Annons

Vilken videokamera är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Olof Arvids

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa min första digitala videokamera. Någon som ger bra filmkvalitet, inte den enklaste/billigaste som finns men inte heller svindyra proffsgrejer. Det är mest naturfilm som är intressant, just nu är rådjuren vid min matplats heta objekt. Fotoaffären rekommenderade mig att köpa en Canon LEGRIA HF200. Vad tror ni om den? Finns det andra i motsvarande prisklass som är bättre?

Olle

Hejsan!
Med en Canon HF100, HF10, HF11, HF20 etc, kommer du inte att bli besviken. Gå in på www.vimeo.com och sök på dessa kameror så kommer du få upp en massa filmer gjorda med dessa kameror. HF10/100 går nog inte att köpa nya längre men borde gå att få beggade för 5-7000. Jag har själv en Canon HF100 och är kanonnöjd med den. Med lite jobb kan man få väldigt proffsiga resultat med den.
MVH/Danne

Är kvaliten fortfarande bättre än filmfunktionerna som finns tex med Canon 7d, 5DII mfl?

Jag har inte filmat med dom kameror du nämner, men däremot med min Nikon D5000. Jag har däremot sett filmer inspelade med dessa och visst ser det bra ut i vissa fall. Men jag vågar nog påstå att det är bättre att filma med en videkamera i 10000 kr klassen än dessa. Om man däremot vill ha en systemkamera i första hand och en videokamera i andra hand så funkar ju dom du nämner utmärkt. Men dom är ju även rätt dyra att köpa. För filmning i första hand skulle jag iallafall hellre köpa en beggad eller ny Canon videokamera med fullhd.
MVH/Danne

Jag har en äldre Sony DV och är kanonnöjd med den så visst är jag sugen på Canon värsting synd bara att det är så svårt att jämföra dom olika modellern men jag kollar på HF S21

Jag har inte filmat med dom kameror du nämner, men däremot med min Nikon D5000. Jag har däremot sett filmer inspelade med dessa och visst ser det bra ut i vissa fall. Men jag vågar nog påstå att det är bättre att filma med en videkamera i 10000 kr klassen än dessa. Om man däremot vill ha en systemkamera i första hand och en videokamera i andra hand så funkar ju dom du nämner utmärkt. Men dom är ju även rätt dyra att köpa. För filmning i första hand skulle jag iallafall hellre köpa en beggad eller ny Canon videokamera med fullhd.
MVH/Danne

Jag har en äldre Sony DV och är kanonnöjd med den så visst är jag sugen på Canon värsting synd bara att det är så svårt att jämföra dom olika modellern men jag kollar på HF S21

Jag jämförde genom att läsa tester och kollade otroligt mycket på www.vimeo.com
Där kan man söka på olika modeller. Det som gjorde att jag valde Canon HF100 framför panasonic mm, i samma prisklass, var att Canon HF100/10 var något bättre i sämre ljus.
MVH/Danne

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto