Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket filformat är bäst att skriva ut bilder i?
- Trådstartare Markholm
- Start datum
Shabbadang
Aktiv medlem
Om du vill använda tiff så kom ihåg att du kan komprimera även tiffbilder med LZW-komprimering, vilket halverar filstorleken utan att påverka kvalitén.
Själv använder jag nästan alltid JPG, utom då jag måste göra en omfattande redigering av bilden där känsliga områden som himmel riskerar att bilda jpegartifakter som blockighet.
Själv använder jag nästan alltid JPG, utom då jag måste göra en omfattande redigering av bilden där känsliga områden som himmel riskerar att bilda jpegartifakter som blockighet.
Markholm
Aktiv medlem
Vilket filformat är bilden i från början?
Tänker du göra några förändringar av bilden så att den behöver sparas om?
Eller ska du bara skicka bilden som den är?
Bilderna är i grund och botten NEF-filer (raw-format), som jag sedan redigerat i photoshop.
erro.se
Aktiv medlem
Bilderna är i grund och botten NEF-filer (raw-format), som jag sedan redigerat i photoshop.
Då ska det nog väldigt mycket till ifall du ska se nån skillnad på en JPG eller en TIFF, åtminstone så länge du har ett vettigt arbetsflöde.
Lämpligt är ju nåt i stil med:
- öppna råfil i Photoshop Camera Raw och gör så mycket av dina justeringar som möjligt inne i råkonverteraren
- ta bilden vidare in i Photoshop i stor färgrymd och med 16 bitars färg
- justera vidare
- konvertera till 8 bitar och eventuellt annan färgrymd
- spara som JPG i hög kvalitet
Shabbadang
Aktiv medlem
Då ska det nog väldigt mycket till ifall du ska se nån skillnad på en JPG eller en TIFF, åtminstone så länge du har ett vettigt arbetsflöde.
Lämpligt är ju nåt i stil med:
- öppna råfil i Photoshop Camera Raw och gör så mycket av dina justeringar som möjligt inne i råkonverteraren
- ta bilden vidare in i Photoshop i stor färgrymd och med 16 bitars färg
- justera vidare
- konvertera till 8 bitar och eventuellt annan färgrymd
- spara som JPG i hög kvalitet
Ja, speciellt om du ska mejla/skicka filerna över nätet är det ju mest praktiskt, och du kommer inte att se någon skillnad.