Will Saar (wsaar) skrev:
---
Fördelen med pbase är att den erbjuder en stor mängd bilder från olika fotografer vilket gör det lättare att forma ett bättre helhetsintryck än genom att undersöka några få, ofta vinklade, källor.
---
Will, jag läste det första gången du skrev det och jag står fortfarande kvar i min ståndpunkt att bildgalleriet har ett begränsat värde för granskning av objektivs prestanda därför att bakgrunden till hur bilden skapades saknas. Jag har svarat på det här redan och mitt svar står fast oavsett hur många gånger du upprepar dig.
---
Hur många köpare ser verkligen skillnad mellan ett "bra" och ett "utmärkt" objektiv
---
Will, nu tycker jag att du underskattar användarna. Men om vi ponerar för skojs skull att användare inte kan bedöma objektiv, hur kan du då - som vanlig användare - bedöma objektiv utifrån pbase? Eller kan du mer än andra köpare?
---
Priset är tyvärr den starkaste kvalitetsindikatorn inom många områden och när folk väl öppnat plånboken finns det ett fenomen som heter kognitiv dissonans som hjälper till att forma omdömet efter förväntningen och önskan.
---
Köper man en dyr produkt så har man en hög förväntan, om produkten inte motsvarar den förväntan man ställer så reagerar man starkt negativt på detta. Köper man en billig produkt så har man en låg förvåntan, om produkten inte presterar bra är det lättare att rycka på axlarna som kund - för produkten var ju så billig.
Den psykologiska faktor som förväntan innebär drar alltså ner betyget på dyra produkter och höjer betyget på lågprisade produkter. Detta är enkel logik.
---
Bilar är en bra parallell där premiumbilskunder verkar strunta i att deras bilar får spö av Toyotor och andra billiga japaner i alla kvalitetstester.
---
Och de kvalitetstestarna, som JD Power, Vi Bilägare, Motormännens Riksförbund etc, baserar sig på vad kunderna själva säger om sina bilar. Jag har själv fått hem papper från Vi Bilägare och Motormännen som jag har fyllt i och skickat in.
Köper man en billig Japan har man en låg förväntan, köper man en dyr Mercedes har man en hög förväntan. Det är svårare att tillfredsställa kunder med höga krav än de med låga krav. Så det är inte konstigt att billiga bilar ofta hamnar högre än dyra. Man rättar ju kravet på produkten efter det pris man har betalat. Köper man en dyr produkt så förväntar man sig att den är perfekt, köper man en billig produkt så gör det inte så mycket om det är lite fel på den. Är det fel på en dyr produkt så blir man förbannad. Ja jag skulle bli det iaf.
Hälsar
R