Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken normalzoom till k10d

Produkter
(logga in för att koppla)
..Will Saar (wsaar) skrev:[/i]
Visst är det bra att ha en skeptisk inställning till varje datakälla, men det är löjligt att du säger dig lita mer på subjektiva marknadsföringsfärgade omdömen om produkter än resultaten som produkterna presterar.
...

Käre Will, jag erkänner att jag är löjlig men om jag nu vill vara löjlig varför kan jag inte få vara det då? Jag tycker om att vara löjlig! Du respekterar inte mig när du inte tillåter mig att vara löjlig!

Jag har inte sagt att jag litar på marknadsföringsfärgade omdömen, det är du som säger att jag gör det - men jag har inte sagt det. Det är din tolkning, men den stämmer inte med min uppfattning. Du kan ju inte anklaga mig för dina tolkningar.

Och jag har fortfarande redan givit dig svar på vad jag tycker om bildgallerier och varför jag tycker det, att du upprepar din argumentation hjälper inte för jag har redan svarat dig tidigare och jag hänvisar till mina svar. De är fortfarande utmärkta svar på din argumentation eftersom du inte har lycktats prestera någon ny information så håller mina argument fortfarande.

"Köper du en produkt som presterar bra, har bra finish och ett högt pris förutsätter du att du fått något av det bästa marknaden kan prestera"

Absolut, man går alltså in med skyhöga förväntningar och om produkten inte motsvarar dessa förväntningar så blir man som kund förbannad.

Tar man ut ett högt pris så måste man som tillverkare leverera en produkt som tillfredställer de kraven.

Om man tar ut ett lågt pris så går kunden in med en låg förväntan, precis som du säger, och resultatet blir att om produkten är "sådär" så blir användaren nöjd med det.

Det är precis som du säger här:
">öper du samma produkt till ett lägre pris finns alltid misstanken kvar att de dyrare produkterna är bättre."

Och därför blir man glatt överraskad om den produkt som man trodde skulle vara dålig, visar sig vara helt ok. Och då höjer man omdömet på den.

Det är mycket lättare att tillfreddställa den kund som går in med en låg förväntan, än den som har en hög förväntan.

Så användaromdömen höjer alltså betyget något på lågprisprodukter och sänker på högprisprodukter, men om man läser användaromdömen på Photozone med denna mentala kompensation så får man fram matnyttig information.

Tack för diskussionen Will, det är trevligt att vi tycker likadant nu. :)

Ärlig talat Will, är det inte så att det verkliga skälet till att du inte gillar Photozones användaromdömen, är att ditt favoritmärke Sigma inte lyckas så bra där? Välkommen till löjliga klubben tillsammans med mig som ordförande, du får gärna vara vice! :)

Hälsar
R
 
jag erkänner att jag är löjlig men om jag nu vill vara löjlig varför kan jag inte få vara det då
Självklart ska du få vara det när du öppet deklarerar det. Problemet med nätet och kamerasammanhang är att folk riskerar slänga bort en massa pengar på rekommendationer som de inte inser är resultat av löjlerier.

Tar man ut ett högt pris så måste man som tillverkare leverera en produkt som tillfredställer de kraven.
Intressant tes, det skulle ju innebära att eftersom Nikon är dyrare än Pentax och ändå har nöjda användare så är alltså Nikon verkligen bättre än Pentax. Det förs visserligen en del sådana resonemang i märkes-vs-trådar, men jag tror nog mer på de psykologiska rönen på området konsumentbeteende...

ditt favoritmärke Sigma
...och Tamron och Tokina. Jag byter gärna bort de flesta piratgluggar (har iofs bara 1, men planerar köpa två till) mot motsvarande märkesglas. De stora märkena har ju i regel helt ok kvalitet de med, och bara för att jag inte är villig att betala för prestige och metallgravyr kan jag ändå uppskatta den om den är gratis :)
 
Senast ändrad:
"Today coated glass with extremely thin transparent films on the surface reduces the amount of reflections down to 0.5% or less. This is sufficient for normal shooting situation but you will still see reflections from very bright objects (sun, lamps, candles). There're some differences between the manufacturers here. It is known that e.g. Pentax SMC and Carl-Zeiss T* lenses produce much less reflections due to superior coating than the rest of the gang."

http://www.photozone.de/3Technology/lenstec6.htm

Du själv hävdar ju att Klaus på Photozone ärtrovärdig eftersom han har en stor erfarenhet. Eftersom han nu säger att Pentax SMC är bäst (tillsammans med Zeiss T*, vilket är naturligt för de bygger på samma kärnteknik), precis som jag själv också säger, så är det väl bara att lita på det? Din guru har uppenbarligen samma åsikt som jag, och han hittade ju dessutom problem med Sigma 18-50 f/2.8 i "extreme lighting conditions". Så jag förstår faktiskt inte vad du tjafsar om.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Så jag förstår faktiskt inte vad du tjafsar om.
Tråden har ju varit död ett tag nu så om du glömt bort vad vi diskuterade bör du gå tillbaks och läsa innan du postar något helt irrelevant. Jag har inte försökt motsäga att Pentax eller Zeiss har bäst coating, utan har endast motbevisat lögnen om att Sigma skulle vara usel på området.

Att en lins flarar under "extreme lighting conditions" är väl knappast något dåligt betyg med tanke på att dina källor säger att det gäller alla linser och eftersom vi sett bilder där även Pentax 16 - 45 gör det.
 
Om de hormonstinna pojkarna stångats färdigt, pinkat in sina revir och bestämt vilken hanne som är "högsta hönset" så kanske jag kan få lite hjälp i mina funderingar?

Jag har haft en Canon 350D sedan den kom ut, men har upptäckt att det är rätt jobbigt att inte kunna se resultaten varken i sökaren eller i displayen och funderar därför på att byta till antingen Pentax K10D eller Sony Alpha 100 - även Nikons D80 är intressant men saknar väl antiskakfunktionen som finns både i K10D och Sonyn. Pentax verkar ju ha en smalare möjlighet till objektiv av olika märken än Sonyn och Nikon. Vilka för- respektive nackdelar finns det med respektive märke?
 
Sans skrev:
Vilka för- respektive nackdelar finns det med respektive märke?

Här är några av Pentaxen egenskaper:

* Vädertätat kan användas i fuktig och dammig
miljö.

* Bildstabilisering SR

* Bra sökare av Pentaprismtyp

* Kan fotografera i såväl DNG som PEF

* 22-bitars AD-omvandlare med kommande stöd för 16
bitars RAW-filer

* Nya innovativa fotograferings program.

* 11 punkter AF varav 9 st av korstyp.

* Sensorrengöring.

* Kommer med ett bra RAW-program.

* Slutaren byggd för att klara 100.000
exponeringar

* Bakåtkompatibel med all äldre Pentaxoptik

* Har stöd för batterigrepp

* Stöd för ultrasonic objektiv

* Ofta lägre pris på originalobjektiv.

* Stålchassi

* Dubbla inmatningshjul

- trådlös styrning av extern blixt endast med
annan extern blixt

Just Pentax linsprogram där man kommit lång med att ta fram nya linser föt aps-c tycker jag är en av det viktigare fördelarna. Det som inte finns i Sverige kan man beställa från tex B&H foto som har fler än 40 st Pentaxlinser på sin site från 14-1000mm.

Några av ovandtående egenskaper har också Sonyn vissa andra har Nikon men ingen alla.
 
Sans skrev:

Jag har haft en Canon 350D sedan den kom ut, men har upptäckt att det är rätt jobbigt att inte kunna se resultaten varken i sökaren eller i displayen och funderar därför på att byta till antingen Pentax K10D eller Sony Alpha 100

Hur menar du med att inte kunna se resultaten?
 
papi skrev:
...från 10-1000mm skall det vara.

Ja, det borde ju räcka en bra bit :)
När det objektiv och Pentaxs utbud så finns väl ingen anledning till oro. Pentax är ju också lite modigare än andra och släpper nischprodukter som deras pannkaksobjektiv t.ex.
 
Punkk skrev:
Hur menar du med att inte kunna se resultaten?

Ok, jag förstod från ditt inlägg i vs-forumet att du menar storleken på sökaren. Där ligger ju Pentaxen storleksmässigt bättre till än A100 (0,95x, 95% jämfört med 0,83x, 95%)
Båda är dock större än din sökare hos 350D.
 
För att komplettera Patricks lista med skillnader i specar kan det vara värt att nämna att Pentaxen blir tyngst och störst jämfört med Nikon D80 och Sony A100 (kanske delvis beroende på att Pentax kör stålchassi medan Sonyn kör magnesiumlegering). Nikons Capture NX programvara brukar också betraktas som ett värdefullt tillskott av Nikonanvändare, men den ingår inte i kameran.

Det kommer antagligen dyka upp fler skillnader i prestanda när kameran släppts och testats, men där kan vi än så länge bara säga något om Nikon och Sony. Nikon brukar dock ha bra ergonomi och bra autofokus och D80 verkar väl inte vara något undantag. Även Sonyn har också ganska sjysst autofokus, troligen betydligt mer ljuskänslig än hos din 350D och även den mycket dyrare Canon 5D (var en observation från en 5D-användare som provade Sonyn på en träff med Mosebacke Fotosällskap).
 
Tack så mycket för alla svar så här långt - jag uppskattar verkligen dem! Alla märken verkar helt klart ha sina för- och nackdelar. :eek:)

Och jo, jag menade att sökaren är väldigt liten på min 350D och displayen är i mitt tycke liten och knepig. Dessutom misstämmer färgerna och visar inte samma färger som visas upp i PS efter inladdningen utan de kan se bleka och kontrastlösa ut på displayen. En kompis har KM D7D och displayen visar verkligen samma bild skärpe- och färgmässigt som den sedan ser ut i datorn plus att sökaren känns stor och behaglig, och det är mycket det jag eftersöker plus antiskakfunktionen. Pentax K10D verkar helt klart mycket intressant att vänta in!
 
Susanne.

Jag tyckte också att sökaren och displayen på 350D var dåliga för en DSLR. Jag hade "kataloggluttat" en del på Canons utbud under 15000:- och inte ens 30D's sökare föll mig i smaken när jag fick klämma på en.

Eftersom jag har en gammal analog Pentax med hyfsade gluggar till, så väntar jag också med spänning på K10D.

Det som är så skoj med Pentax är att ALLA K-bajonettfattade optiker (från och med 1975)passar och SMC-A serien kan du till och med köra full programautomatik med. Ett STORT utbud alltså. Och för att plocka russinen ur kakan, så kan du säkert hitta en SMC M 50/1.7 för 300 till 400 spänn.....:)

Lycka till!

// Matte
 
Som ett exempel såldes precis ett 135/3.5 på Tradera för 120 spänn. Jag hade bjudit lite på det, men kom tyvärr hem lite för sent ikväll och förlorade budgivningen.
 
Sans skrev:
Om de hormonstinna pojkarna stångats färdigt, pinkat in sina revir och bestämt vilken hanne som är "högsta hönset" så kanske jag kan få lite hjälp i mina funderingar?

Ha ha ha !

Suveränt Susanne ! Jag garvade så jag höll på att pissa på mig :)

kent.
 
Är nog ingen risk att man kommer fram till något gemensamt i ett forum. Många olika objektiv förespråkades och det argumenterades för och emot Pentax. Om man vill ha Pentax (oavsett skäl) så finns det tre huvudalternativ:

DA 18-55/3.5-5.6: Ganska bra och väldigt billig
DA 16-45/4: Mycket bra
DA* 16-50/2.8: Proffsmodell, tätad och troligen också mycket skarp, men finns ännu inte (första halvan nästa år), och den lär kosta mellan 5000 och 10000 kronor.

Om jag inte redan hade haft en 16-45 så kanske jag hade köpt min K10D med en 18-55 i väntan på 16-50. Men eftersom jag har 16-45 köpte jag bara huset. Jag är nog mest sugen på DA* 60-250/2.8 när det gäller nya objektiv, så jag hoppar nog 16-50 ett tag.

Vad gäller andra märken så finns det också alternativ, men jag känner inte till dem så bra, och det var gansak heta diskussioner. Jag tror dock att bilder från ett Pentaxobjektiv är lite annorlunda från andra märken. Bra eller dåligt beror på smaken.
 
16-45/4

Jag är mycket nöjd med min, har använt den till det mesta från produktbilder till landskap

/Mats
 
Med all respekt. Jag var ute för att få konsumentrådgivning angående vad för objektiv jag ska planera att köpa in. Möter en diskussion på 234 inlägg om bokeh och annat. Jag förstår att den intresserar vissa, jag lärde mig ett nytt ord, men sedan blev det för mycket. Jag såg en lista någonstans på sida 7 som summerade valen till 4 potentiella objektiv. Är det allt? Jag själv vill ha en normal som sträcker sig åtminstonde till 50mm från så mycket vidvinkel som möjligt. Bländare 2.8 över hela registret är ett krav. Finns då bara sigmas och pentax tillsammans 2 objektiv att välja mellan? Vid sida 7 gav jag nämnligen upp, diskussionen blev allt för OT även för mig....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.