ANNONS
Annons

Vilket märke har bäst optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Hur menar du då?

Jag menar egentligen Nikons proffskameror typ D2x, som man kommer att kunna köpa begagnat så småningom. Jag har inte hittat motsvarande prestanda i andra märken. Kan vara för att Nikons marknadsföring är så tuff.
 
De har ju en stor banner här på FS, så det kanske inte är så konstigt att det verkar så.
 
Jag skulle inte fästa för mycket av mina köpatankar vid vilka proffsmodeller som kan komma ut på begagnatmarknaden om några år. De brukar inte heller vara så vansinnigt billiga då heller. Risken är att när de väl kommer ut är man inte intresserad av dem för tekniken har sprungit framåt och man höjer sina egna krav. Det är bara det du kan jämföra nu som du kan bestämma mellan.

Fokusera istället på vad du vill ha nu eller vänta med köpet till senare.

Vågar påstå att Canon är minst lika populära som Nikon.
 
Nikon D1, D1H, D1X, D2H, D2Hs och D2X har alla full ljusmätning med manuella objektiv.

Köp en påse Nikonobjektiv av olika årgång och typ samt en billig gammal D1 att leka med. Senare kan du köpa en begagnad D2X och använda alla objektiv.

Det går att göra fantastiska begagnade Nikonfynd (manuell fokus). Jag har t ex köpt 400/5.6 ED för 800 kr, 135/2.0 för 1300 kr och 55/3.5 makro för 600 kr. Alla med fantastiskt bra skärpa, även på digitalhus.
 
Om jag verkligen köpte det jag ville ha så skulle det bli en storformatskamera så att jag kunde göra detaljrika pompösa landskapsvyer. Men jag tänker praktiskt, att jag borde satsa digitalt för att snabba på inlärningsprocessen och hålla omkostnaderna nere.
 
OT

Provat göra panoraman med digitalt? Med lite jobb och datortid så kan man lätt montera ihop flera bilder till riktigt detaljrika landskapsbilder. Ett skarpt objektiv och stativ rekommenderas. Ta en kort tele och massa bilder och du får detaljrikedom som nästan är jobbig att hantera.

Visst går det inte upp mot en storformatskamera, men om du nu vill ha en digitalare att leka med kan man göra mycket med den. Det enda panorama jag gjort ett ordentligt försök med är utskrivet som 70x25cm och du får gå med lupp för att titta på detaljerna.
 
Nefertari skrev:
Blir det inte förvrängningar i perspektivet när man lappar ihop foton sådär?
Det beror på hur stor bildvinkel du tar med när du lappar ihop alla bilder. Har du en tele så får du relativt liten bildvinkel och ett perspektiv som jag inte tror någon skulle uppfatta som särskilt förvrängt.

Tar du däremot med en vidvinkel och stor sammanlagd bildvinkel så får du något som närmast liknar en fisheye, ja.

Står man på stort avstånd hjälper det lite också, då blir den relativa skillnaden mindre och förvrängningen uppfattas inte som lika stor.

Jag har några halvtaskiga exempel på min sida. Det är väl bara den första av mina panoraman där som jag tycker är något att hänga i julgranen även om jag tycker de andra är lustiga.
 
Soligor

Jag säger utan tvekan SOLIGOR. De slår både Nikon och Canon när det gäller skärpa och kvalitet.

Niklas
 
Jag har kollat in dina panoramabilder. Den första funkar bäst. En svårighet verkar vara att få en enhetskänsla i bilden. Känslan av att ha gjort ett urval.
 
Canon optik

Hej, jag har mailat till en mycket god vän som jobbar som pressfotograf på Helsingborgs Dagblad och han säger att Canon oftast har vunnit på sina objektiv. Men Nikon har varit lite sen och varit hack i häl i Canon!
Bra att ha bildstabilisering!

Mvh Markus Asp
 
Tror i stort sätt alla förstod ironin, få som tyckte det var värt att kommenteras dock.
 
Re: Re: Re: Vilket märke har bäst optik?

Nefertari skrev:
Sedan måste du specificera vad som menas med "bäst" och "mellanprisklass". Nytt/begagnat, skarpast, finast oskärpeåtergivning (bokeh), trevligast att manuellfokusera med, mm. Det finns många faktorer som pelar in.

Jag menar optik med bra skärpa, djup färgrymd och större brännvidd. För vyer och landskapsfotogrfering.

Om du börjar med en kamera som du trivs med så ger sig optiken, om du väljer något av de större kameramärkena så har de både egen och piratoptik i olika klasser. Man kan säga att man får lite vad man betalar för, men framför allt ljusstyrka kostar. Det innebär inte att de ljusstraka objektiven alltid är skarpare även nedbländade än billigare varianter. En profs-optik är ju som regel även byggd på ett robustare sätt för att tåla påfrestningar bättre, även detta får man betala för. Jag törs faktiskt påstå att man inte kan avgöra om en bild är tagen med Canon, Nikon eller något annat märke, under förutsättning att man använt någorlunda högklassig optik på kamerorna. Gjorde själv ett test som överraskade mig, jag fotade parallellt med Leica Elmarit 90/2,8 och Canon 28-135 is inställd på 90 mm, hade Velvia i bägge kamerorna, och nedbländade till f8,0 gick det inta att avgöra vilken bild som var tagen med vilken kamera, och då är Elmariten ändå en av de skarpaste korta tele som finns. Möjligen skulle det gå att se skillnad om man använder en mycket finkorning sv/v film och drog upp dom till 50*70 cm eller större, men som sagt skillnaden är mycket liten. Avslutningsvis kan jag bara rekomendera dej att utgå från kameran, om du är ute efter en DSLR så verkar det som Canon har dragit ifrån ytterligare med sin fina CMOS-teknik.
 
Tack för tipsen Alf, kruxet är att som jag har förstått det så har inte Canon bra optik i mellanprisklassen.
 
sagan skrev:
Tror i stort sätt alla förstod ironin, få som tyckte det var värt att kommenteras dock.

Men så tråkiga behöver vi väl inte vara.....

Vad säger ni om Cosina då? Där tror jag att både Nikon och Canon får svårt att hänga med. De producerar ju inte bara Voigtländers mätsökaroptik (i "mellanprisklass") som topptestats i flera fototidningar utan har ju fått förtroendet av Carl Zeiss att också tillverka en del av optiken till deras nya kompromisslösa modell Zeiss Ikon.
 
Nefertari skrev:
Om jag verkligen köpte det jag ville ha så skulle det bli en storformatskamera så att jag kunde göra detaljrika pompösa landskapsvyer. Men jag tänker praktiskt, att jag borde satsa digitalt för att snabba på inlärningsprocessen och hålla omkostnaderna nere.
Tja ta mellanvägen

Jämför man en Canon 1Ds II med 2 STORA kort med en 6*4,5 så kan man se det så här:
En beg Mamiya = 1 stort minneskort i pris. + ca 70 000 kr över att fotografera för.

Visst är digitalt billigt!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.