Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken mellanformatare??

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som är medveten om Mamiya 645 Super har inbyggt ljusmätare? Kameran har inte kommit hem ännu.
 
Hoppar in i denna gamla tråd då jag också precis har köpt en Mamiya 645 Super. Men hur är det med ljusmätningen? Har läst om prisma, vad är det??
 
Ett prisma är en sökare som gör att du får en rättvänd sökarbild, precis som i en vanlig småbildssystemkamera. Vissa prismor har ljusmätning, andra inte.

Alternativet till prisma är schaktsökare. Du tittar ned på mattskivan uppifrån och ser då en felvänd bild. Allt är upp och ned. Schaktsökare har aldrig ljusmätare. Fördelen mad schaktsökaren är att den fälls ihop och kameran tar lite mindre plats i väskan.
 
Bilden blir spegelvänd med schaktsökare, inte upp och ned.Schaktsökare till kameror med rektangulärt bildformat är mycket opraktiskt när man fotar i höjdformat. Det är ingen slump att Rolleis och Hasselblads tidigare kameramodeller hade formatet 6x6. Schaktsökare är däremot mycket praktiskt när man fotar låga motiv i liggande format. En sorts optisk live view.

Olle
 
Senast ändrad:
Bilden blir spegelvänd med schaktsökare, inte upp och ned.Schaktsökare till kameror med rektangulärt bildformat är mycket opraktiskt när man fotar i höjdformat. Det är ingen slump att Rolleis och Hasselblads tidigare kameramodeller hade formatet 6x6. Schaktsökare är däremot mycket praktiskt när man fotar låga motiv i liggande format. En sorts optisk live view.

Olle

Helt rätt Olle. Spegelvänt var vad jag menade.. Vet inte riktigt vad som hände där..
 
Slänger ut frågan i forumet istället. När jag startar kameran börjar den mata runt som att den väntar på film... är det normalt när man inte ha film i?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.