Annons

Vilket är ditt bästa Photoshoptips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse H skrev:
men det kommandot "klipper ju ur" innehållet i markeringen.
om man bara vill omforma markeringen utan att klippa ur kan man ju inte använda detta kommando....?

nope... för att endast omforma markeringen gör du en markering och högerklickar på den för att sedan klicka på "transform selection".
 
Lasse H skrev:
okej nu är jag med....:)

det var ju smidigare än mitt förslag...

Absolut, för att omforma endast markeringen så gör man ju så. Jag missuppfattade det där litegrann. Jag använder dock Ctrl+T rätt ofta. Och gärna när jag tagit en kopia på bakgrundslagret så jag kan blunda och titta med lagren för att se reultatet.
Ett annat bra tips för skärpa är att göra en kopia på bakgrundslagret, välja filtret Stylize och Emboss (Stilisera och Relief) och sedan köra blandningsläget Overlay (Täcka över).
I relieffönstret: Angle: 90 (Eller där ljuset kommer ifrån)
Height: 2
Amount: 100%
Detta fungerar väldigt bra på porträtt.
 
Lasse H skrev:
om du vill räta upp en sned horisont så ta fram linjalen i verktygslådan och dra ut ett streck efter horisonten och gå sedan till

Image- Rotate Canvas- Arbitrary

och tryck OK så rätar bilden upp sig.Bara att beskära sedan.

osv osv

var hittar man linjalen?
 
Ok, här får ni ett bra:

Används gärna till porträtt, men även till andra bilder, som natur eller reklam.

1. Duplicera lagret.

2. Lägg på ca 10-20 pixlars gauusisk oskärpa. Det ska bli ganska blurrigt, men man ska ändå kunna se vad det föreställer. Det beror lite hur hög upplösning bilden har.

3. Ställ opaciteten på det oskarpa lagret till ca 75%. Det är också lite tycke och smak här, men ca 75% är ganska lagom.

4. Välj "Mjukt ljus" som blandningsläge.

/Jens
 
jensohlsson skrev:
Ok, här får ni ett bra:

Används gärna till porträtt, men även till andra bilder, som natur eller reklam.

1. Duplicera lagret.

2. Lägg på ca 10-20 pixlars gauusisk oskärpa. Det ska bli ganska blurrigt, men man ska ändå kunna se vad det föreställer. Det beror lite hur hög upplösning bilden har.

3. Ställ opaciteten på det oskarpa lagret till ca 75%. Det är också lite tycke och smak här, men ca 75% är ganska lagom.

4. Välj "Mjukt ljus" som blandningsläge.

/Jens
jag förstår inte riktigt... gör jag fel om bilden bara får brutalt högre kontrast? det gör man väl isf mycket enklare med nivåer.
 
Estethia skrev:
jag förstår inte riktigt... gör jag fel om bilden bara får brutalt högre kontrast? det gör man väl isf mycket enklare med nivåer.

Ger ett lite mer "skimrande" resultat än att bara använda nivåer.

En annan variant av den är att duplicera bakgrundslagret. Lägg gaussisk oskärpa på det, ganska mycket (använde 30px på den här och den är ca 20cm/300ppi).

Lägg en mask på kopian och fyll den med svart. Använd toningsverktyget, fr vitt till bakgrund, radiell toning, och börja tona fram oskärpan i masken.
Gör sen en kopia på kopian och lägg mjukt ljus.
Justera färger eller effekter efter behag i ett nytt justeringslager ovanpå alla andra.
 

Bilagor

  • bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    24.6 KB · Visningar: 978
ok, då gjorde jag fel eller så passade det inte min bild bara. fick ingen som helst skimmrande effekt utan bara brutalförlust i hög- och lågdagrar.
jag får finslipa det där tricket nån dag.

har du provat linsoskärpa istället för gaussisk i ditt trick?
ger ännu snyggare resultat (iaf för mig, som tycker gaussisk sticker i ögonen när den används selektivt).
 
Estethia skrev:
ok, då gjorde jag fel eller så passade det inte min bild bara. fick ingen som helst skimmrande effekt utan bara brutalförlust i hög- och lågdagrar.
jag får finslipa det där tricket nån dag.

har du provat linsoskärpa istället för gaussisk i ditt trick?
ger ännu snyggare resultat (iaf för mig, som tycker gaussisk sticker i ögonen när den används selektivt).

Ja, nån gång tror jag, fast jag har inte jämfört!

Kom på när du nämner det att jag glömde lägga till att med effekten ovan med gaussisk, måste man nästan alltid justera opaciteten på lagren efter smak och bild för att inte det inte ska bli just överdrivet! =)
 
Tes skrev:
....måste man nästan alltid justera opaciteten på lagren efter smak och bild för att inte det inte ska bli just överdrivet! =)
jag provade det oxå, men det blev nog fel redan från början för den skimrande effekten dök aldrig upp.
och jag måste nog erkänna att jag föredrar snabbare sätt för sådana trix. jag blir så stressad annars. ;o)
 
Eftersom jag har fått en hel del mail om var jag har köpt PS till studentpris så tänkte jag att jag ju kan lägga upp den infon här istället.

Man kan läsa hitta en del info om det i den här
tråden Det var där jag fick reda på det.

Jag köpte min version direkt på Adobes hemsida. Här är en direktlänk till utbildningslicenserna.
Jag har för mig att man behöver kopia på studentlägg och stämpel från instutionen, men allt sånt står på sidan.

Greve Nickon
 
Estethia skrev:
jag provade det oxå, men det blev nog fel redan från början för den skimrande effekten dök aldrig upp.
och jag måste nog erkänna att jag föredrar snabbare sätt för sådana trix. jag blir så stressad annars. ;o)

Sant, snabbt är bra!
Testade linsoskärpan lite istället för gaussisk men vad ska man köra för inställningar egentligen!?
Sen vet jag nu varför jag inte brukar använda den...funkade inte på 16 bitars. :(
 
inställningarna beror på vilken glugg du använt eller vilken brännvidd du vill härma, eftersom den härmar objektiv och inte bara smetar ut bilden som gaussisk gör.
testa dig fram.

jag brukar använda linsoskärpa flitigt på dom himlar jag brukar klippa in där originalhimlen är utfrätt.
jag brukar sällan dra särskilt mycket i färger och kontraster så jag jobbar aldrig i mer än 8 bitar, då kan jag leka mer i övrigt.
ögat ser ändå aldrig att jag inte använt mer.
 
Ett allmänt tips är att använda kommandot ctrl/command+f efter nästan vilken justering som helst. Då kan man minska eller öka eller förvandla effekten av det man just gjorde på allehanda sätt, jag har hittat många lyckade effekter genom att ändra blandningsläge på exempelvis en skärpning eller liknande. Ofta skönt att kunna dra ned opaciteten till 50% om man är lite kluven över om det man just gjorde blev bättre eller sämre också.

Appropå det där med att ha en färgad detalj i en svartvit bild i början av trådan vill jag ge ett tredje tillvägagångssätt:
Skapa svartvit version med ett justeringslager (Channel mixer eller Hue/Saturation eller vad ni föredrar) istället för duplicerad bild eller kopiera från en separat bildfil, sedan maskera ut det som skall vara färg med svart bara. Bör vara minst belastande för datorn och ger större möjlighet att backa och justera maskeringen och svartvit-konverteringen i efterhand.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    40.6 KB · Visningar: 867
emilsall skrev:
**************'

Appropå det där med att ha en färgad detalj i en svartvit bild i början av trådan vill jag ge ett tredje tillvägagångssätt:
Skapa svartvit version med ett justeringslager (Channel mixer eller Hue/Saturation eller vad ni föredrar) istället för duplicerad bild eller kopiera från en separat bildfil, sedan maskera ut det som skall vara färg med svart bara. Bör vara minst belastande för datorn och ger större möjlighet att backa och justera maskeringen och svartvit-konverteringen i efterhand.

Ja vi slänger väl in ett till sätt då med svartvit/färg: Gör bilden svartvit med valfri metod, öppna fönstret händelser, klicka i den fyrkantiga rutan på "händelsen" före svartvit konverteringen. Måla tillbaka färgen med "händelsepenseln" OBS, är enklast när det är små detaljer som skall återställas som pupiller el. likande. Annars om det är många/stora detaljer så är nog ovanstående eklare.
/Jonas
 
Jag har några actions som jag använder ibland.

a) Att sätta ihop en över- och underexponerad bild till en. Användbart när det dynamiska omfånget i bilden överstiger kamerans. Använd med fördel bracketing på kameran för denna funktion. Ett stativ är nästan ett måste. Denna action kallar jag DRI efter en grej jag såg på en Luminous Landscape-DVD.

1. Ladda in dina två bilder så att du har två lager.
2. Add Layer Mask på den mörkare bilden.
3. Välj den ljusa bilden och gör ctrl-a, ctrl-c.
4. Alt-klicka på "Layer mask thumbnail".
5. Tryck ctrl-v. Skärmen blir nu helt vit.
6. Välj Filter>Gaussian Blur och sätt till ca 40.
7. Layer>Flatten Image

Du har nu en bild mer dynamiskt omfång.

b) Ett enkelt sätt att konvertera till svartvitt med möjlighet till snyggare resultat än Image>Mode... är att använda Channel Mixer och kryssa för monokrom-rutan. Du kan nu simulera en mängd filter genom att välja olika värden, t ex

Neutral ( R=45, G=35, B=20, Constant=0 )
Red Filter ( R=100, G=15, B=0, Constant=-15 )
Yellow Filter ( R=60, G=30, B=10, Constant=-15 )
Orange Filter ( R=75, G=20, B=20, Constant=-15 )
Green Filter ( R=35, G=55, B=20, Constant=-10 )
Blue Filter ( R=15, G=15, B=80, Constant=-10 )

Till exempel brukar jag använda Yellow Filter-inställningen för ansikten.

c) Ett annat sätt att leka med svartvitt i Photoshop är att skapa två st "adjustment layers" ovanpå bilden, båda med Hue/Saturation.

I det översta lagret sätter man "saturation" till -100 och i den undre väljer man "Color" istf "Normal".

Om man nu flyttar runt värdena i det undre Hue/Saturation-lagret så kommer den svartvita bilden att ändras, speciellt om man drar i Hue.

Ursäkta svengelskan i ovanstående, hoppas det framgår ändå. (Jo, jag är lat.)
 
Ovanstående (Kjell Posts inlägg) fungerar även med fördel när man fotar i råformat och då "framkallar" två bilder. En med täckning i det ljusa och en i det mörka.
Utförlig förklaring i det senaste(?) numret av Proffsfoto.
(Jag vet att jag inte är proffsfotograf men det fanns en del matnyttigt för oss på subamatörnivå också... :) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.