)
4. Månen, hur kommer jag nära månen?
5. Mörker, i stad och trafik, vad behöver jag tänka på?
6. Insekter och blommor
7. Vad har jag missat?

Utan att ha läst igenom alla svar (alla brännvidder används på småbild, använder du något annat får du räkna om mha cropfaktorn):

1. 85/1.8 för renodlade porträtt men även 35/1.8 eller 50/1.8 om det är helkropp eller om man vill ha med lite av miljön.

2. Ofta 16-35/4 som sitter på vid landskapsfoto men man bör även ha en telezoom, tex en 70-200/4 eller en 70-300/4-5.6 om man inte vill lägga så mycket pengar på en telezoom som vid landskapsfoto oftast bländas ner ändå.

3. En normalzoom, i mitt fall 24-70/2.8.

4. Du vinner på lotto och slantar upp för en Canon 1200/5.6 eller liknande... ;-) Det billigaste är förmodligen ett teleskop med T-mount eller att köpa en dedikerad kompaktkamera för ändamålet.
Edit: Fast man kommer hyfsat långt med en högupplöst APS-C-sensor och 300-400mm brännvidd om man inte måste ha superhög upplösning.

5. Stativ. Stativ. Stativ. Fast ibland är högt ISO-tal och(eller bildstabilisring vettigare. Beror på motiv och önskat resultat. Detdär med stativ gäller förresten lanskapsfoto åxå.

6a. För blommor använder jag ofta Nikon AF 50/1.8 eller Helios 40-2 och med mellanringar om större förstoring behövs. Gillar det superkorta skärpedjupet man får och den målade känslan som dessa objektivs "dåliga" bokeh ger.

6b. Beror ju på hur stora insekterna är. Fjärilar gärna med en 300mm och närbildslins eller mellanringar för arbetsavståndet. Mindre (och inte så nervösa) kryp i mitt fall med Tamron 90/2.8. Riktigt små saker med ett bakvänt 50mm antingen på tamronet (skala 2:1) eller 70-300mm (upp till skala 6:1).

7. Förmodligen massor. Foto är inget man lär sig på en eftermiddag, eller genom en enda tråd på ett forum. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.