ANNONS
Annons

Vilket är ditt bästa Photoshoptips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du kollat i image/imagesize att bilden har en bra upplösning (ca 200-300ppi och att storleken är 29x42 cm)?

Om du har värden motsvarande detta så är det väldigt skumt om det inte stämmer och att bilden blir suddig.

Det är nämligen så att om du har läggre PPI eller mindre storlek så skalar du upp bilden i utskriftsdialogen och det är därför det blir suddigt.
 
Jag säger bara två ord:

"SAVE AS",,,,,,,,,,,,,


och gör det mycket, ofta. gärna och som regel

och i och med att jag testar gärna tex olika beskärningslösningar, så sparar jag alla de olika varianterna

kan ha upp tíll ,,10 olika varianter av en bild sparad

och utan att för den skull kunna säga vilken som är "bäst"
 
Ett annat bra tips är att skaffa minne, mycket och snabbt.

Men även att om möjligt göra en partition på ca 2Gb som bara Photoshop använder som Swap-utrymme.

Annars går det faktiskt bra med en inte så snabb processor, klart en Pentium II 400Mhz kansake är lite väl optimistiskt ;)
 
M.Saaw skrev:
Har du kollat i image/imagesize att bilden har en bra upplösning (ca 200-300ppi och att storleken är 29x42 cm)?

Om du har värden motsvarande detta så är det väldigt skumt om det inte stämmer och att bilden blir suddig.

Det är nämligen så att om du har läggre PPI eller mindre storlek så skalar du upp bilden i utskriftsdialogen och det är därför det blir suddigt.

Jag beskär med Beskärningsverktyget inställt för A3 (med kompensation för bredden på min ram) samt 300 ppi.

Oscar
 
M.Saaw skrev:
Är det på skärm eller i utskrift som den blir suddig?

Innan jag upptar alltför mycket av Er tid, så bör jag säga att vid provutskrift av en annan bild, erhölls ett klart bättre skärperesultat. Saken är nog den att den första bilden inte är optimalt skarp i sitt original...

Dock kvarstår en liten egenhet som jag noterar under skärpningsprocessen i 25% visningsläge.

Vid skärpe-arbetet syns tydligt förändringarna både i previewfönstret och i huvudbilden. Klickar sedan OK varvid "datorn jobbar lite". När kommandot är slutfört så ploppar bilden tillbaka till ursprungsläget, dvs innan skärpning av bilden.

Om jag nu drar upp bilden till 100% och hoppar fram och tillbaka i historikpaletten, så ser man faktiskt att skärpekommandot har registrerats i bilden. Lite surrigt det här, men jag hoppas ni greppar vad jag menar.

Oscar
 
Ett bra tips är kanske att ha två fönster öppna för bilden en där du ha den i 100% inzoomning och ett med "print size"inzoomning.

För att öppna ett fönster till av bilden går man in på (window/arrange/new window for "bilden")

Då ser du ju om du skärper sönder detaljer eller om skärpningen ger effekt.

Sedan är det lite knepigt med previews, de visar inte exakt hur resultatet blir, för då skulle det ju ta lång tid att ändra i dialog rutorna.

Men om jag inte minns fel kan man på nått sätt välja mellan lite olika nivå på exakthet.

----

Angående om hur stor orginalbilden är så påverkar det ju väldigt mycket om du har en bild du beskär till hälften och sedan förstorar upp till A3 från tex A4. Då kommer du att förlora detaljer och skärpa. Men om du skär av en centimeter och föratorar upp till A3 från ett orginal som är A3 blir det knappt märkbart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.