Advertisement

Annons

Vilket märke har bäst optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
I tordagens FK-möte hade vi en porträttstudiofotograf på besök.

Han behöver bara lyfta luren så har han tillgång till digital utrustning. Han frågade sitt labb/kopist om han lämnar in digital förlaga istället för film kommer han att få samma känsla i bilderna.

Svaret var direkt: -Nej.
Det förvånade mig.
 
Re: Canon, mångfald och kvalitet!

Janne H skrev:
Vad gäller de enklare kamerahusen, D70vs 20D, ligger Nikon inte så mycket efter. Men tittar du på de högupplösande kamerahusen så ligger Nikon ca 2 år efter Canon.
Jag tycker D70 ligger långt efter 20D, men de ligger ju heller inte i samma prisklass.

D70 ska jämföras med 350D och även där får nikon rejält med stryk, med lägre upplösning och mer brus.
Även avsaknaden av spegeluppfällning och vertikalgrepp (som tillbehör) är saker som gör 350D ganska överlägsen.
 
Digitalt är genialt!!

Erik Schalin skrev:
I tordagens FK-möte hade vi en porträttstudiofotograf på besök.

Han behöver bara lyfta luren så har han tillgång till digital utrustning. Han frågade sitt labb/kopist om han lämnar in digital förlaga istället för film kommer han att få samma känsla i bilderna.

Svaret var direkt: -Nej.
Det förvånade mig.

Oförmåga hos labbet, enbart oförmåga!!
Kanske lite ovilja i brist på digital kompetens oxå ;-)

Problemet är att det saknas föööör mycket kunskap o insikt i många bakåtsträvare. Jag har plåtat o levererat digitalt i snart 10 år.
ALLT jag kunde göra analogt kan jag idag göra bättre med större kontroll digitalt, men det är ju inget man lär sig på en fikarast ;-).
 
Re: Re: Digitalt är genialt!!

Erik Schalin skrev:
Men nu vill han inte ha det bättre, han vill ha det LIKADANT.

Självklart, vilken miss av mig!

/janne
Skäms lite nu för att jag alltid vill göra bättre bilder i morgon än de jag gör idag....
 
Re: Re: Digitalt är genialt!!

Erik Schalin skrev:
Men nu vill han inte ha det bättre, han vill ha det LIKADANT.

Det finns bakåtsträvare och framåtsträvare. Men jag hade inte insett att det också fanns några häråtsträvare ;)
 
Re: Re: Re: Digitalt är genialt!!

Janne H skrev:
Skäms lite nu för att jag alltid vill göra bättre bilder i morgon än de jag gör idag....
Det var en annan sak som han tog upp.
Han påstår att detta är fel inställning om man skall vara kvar i branchen i många år.

Man måste lära sig att hitta en jämn produktion som man är nöjd med.

Det går inte att var dag vara missnöjd därför att man inte tar bättre bilder idag än igår. Man måste känna sig nöjd med det man gör. Annars är risken mycket stor att man knäcker sig själv psykiskt.

Du tar fina bilder Janne. Glöm inte det.
 
Re: Re: Re: Re: Digitalt är genialt!!

Erik Schalin skrev:

Du tar fina bilder Janne. Glöm inte det.

Tackar!

Rätt nöjd själv ibland faktist.
Men strävan efter förkovran får ju mycket riktigt inte bli en kvarnsten.
Däremot så är moroten om förändring- förbättring det som driver mycket av min nyfikenhet att prova på nya grejor för att se vart de leder...;-)
 
Är det så underligt att man försöker återge "dynamik" i så hög grad som möjligt?

Vaför är brus olika fint/acceptabelt från olika kameror? Jo för att man försöker ge bruset en OK skruktur och nivå,,, Helt uppenbart så försöker man önskar uppnå likheter.


/Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Är det så underligt att man försöker återge "dynamik" i så hög grad som möjligt?

Vaför är brus olika fint/acceptabelt från olika kameror? Jo för att man försöker ge bruset en OK skruktur och nivå,,, Helt uppenbart så försöker man önskar uppnå likheter.


/Niclas,
Jodå, dessutom kan jag inte personligen se någon som helst anledning att lägga ut 200.000:- för att inhandla något som i sina bästa stunder är lika bra/nästan lika bra som det jag har idag.
Och gillar man att plåta färg (vilket händer att jag gör) och vill göra det för stooor projicering med diabilder är den digitala motsvarigheten väldigt väldigt ömklig ......
Us
 
Re: Re: Canon, mångfald och kvalitet!

sagan skrev:
Jag tycker D70 ligger långt efter 20D, men de ligger ju heller inte i samma prisklass.

D70 ska jämföras med 350D och även där får nikon rejält med stryk, med lägre upplösning och mer brus.
Även avsaknaden av spegeluppfällning och vertikalgrepp (som tillbehör) är saker som gör 350D ganska överlägsen.

Den här Canon vs Nikon-diskussionen får ofta PC vs Mac-karaktär... När det gäller 350D vs D70 är 350D självklart vassare - den är ju över ett år nyare. När D70 kom sopade den mattan med stackars 300D som man idag knappt vill rekommendera begagnad. Varje vecka på den digitala marknaden har sin sanning...
 
Digitalt eller inte... kvalitén från film må vara lite vassare, i alla fall för större format, men det hjälper ju inte om man inte tar några bilder. Digitaltekniken har i alla fall gjort att jag kommit tillbaka till en seriös fotohobby igen efter att tidigare ha tröttnat på film och lagt ner helt. Men det är en annan diskussion, och har inte med optiken att göra.

"Do whatever makes you happy..."
 
sagan skrev:
Även avsaknaden av spegeluppfällning och vertikalgrepp (som tillbehör) är saker som gör 350D ganska överlägsen.
Ursäkta Kim, det du uttrycker är tyckande. Jag har aldrig önskat mig ett vertikalgrepp till min D70 och sålunda gör det varken till eller från om det finns ett sådant. Personligen ser jag fördelar med en liten kamera och tycker det väger tyngre för mig. Spegeluppfällning kanske jag skulle kunna tänka mig använda om jag hade det men jag skulle inte betala särskilt många kronor extra för det.

Ska man gå på ditt spår kan man lika väl hävda att den spotmätning som D70n har gör den överlägsen alla Canons entusiastmodeller oavsett om de är av äldre eller nyare generation (läs: inklusive 20D och 350D) då de "bara" har partiell mätning! Det är till och med en finess som jag gärna betalar extra för. Men personligen skulle jag aldrig hävda att det gör D70 till en överlägsen kamera.

Finesser som inte är allmänt önskvärda gör inte en kameramodell mer "överlägsen". Man kanske kan jämföra rent tekniska specifikationer (upplösning, brus, snabbhet, etc) och komma fram till vilken kamera som presterar bättre i vissa avseenden, men det är ungefär så långt jag är villig att sträcka mig.

Denna typ av påståenden bidrar inte till en konstruktiv diskussion utan snarare till att göda märkeskrig. Framhåll gärna att 350D har spegeluppfällning och tillbehörsvertikalgrepp och att du själv anser det vara positivt men överlåt övrig värdering av detta åt läsaren.

Leo S skrev:
När det gäller 350D vs D70 är 350D självklart vassare - den är ju över ett år nyare. [...] Varje vecka på den digitala marknaden har sin sanning...
Amen! Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Re: Re: OT

Sonnaren skrev:
Men det är ett he...te att hantera den i datorn - snacka om väntetider......i denna storlek är det tveksamt om det är ett realistiskt alternativ för panoramabilder.
Det är sant att man ofta behöver ganska bra med minne för att hantera denna typ av bilder. Den ser riktigt intressant ut och du verkar ha gjort ett schysst jobb.

Jag har sett lösningar där man hanterar delar av bilder så man kan zooma in och rulla runt i bilden utan att behöva ha hela i minnet samtidigt. Dock inga som fått särskilt stor spridning.

Men under hopstickningsprocessen så behövs ganska mycket minne trots allt. När plockade ihop den jag skrev ut så var bildstorleken aningens större än det fysiska internminnet på datorn. Gissa om det tog extra tid. Det var bara att sätta parametrarna och gå till sängs. Idag har jag skaffat mer minne.

Sedan bör man ju betänka på vad man är ute efter också och hur stora utskrifter man vill göra. En 50x70cm i 400ppi är i runda slängar 7900x11000pixels (82Mpixel ~ 250Mb i 8-bit RGB) vilket går att hantera om man är försiktig med operationerna och skaffar hyffsat med minne.

Men helt klart är att man får hålla tungan rätt i mun eller vara beredd på att vänta :)
 
Re: Re: Re: Canon, mångfald och kvalitet!

Leo S skrev:
Den här Canon vs Nikon-diskussionen får ofta PC vs Mac-karaktär... När det gäller 350D vs D70 är 350D självklart vassare - den är ju över ett år nyare. När D70 kom sopade den mattan med stackars 300D som man idag knappt vill rekommendera begagnad. Varje vecka på den digitala marknaden har sin sanning...
Jag håller helt med om att D70 är klart bättre än 300D, framförallt vad gäller hastighet då, men även inställningsmöjligheter.
300D hade egentligen bara två saker som talade för sig, bildkvalitén (läs brusnivåerna) och vertikalgreppet som tillbehör.

Vad jag tycker är både märkligt och dåligt av nikon är att de inte kommit med någon mellanklasskamera på mycket länge och heller inte annonserat någon (ersättare till D100).

Nikon har i dagsläget inget som kan konkurera med 20D på allvar.

När ersättaren till D70 kommer tivlar jag inte en sekund på att den kommer klå 350D.
 
D70, inget vertikalgrepp

Jag tycker att det är dåligt att inte ha ett vertikalgrepp på Nikon D70, men det har ju 300D. Men vad gäller snabbhet är ju D70 vinnare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.