Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken kamera skulle passa mig?
- Trådstartare avslutatmedlemskap120515
- Start datum
avslutat_bj
Aktiv medlem
...eventuellt skulle "Soligor DG-340 DZ till Minolta Digitalkameror" kunna fungera med en Minolta...
avslutat_bj
Aktiv medlem
Julia, det blev mycket om blixtar här...
Men å andra sidan tycker jag att blixtar är det viktigaste tillbehöret till en kamera. Den inbyggda blixten slår rakt framåt, och det ger sällan en bra bild. Om man kan studsa blixtljuset i t.ex. taket får man en mycket vackrare belysning.
Men å andra sidan tycker jag att blixtar är det viktigaste tillbehöret till en kamera. Den inbyggda blixten slår rakt framåt, och det ger sällan en bra bild. Om man kan studsa blixtljuset i t.ex. taket får man en mycket vackrare belysning.
Chewbacca
Aktiv medlem
för att åtegå till frågan...
jag är i samma sits som du.
Ska köpa kamera men blir inte klok vad som passar mig, eller vad jag vill ha.
pentax k100d har fått bra i tester och kostar runt 6000. Då får du över till ett 300 mm tamron. den har bildstab. o 6 mp. verkar helt ok.
mitt största huvudbry är om jag ska köpa en k100d lr spara lite slantar o köpa k10d... lr köpa eos 350? niikon d70? d80? eos 400? du fattar säkert
eftersom jag är amatör så tänker iaf jag lägga stor vikt vid bildstab. nu i början.
dessutom är de flesta pentaxobjektiv bakåtkompatibla. upplagt för bra klipp på glugg området.
det blir nog en pentax trots att bildkvalitén blir bättre enligt tester med nikon lr canon. större utmaning till fotografen kanske
inget tips direkt men ett försök iaf. pentax känns som en bra nybörjarkamera.
k100d heter den. men kolla in k10d oxå bara för lite gött att drömma om...
jag är i samma sits som du.
Ska köpa kamera men blir inte klok vad som passar mig, eller vad jag vill ha.
pentax k100d har fått bra i tester och kostar runt 6000. Då får du över till ett 300 mm tamron. den har bildstab. o 6 mp. verkar helt ok.
mitt största huvudbry är om jag ska köpa en k100d lr spara lite slantar o köpa k10d... lr köpa eos 350? niikon d70? d80? eos 400? du fattar säkert
eftersom jag är amatör så tänker iaf jag lägga stor vikt vid bildstab. nu i början.
dessutom är de flesta pentaxobjektiv bakåtkompatibla. upplagt för bra klipp på glugg området.
det blir nog en pentax trots att bildkvalitén blir bättre enligt tester med nikon lr canon. större utmaning till fotografen kanske
inget tips direkt men ett försök iaf. pentax känns som en bra nybörjarkamera.
k100d heter den. men kolla in k10d oxå bara för lite gött att drömma om...
Anders Svensson
Aktiv medlem
Tänk ,jag kan inte förstå hur man kan bortse från bildkvaliteten?
Om man på allvar (PÅ ALLVAR!) tror att Nikon har bäst bildkvalitet i prissegmentet - hur kan man då välja något annat?
Tips: Börja inte svarsinlägget med något i stil med "Ja, vet du Anders, det finns så mycket annat än bildkvaliteten som är viktigt på en kamera"... det kommer inte att bli bra.
Jag lovar
Om man på allvar (PÅ ALLVAR!) tror att Nikon har bäst bildkvalitet i prissegmentet - hur kan man då välja något annat?
Tips: Börja inte svarsinlägget med något i stil med "Ja, vet du Anders, det finns så mycket annat än bildkvaliteten som är viktigt på en kamera"... det kommer inte att bli bra.
Jag lovar
ulltand
Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
...Om man på allvar...
Jag hittar inte inlägget du svarar på.
EDIT: Hittade nu!
Ellix
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Jag kikade på Soligorblixten också. Den har riktigt smarta inställningar för förblixt/fördröjning:
S1: Blixt utlöses utan fördröjning
S2: 50ms fördröjning
S3: 100ms fördröjning
S4: Blixten utlöses efter en förblixt
S5: Blixten utlöses efter två förblixtar
och då borde den ju kunna fungera med i princip vilken kamera som helst.
Jag använder S1-läget till kompakten (Canon S1is) och har satt blixtreglering till manuell och stängt av röda ögon-reduceringen. Har inte provat blixten som slav till 350d än, misstänker tyvärr att det inte är lika lätt att reglera blixtautomatiken i den kameran.
Senast ändrad:
ulltand
Aktiv medlem
kiwawa skrev:
...När ni stångats färdigt,tror ni att ni har något tips på frågan trådskaparen ställde?...
Spelar det någon större roll vilken systemkamera hon köper?
Alla frågor av den här typen ger samma svar.
avslutat_bj
Aktiv medlem
kiwawa skrev:
När ni stångats färdigt,tror ni att ni har något tips på frågan trådskaparen ställde?
Visst skulle vi kunna ha skrivit en modell och talat om att "den här är bra". Sådana svar tycker jag är ganska dåliga.
Lite argument för och emot systemkameror/kompaktkameror och en blixtdiskussion - det tycker jag är riktigt bra information.
PederD
Aktiv medlem
Mitt bästa råd: Testa de kameror du är intresserad av!
Hur du upplever kameran när du använder den är viktigast.
Köper du en kamera enbart på andras rekomendationer kan det sluta med att du har en kamera du inte trivs med.
Om kameran visar sig vara för stor/liten, så kan du inte hålla kameran stadigt. Då spelar det ingen roll om den har inbyggd bildstabilisator eller inte, bilden blir i alla fall suddig.
För min egen del föll t.ex. Canon 350D bort helt, pga av det den i mina händer hade ett aldeles för litet grepp (+ tunneln till sökare).
/Peder
Hur du upplever kameran när du använder den är viktigast.
Köper du en kamera enbart på andras rekomendationer kan det sluta med att du har en kamera du inte trivs med.
Om kameran visar sig vara för stor/liten, så kan du inte hålla kameran stadigt. Då spelar det ingen roll om den har inbyggd bildstabilisator eller inte, bilden blir i alla fall suddig.
För min egen del föll t.ex. Canon 350D bort helt, pga av det den i mina händer hade ett aldeles för litet grepp (+ tunneln till sökare).
/Peder
kiwawa
Aktiv medlem
Behöver inte diskutera motorer om någon frågar vägen till bussen.BengtJohnsson skrev:
Visst skulle vi kunna ha skrivit en modell och talat om att "den här är bra". Sådana svar tycker jag är ganska dåliga.
Lite argument för och emot systemkameror/kompaktkameror och en blixtdiskussion - det tycker jag är riktigt bra information.
Janne
ulltand
Aktiv medlem
kiwawa skrev:
...Behöver inte diskutera motorer om någon frågar vägen till bussen...
Janne
Hur många vägförslag till hållplatsen behövs egentligen?
kiwawa
Aktiv medlem
Vad jag förstår är en karta på G,innan dess kan man ge en liten riktningsanvisning.FILM) (ulltand skrev:
Hur många vägförslag till hållplatsen behövs egentligen?
ulltand
Aktiv medlem
kiwawa skrev:
...Vad jag förstår är en karta på G,innan dess kan man ge en liten riktningsanvisning...
Det finns redan massor kartor, men de används inte.
Och det blir ju inte lättare att hitta vägen för varje ny karta som trycks upp.
Ellix
Aktiv medlem
Jo, vi svävade kanske ut lite i diskussionen, men det är sånt här jag tänker på när jag väljer kamera.
Jag rekommenderar 350d för bildkvalitetens skull. Har normalsmå kvinnohänder, så jag upplever den absolut inte som för liten ens utan batterigrepp (den kunde gärna vara ännu mindre så att den och ett litet objektiv gick att bära i jackfickan).
Tycker att det verkar onödigt och minnesskrävande, kanske till och med sämre, med de 2M extrapixlar som 400d ger och rengöra sensorn då och då måste man i vilket fall som helst göra. 400d lär också vara långsammare på att ladda om blixten.
Dock har 350d lite omständiga knappar och menyer, konsigt nog är den äldre S1is mycket bättre på det, men det kanske beror på Canons knaspolicy att ta bort sånt som är bra så att det bara ingår i de riktigt dyra modellerna. Skärmen på 350d är också i minsta laget, men det kan möjligen ge lite längre batteritid.
Egentligen hoppas jag att det kommer en ännu bättre kamera, kanske någon kombination av kompakt och system (liten med små, utbytbara objektiv, men ändå ljuskänslig och brusfri) med bildstabilisering, utvridbar skärm och kanske rent av utbytbar sensor(!) osv, men man kan inte vänta hur länge som helst, kamerans möjligheter gör att man utvecklas i sitt fotograferande.
Lycka till med valet, Julia!
Jag rekommenderar 350d för bildkvalitetens skull. Har normalsmå kvinnohänder, så jag upplever den absolut inte som för liten ens utan batterigrepp (den kunde gärna vara ännu mindre så att den och ett litet objektiv gick att bära i jackfickan).
Tycker att det verkar onödigt och minnesskrävande, kanske till och med sämre, med de 2M extrapixlar som 400d ger och rengöra sensorn då och då måste man i vilket fall som helst göra. 400d lär också vara långsammare på att ladda om blixten.
Dock har 350d lite omständiga knappar och menyer, konsigt nog är den äldre S1is mycket bättre på det, men det kanske beror på Canons knaspolicy att ta bort sånt som är bra så att det bara ingår i de riktigt dyra modellerna. Skärmen på 350d är också i minsta laget, men det kan möjligen ge lite längre batteritid.
Egentligen hoppas jag att det kommer en ännu bättre kamera, kanske någon kombination av kompakt och system (liten med små, utbytbara objektiv, men ändå ljuskänslig och brusfri) med bildstabilisering, utvridbar skärm och kanske rent av utbytbar sensor(!) osv, men man kan inte vänta hur länge som helst, kamerans möjligheter gör att man utvecklas i sitt fotograferande.
Lycka till med valet, Julia!
Benjamin83
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Lite synd då att Canon glömde förse de i övrigt fina kompakterna med blixtfäste!
En bra kompakt är aldrig fel, beroende på hur man vill fota och vad man tycker om alla andra möjligheter som en sådan erbjuder jämfört med en systemkamera, som tyvärr inte alls ger lika många möjligheter som de bästa kompakterna.
Hittar du en begagnad Konica-Minolta A2 så köp den. Fast du hittar nog ingen. Min fick killen bända ur händerna på mej och då lockade han ändå med en D7D i utbyte... jag är fortfarande inte säker på att jag var vinnaren i den bytesaffären.
Jaså du hade starka band till din A2a du? hehe
Jag sålde min för nån månad sen för 3500:- inkl. cirk. pol filter och ett 2Gb och ett 512minne + extra batteri. Inte såå svårt val då jag var sugen på systemkamera.
Veckan efter köpte jag K10D(skulle behållt batterierna från A2an dock..)
KGS
Aktiv medlem
Benjamin83 skrev:
Veckan efter köpte jag K10D(skulle behållt batterierna från A2an dock..)
Är det samma batterier? kul, det lär vara samma till nån Nikonmodell också, värt att veta om man jagar lågpris. Jag köpte ett par från Zebramedia o de funkar bra även till D7D. Får se om du saknar din A2 du med när du kört system ett tag...
Jag har sett till att den kommit till ett bra hem, och Aette fick ett ännu bättre liv och är mycket aktiv än, lär ha passerat 200.000 exponeringar nu.
Sebastian Mandrean
Aktiv medlem
Begagnad Canon EOS 350D (eller Nikon D50/D70/D70s) med kitobjektiv samt ett Sigma 70-300 APO.