Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofies

Medlem
Jag är en nybörjare som behöver råd angående kameraköp. Vilken av Canon EOS 300D och Konica Minolta Dimage 7i är bäst?
Några andra undringar: Vad behövs för att kunna ta bra bilder i motljus? Vad behövs för att kunna ta bilder i mörkret?
 
Jag kanske inte borde svara då jag själv äger Canon, men för mig är det en självklarhet, dessutom verkar det finnas mer Canon än Minolta på beg- markanden, om man vill utrusta sin kamera vidare.

i motljus bör du ha en blixt, eller ha liten bländare, om du vill ta bilder direkt på solen vill säga, för att få ett snyggt ljus.

och ja, beror ju på vad du ska fota i mörker och hur väl det ska teckna fram ...
 
vad ska man ha om man ska fota landskap i mörker och det ska synas bra?
när ska man använda filter?
 
Med en dSLR, som 300D är, har du inte "allt i ett" som KM 7i. Du har däremot möjligheten att genom att välja rätt objektiv klara nästan vad som helst. Det är en helt annan nivå på fotograferandet.

300D är mycket bättre på nattbilder och ger dej så många flera möjligheter. Man skall dock inte sticka under stol med att kostnaden säkert blir högre eftersom det alltid finns ett nytt objektiv som man önskar sig. Med en KM 7i har du ju liksom valt färdigt.

Känner du att du vill utvecklas som fotograf tycker jag absolut att du skall välja 300D. (Trots att jag är Nikon-fantast).

/AnWi
 
Landskap i mörker kräver långa slutartider, när jag fotar nattbilder så har jag kanske från 20 sek upp till nån minut, så stativ är ett måste.
 
Jag har själv ingen större erfarenhet av filter, och när man fotar digtalt är det ju inte tvunget heller, det går ju att göra en hel del i datorn efteråt ...
 
sofies skrev:
Vad behövs för att kunna ta bra bilder i motljus? Vad behövs för att kunna ta bilder i mörkret?

Här är det bara "rätt" objektiv som gäller. Skall du ha solen med på bilden måste du välja ett objektiv med mycket hög klass.

Vill du jobba i motljus utan att solen lyser rätt in i kameran så handlar det om att lära sig att exponera rätt samt i vissa fall använda upplättningsblixt.

300D har betydligt bättre dynamik och hanterar kontrastskillnader i motljus bättre än KM 7i.

/AnWi
 
sofies skrev:
vad ska man ha om man ska fota landskap i mörker och det ska synas bra?
när ska man använda filter?

Stativ och långa tider är det som gäller. Här är 300D mycket bättre. Tänk på att skaffa ljuskänsliga objektiv. De ger dej ljusare sökare, bättre autofokus i svagt ljus samt kortare exponeringstid.

Polfilter kan man inte ersätta i datorn. Dess huvuduppgift är att ta bort reflexer i vatten, glasögon mm. Det är inget man har på jämt men bra att ha i väskan.

/AnWi
 
300D hos Hegethorns

Kolla in priset på 300D hos Hegethorns.

De har kanonpris på den kameran i svart utförande
med batterigrepp. Är jä**igt sugen själv, men har
bestämt mig för att vänta med mitt DSLR inköp tills jag har mer pengar "över". Är lite inriktad på en Dynax 7D och den kostar rätt mycket mer.

Tills vidare får jag peka och skjuta med min IXUS.
 
sofies skrev:
Vilken av Canon EOS 300D och Konica Minolta Dimage 7i är bäst?

Det kan ingen här svara på. Vilken kamera som är bäst för dig kan vi inte veta, speciellt inte utan att veta vad, när och hur du fotar samt vad du vill uppnå.

Några andra undringar: Vad behövs för att kunna ta bra bilder i motljus? Vad behövs för att kunna ta bilder i mörkret?

Tur, tålamod och erfarenhet. Lägg till stativ för mörkerbilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.