Makten skrev:
Finns det några tester eller bilder som visar att objektivet lever upp till alla de bra egenskaper du räknar upp?
-Ingen vinjettering
-Bra bokeh
-Perfekt skärpa från kant till kant
-Minimal distortion
Hur vet du allt detta annars?
Du vet lika väl som jag att DA* fortfarande är i prototypstadiet. Men, varför skulle Pentax göra en ersättare till klassiska FA* 28-70 f/2.8 som är *sämre*? DA* 16-50 f/2.8 ersätter FA* 28-70 f/2.8 som är känt för just de sakerna jag räknade upp, självfallet räknar jag med att DA* serien kommer vara av samma höga klass, eller kanske t o m ännu högre, än den FA* serie som de ersätter. Precis som FA* serien var i förhållande till F* serien. Något annat vore ett misslyckande för Pentax.
Jag tror inte att Pentax blivit sämre på att göra objektiv genom åren.
FA* 28-70 har fått fina recensioner av bl a FOTO och Chasseur D'image (5 av 5 möjliga för optisk kvalitet) i mitten av 90-talet. Tyvärr ligger inte dessa åtkomliga på nätet (ok FOTO:s gör det men då måste man betala för det och jag är inte prenumerant längre, jag slutade för ett par år sedan, detta gör att jag inte har tillgång till deras artikelarkiv, men annars hade du gärna fått en länk. FA* 28-70 f/4 var billigast - bland märkesobjektiven - i testet också, tillsammans med Minoltas som var av liknand kvalitet. Nikon började på 35 och var inte lika bra. Sigmas var allra billigast, men inte alls lika bra. Tokina AT-X Pro 28-70 f/2.6-2.8 gjorde bra ifrån sig, men inte riktigt lika bra som Pentax).
Jag har svårt att tänka mig att Pentax målsättning med DA* skulle vara lägre än den serie de ersätter. Det vore inte likt Pentax om vi ser det hela ur ett historiskt perspektiv. Pentax proffsoptik tillhör världens absolut bästa. Jag har presenterat flera länkar här och där om det, du hittade några i Guldkorn.
Om vi jämför med vad ägarna tycker, exempelvis på Photozone. Så får FA* 28-70 f/4 ett snitt på 3.94 (det är autofokus hastigheten som drar ner), du ser att det är fyrstjärnigt på vinjettering, både på vidöppen bländare och på lägre bländare.
Sigma 18-50 f/2.8 får 2.61 som genomsnitt bedömning. Vinjetteringen vidöppen får två stjärnor och vinjetteringen ordnar upp sig först när objektivet är nerbländat.
En intressant sak är ströljus.
FA* 28-70 f/2.8 AL får omdömet 4 stjärnor. (little flare)
Sigma 18-50 f/2.8 får omdömet 2 stjärnor (quite heavy).
Hur var det nu med Sigmas antireflexbehandling? Uppenbarligen är ägarna inte särskilt nöjda med det.
http://www.photozone.de/active/survey/querylenstxt.jsp?filter="brand='Pentax'%20OR%20brand='Sigma%20AF'%20OR%20brand='Tamron%20AF'%20or%20brand='Tokina%20AF'%20or%20brand='Vivitar%20AF'%22
Avslutningsvis, jag ser inget skäl till att tvivla på att nya DA* följer tidigare FA*, F* och A*:s ärorika förflutna om högsta optiska kvalitet, vad ser du för anledning till att tvivla på DA* optikens kvaliteter i jämförelse med FA*?
Du kan ju alltid fråga Will om hur han vet att icke släppta DA* är i samma kategori som hans favoritsigma 18-50. Jag har svårt att se hur ett väderskyddat objektiv med supersonic drift (detta är officiellt!) är i samma kategori som ett som saknar dessa egenskaper.
Hälsar
R