Annons

Vilken utbildning har du gått?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dekoratören

Avslutat medlemskap
Hej!

Är lite nyfiken på vilken utbildning ni har gått?

Vad hette skolan och var ligger den?
Vad var bra/dåligt?
Hur mycket kostade den?
Hur lång var den?
Någon som Ni rekomenderar eller som Ni absoluuuut inte rekomenderar?

Jag bor i Stockholm och vill så gärna gå någon bra utbildning men fattig som jag är kommer jag förmodligen aldrig få råd...snyft.

Hanna

Först gick jag grundskola, sen gick jag gymnasie, sen gick jag på en folkhögskola, nu går jag på universitetet... allt har varit gratis förutom att jag måste låna pengar av csn för mitt uppehälle!

Min utbildning i foto består i att jag fotar för kårtidningen, roligt och utvecklande.

Men jag antar att det är fotoutbildning du är ute efter, har inte gått någon. Däremot såg jag (bland annat här på fotosidan) att umeå universitet har startat en utbildning i dokumentärfotografi, och alla svenska universitetsutbildningar är gratis.
Ett tips, säkert de som vet mer om detta än jag.

mvh Erik

Jag är inne på mitt 31:a skolår i LHS (Livet Hårda Skola) och bävar inför betygssättninge ;)

Vilken utbildning har du gått? Kan aldrig bli tillräckligt få, enligt mig!

Alldeles "för mycket", mina barn skall nog få slippa det helt och hållet hoppas jag. Konstrellaterade skolor även där "för mycket", avråder dem flesta att söka sig till konstrellaterade skolor,, ett fåtal rekommederar jag dock:)

Autodidakt kunskap och erfarenhet är värt 100ggr så mycket som köpt av/genom CSN, menar JAg.

Mvh niclas, som studerar just nu:-/

Senast ändrad:
LLL är mycket långt för hoppningsvis! Och visst kostar det, men inte alltid! Ibland lär man sig genom att tjäna pengar också!
(LLL=LivsLångt Lärande)

hils
Mats

som dör när han tar examen...

men en dag som jag inte lärt mig något på, är helt bortkastad!

Undrar också lite vad du menar - vanlig utbildning eller fotoutbildning ?
Amerikanska utbildningar kostar pengar - svenska utbildningar är gratis.

Jag har gått på "alla" fotoutbildningar - visst var det en trevlig tid, men det ger nästan ingen påtaglig information om hur man arbetar som fotograf.

Tilltron till formella fotoutbildningar tror jag är överskattad. Det verkar inte vara mycket som tyder på att yrkesfotografer lyckas bättre om de har en formell utbildning i bakfickan. Praktisk erfarenhet hos en redan etablerad fotograf med skiftande uppdrag, samt en stor portion talang och känsla för det kommersiella, verkar vara den bästa vägen mot fotografiyrket. Det är dock inte alltid en nackdel med en utbildning, eftersom vissa arbetsgivare ofta kräver en formell fotoutbildning.

Mina svar..

Tack för Era svar...jag tänkte mest på vilken fotoutbildning Ni har men det andra är ju såklart oxå kul att höra.

Själv gick jag en dekoratörsutbildning och arbetade som det i några år innan jag blev mamma.

Jag har gått två kvällskurser (mest i mörkrum) och har nu tillgång till mörkrum 1 gång i veckan.

Efter 6 års mammaledighet har jag nu börjat på en komvuxkurs (fotografiskbild A )vilket känns bra då jag inte haft så mycket teori förut.

Jag vill jättegärna arbeta med foto men vet inte riktigt i vilken form ännu. Jag trivs med dekoratörsarbetet och hoppas kunna kombinera detta med foto. Har dekorerat en del bröllop bla och det vore kul att kunna erbjuda även fotografering.

Johan!
Menar du folkhögskolorna i Sverige eller vilka utbildningar skulle vara gratis? Tycker alla jag sett är så dyra.

KRAM
Hanna

Inte alla utbildningar är gratis i Sverige. Ta till exempel Biskops-Arnö, den kostar drygt 30 000 kronor. Den är också berättigad till CSN-stöd.
Fast den blir lite billigare om man inte bor där och använder uteslutande digitala kameror.

Tyvärr så vill ju många arbetsgivare se att man har en "fin" utbildning som fotograf. Iaf kräver Vestmanlands Läns Tidning det. Fast jag har jobbat där tidigare så fick jag inte anställning (sommarvikariat) för att de som gått fotoutbildningar har förtur.
Det är här man kan diskutera det här med konst och huruvida man kan bedöma det. Jag har alltid trott att det är upp till betraktaren, men det verkar i vissa fall som om det är utbildningen i bagaget som säger hur bra ens bilder är.
De vill alltså hellre ha en sommarvikarierande fotograf som har jobbat med att utveckla sitt konstnärliga foto än någon som har erfarenhet av nyhetsfoto, om än gammal, så är det ändå erfarenhet. :-/
Ibland ser man bilder som ett barn med pocketkamera kunde ta bättre eller åtminstone likadant. Då blir man nästan lite mörkrädd.

Jag tror många anställda fotografer en gång i tiden har varit frilansande som visat fram fötterna. Att utbilda sig själv eller att vara autodidakt är inget fel, snarare tvärtom, då har man ju en stark passion för det man gör. Borde inte det uppskattas och premieras?

LHS är aldrig helt fel, synd bara att examen innebär slutet på all jordlig fysisk aktivitet.

Att studera är för mig en inspirationskälla, ett både trevligt och nyttigt sätt att utveckla sina intresseområden. Man får chansen att träffa inspirerande lärare, andra studenter med samma intresse som en själv och tillgång till bra teknik.
Personligen sporras och motiveras jag av att arbeta med projekt tillsammans eller samtidigt som andra för att sedan ha gemensamma genomgångar av allas arbeten. Tycker utbildning är ett underbart sätt att komma in i en branch utan att behöva ta tag i alltför mycket på egenhand, detta ordnar sig så fint när man är där och får vägledning.

Angående kostnader så är det gratis att studera på högskolor, Universitet och folkhögskolor m.m.

Du kan tex gå in på denna adress och söka efter fotoutbildningar:
www.folkhogskola.nu

Själv har jag bara studerat en 5p kurs fotografering på högskolan men söker just nu folkhögskolor till hösten. Har dock läst andra kreativa ämnen på högskolan som åtmintonde jag tyckte var väldigt kul och givande på många plan.

Mvh /Björn

De utbildningar som kostar pengar i Sverige tar väl betalt för mat/logi mm.

Själva utbildningen kostar väl inte (?)

Kanske finns en del som inte är studiemedelsberättigade ?

I exempelvis USA så kostar ju utbildningen pengar.

Jag blev antagen till ICP (International Center of Photography) i New York, men tackade nej främst pga att det skulle bli för dyrt. Då var kostnaden ca 30 000:- per termin (om jag minns rätt).

Förr var det många svenskar som gick den utbildningen men numera har de chockhöjt avgiften.

Fotohögskolan i Göteborg är ju gratis - men ändå svår att klara av ekonomiskt eftersom man inte kan lägga mycket pengar på fotomatrial - det lilla man får i studiemedel äts ju upp av kostnaderna av att bo och leva i Göteborg.

Skolan har fantastisk utrustning - men den används inte fullt ut eftersom studenterna inte har råd att köpa fotomatrial för att använda den.

Skolan ska förövrigt flytta snart (igen...)

Annars kan jag väl rekommendera fotoutbildningen i Hemse på Gotland. Det enda som kostade pengar där var mat/logi och ditt eget fotomatrial.

Det ligger lite ensligt till - så man ägnade den mesta av tiden till fotograferande och mörkrumsarbete :)

http://www.gotland.fhsk.se/foto/

Men trots en ganska lång fotoutbildning så var det ändå först när jag arbetade som fotoassistent som jag lärde mig hur det är att arbeta som en "riktig" fotograf.

Allt beror ju på vilken inriktning inom foto man vill syssla med.

rideg skrev:
Det är dock inte alltid en nackdel med en utbildning....

Hmmm... är lite tveksam till formuleringen. Utbildning är väl aldrig en nackdel - däremot kan man ibland fundera på om en specifik utbildning är till någon fördel?

grundskolan, gymnasiet, sen har jag hjonat mig i några år nu och planerar att börja plugga nu nångång väldigt snart, det blir juristlinjen...

när det kommer till fotandet så håller jag på o lär mig själv...

popboydeluxe skrev:
när det kommer till fotandet så håller jag på o lär mig själv...

Det är den bästa skolan även om också den kan variera i kvalitet såklart:)!

När jag läser mitt inlägg från igår så låter det lite väl pessimistiskt:-/
Visst är jag negativt inställd till skola generellt men visst finns det undantag från den regeln.

Det är ett stort tema som behöver många ord,,

Det stora tipset jag kan ge är att den "fotostudie-funderande" individen bör veta vem han är och inte åka iväg utan att precis veta hur skolan fungerar i sitt system i jämförelse med andra skolor på andra nivåer.

Kanske kommer med fler tips genom trådens fortlevnad,,

Mvh Niclas.

Highweiss skrev:
Hmmm... är lite tveksam till formuleringen. Utbildning är väl aldrig en nackdel - däremot kan man ibland fundera på om en specifik utbildning är till någon fördel?

Ja, formuleringen blev något olycklig. Utbildning är aldrig till nackdel. Men i många fall kan nog ett par år hos en erfaren fotograf väl mäta sig med en formell utbildning. Jag tror inte att man utsätts för samma kommersiella villkor och får tillfälle att knyta så mycket kontakter på en fotoskola som hos en yrkesfotograf.

Vet Ni något om Kulturamas...

fotolinjer,Folkuniversitetets fotoutbildning, Sigtunas folkhögskola (ettårig fotoutbildning) eller någon anna utbildning som ligger i Stockholm?

Jag kan ju tyvärr inte söka in någon annanstans eftersom jag har två småbarn och en man som arbetar här.

Har varit sugen på Gotlands folkhögskola men då som sommarkurs, den ska vara bra har jag hört.

Tack än en gång för alla svar....

KRAMHanna

Jag gick tre terminers kvällskurser på Folkuniversitetet och Studiefrämjandet, och där jobbade jag ihop bilder till ansökningen jag skickade in till Kulturama.

På Kulturama gick jag sen i ett år, vilket var VÄLDIGT bra!! Samtidigt småjobbade jag för studenttidningar, rockklubbar etc. Nu ska jag börja på ICP i New York till hösten, kanske mest för att jag alltid varit fast besluten att flytta till New York, och en skola är en bra anledning att få ett visum.

SJÄLVKLART är en utbildning rätt väg att gå, och jag måste bara betona att alla utbildningar inte är rent konstnärliga! På Kulturama lär man sig mycket mycket teknik, mörkrumsarbete, ljussättning, affärssinne, bildtänkande osv osv. Att på HELTID få umgås med andra människor som är intresserade av bilder är ovärderligt! Självklart kan du inte bara gå en utbildning och tro att du är färdig fotograf - det behövs ALLTID praktik! Men utan en utbildning i grunden tar det längre tid att komma underfund med saker som inte är självklara. Hur lär du dig t.ex. porträttfotografering i studio utan utbildning? Visst, du kan vara assistent, men hur lätt är det att få en ass-plats utan utbildning i bagaget? Går säkert för vissa, men är "lätt" att få när man är utbildad.

Kulturama kostade 2003 76000 kr/år, plus ca 20000 kr/år för materialkostnader (men du har rabatt på många fotoaffärer etc.). CSN ger dig det vanliga månadsbidraget+lånet, samt ca 50000 kr/år i merkostnadslån. Så det du måste fixa själv är ca 24000 kr/termin. Ta ett helgjobb + gör så många fotojobb du kan, så ordnar det sig. Kan verkligen rekommendera skolan.

(ICP kostar numera ca 22000 dollar/år. Samma CSN-villkor gäller där.)

jag har gått konstskolan i sthlm, GFU (grundkurs i fotografisk utbildning), porträttfotokurs, ljussättningskurs, mörkrumsteknikkurs, konstskolan Paletten, Medieprogrammet, webdesignskola.
till och från mellan 1988-1995 har jag även tillbringat mycket tid hos en konstlärare på gymnasiet som jag lärt mig mycket av.

ett tips jag försöker påminna mig själv om hela tiden: sluta aldrig experimentera!

emellanåt så känner jag mig fotoskolesugen, trots att jag numera jobbar som fotograf och har eget. kanske för att det var så varierande med fotouppgifter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar