Annons

Vilken kamera skulle passa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap120515

Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt vart jag ska lägga in det här inlägget -.-
Men testar här.
Jag är "nybörjare" med att jobba med systemkamera men vill kunna få fina bilder på djur "in action", vyer, macrobilder och fina bilder bara helt enkelt :)
Vill inte behöva köpa till objektiv det första jag gör.
Har du något tips på en bra kamera under 8000 ??
Har du något tips?
 
begagnad 350d och ett sigma 17-70 med fuskmacro blir mitt tips. lr byta ut 350d mot en begagnad nikon typ d70s lr d50 kanske.
 
Kläm o känn på Pentax K100D, beroende på viken typ av djur du ska fota behöver du så småningom mer optik. D50 paketet med 70-300 är inte så tokigt heller, då kommer du hyfsat nära, men du behöver stativ...
 
juliaindergand skrev:
...fina bilder på djur "in action", vyer, macrobilder och fina bilder bara helt enkelt :)
Vill inte behöva köpa till objektiv det första jag gör...

Titta på Fotoskolan (finns under Artiklar i menyn överst på sidan), speciellt avsnittet om objektiv. Vill du ha bra objektiv för de tillämpningar du räknar upp så behöver du nog ett par-tre stycken.

Ett alternativ kanske kan vara att köpa en avancerad kompaktkamera? Bildkvaliteten brukar bli utmärkt i "normala" fotosituationer. Du får förmodligen gott om pengar över till resten av utrustningen också: Stativ, en extern blixt, bildbehandlingsprogram... Kika t.ex. på Fujis modeller.

Annars räcker nog pengarna till en systemkamera med "kitzoom" på ungefär 18-70mm och en telezoom på upp till 200 eller 300mm. Märke och modell är nog inte så jätteviktigt.
 
juliaindergand skrev:
Vet inte riktigt vart jag ska lägga in det här inlägget -.-
Men testar här.
Jag är "nybörjare" med att jobba med systemkamera men vill kunna få fina bilder på djur "in action", vyer, macrobilder och fina bilder bara helt enkelt :)
Vill inte behöva köpa till objektiv det första jag gör.
Har du något tips på en bra kamera under 8000 ??
Har du något tips?

Köp en begagnad 350D/D50.Sen köper du ett eller två objektiv som passar ditt fotande.För att "veta"vad som passar ditt fotande kan du söka här:
http://www.fotosidan.se/gallery/searchpic.htm
Skriv in ex. D50 sök bland ex.växter eller landskap,så får du fram ett gäng med bilder.Kika på dom som du skulle viljat ha tagit,kolla vad dom använt för prylar,så får du en liten vink på vad du behöver.
/Janne
 
Varför inte en långzoom..?

Vill man verkligen få en mycket "kreativ kamera" för pengarna så ska man satsa på en långzoom, t.ex Canon S3 IS eller ännu hellre den helt nya Panasonic FZ-8 (som har bättre sökare men mer brus vid höga känsligheter). Eller den nya Olympusen med zoom från 28mm-500mm eller vad som känns bäst...

De kostar ungfär hälften av vad du är beredd att betala.

Det går naturligtvis inte att jämföra långzoomar rakt av med en systemkamera, jag vet, det är två olika kameratyper. Dock är det så att i storlekar upp till A4 ska man vara mycket erfaren för att se någon skillnad i bildkvalité.

En långzooms fördel är i första hand litenheten, snabbheten att 'ha alla objektiv samtidigt' utan objektivbyte. Man köper ett färdigt packet som inte går att förändra men som redan vid köpet innehåller det mesta som behövs för en vardagsfotograf utan alltför extrema krav.

En systemkameras fördel är att den har fantastiskt mycket bättre sökare, den ger mycket bättre bilder i dåligt ljus samt att den är snabbare på alla inställningar. Och att den går att bygga ut allteftersom kraven växer.

Självklart finns det mycket mer men det här är utgångsläget.

Jag har skrivit flera inlägg om långzoomar här på Fotosidan, sök och läs innan du väljer bort dem som ett kameraalternativ. Med min Canon S2 IS har dock jag haft riktigt kul med och den är betydligt mer kraftfull än vad den ger sken av.
 
Slutligen måste man också komma ihåg att själva kameran är bara en del av allt som behövs för att få en bild till slut. Visserligen en viktig del, men ändå...

Allra viktigast är att förstå ungefär hur kameran fungerar, så att man kan lita på automatiken eller välja andra inställningar. Läs, lär, och experimentera!

Även om man inte är så här bra på bildbehandling
http://www.fotosidan.se/cldoc/6564.htm
så är det ändå till stor hjälp att kunna jobba lite grann med att snygga till en bild i efterhand.

Edit: Det kan vara lite svårt att hitta de behandlade bilderna. Längst ner i dokumentet finns det en länk "Njut av resultaten här"
 
Senast ändrad:
Håller med Ronnie om de kreativa fördelarna med en kompakt (heja utvecklingen av bättre kompakter!!). Dessutom kan man filma, spela in ljud och har en lcd som visar exakt vad som fastnar på sensorn i fråga om färgton, skärpa osv (allt detta verkar av någon outgrundlig anledning anses för tramsigt eller nåt om man skaffar sig en mer avancerad kamera).
I t ex Canons S-modeller är skärmen dessutom vrid- och vinklingsbar och fungerar som skydd mot till exempel ens kladdiga näsa om man vill titta genom sökaren (vilket man måste på de flesta systemkameror). Det är otroligt synd att S2is och S3is inte längre har möjligheten till fjärrkontroll, eftersom det underlättar när man t ex vill ta stadiga nattbilder.
Det stora problemet med kompakter är ljuskänsligheten. Om man vill ta frysta action-bilder krävs snabb slutartid och då blir bilderna som nuvarande kompakter klarar av att ta för mörka. Inomhusbilder utan blixt är i princip omöjligt att ta på folk/djur som rör sig det allra minsta. Om man tycker att det är okej med rörelseoskärpa eller blixt är problemet inte lika stort. Kompakter är också mycket brusigare i svagt ljus med stora iso-tal än systemkamerorna.
Skärpedjupet är också längre på en kompakt med liten sensor, det är svårt att få behagligt suddig bakgrund, men det kan iofs också vara en fördel ibland.
Men, som sagt, heja utvecklingen av kompakter!
 
Tre täta bilder på djur som är tagna med Canon S2 IS på Skansen när vädret var varmare... Alla är självklart tagna utanför inhängnaderna men med den kraftiga zoomen och bildstabiliseringen kommer man nära.
 

Bilagor

  • img_1370.jpg
    img_1370.jpg
    84.6 KB · Visningar: 849
Ellix skrev:
Inomhusbilder utan blixt är i princip omöjligt att ta på folk/djur som rör sig det allra minsta. Om man tycker att det är okej med rörelseoskärpa eller blixt är problemet inte lika stort.

Lite synd då att Canon glömde förse de i övrigt fina kompakterna med blixtfäste!

En bra kompakt är aldrig fel, beroende på hur man vill fota och vad man tycker om alla andra möjligheter som en sådan erbjuder jämfört med en systemkamera, som tyvärr inte alls ger lika många möjligheter som de bästa kompakterna.

Hittar du en begagnad Konica-Minolta A2 så köp den. Fast du hittar nog ingen. Min fick killen bända ur händerna på mej och då lockade han ändå med en D7D i utbyte... jag är fortfarande inte säker på att jag var vinnaren i den bytesaffären.
 
Tips. Det funkar bra med slavblixt till en kompakt. Bättre sidoljus så. Har själv en Solligor som är riktigt bra. Canons Powershotmodeller har möjlighet att styra blixtstyrkan så kamerans egen blixt för att sätta igång slavblixten inte behöver vara så stark.

Sedan önskar i alla fall jag också att kompakterna skulle ha blixtfäste, raw-format, adobe rgb-färgrymd, gängor att skruva på filter eller fler linser/objektiv osv.
Och att systemkamerorna skulle ha alla de små, smarta finesser som kompaktkamerorna ofta har.
 
BengtJohnsson skrev:
Men då måste du väl ha en ny slavblixt som är gjord för digitalkameror och inte en gammal för analoga kameror? Vilken blixt använder du och till vilken kamera?

Jag har en Soligor DG-340 AZ, köpt för ca ett halvår sedan på Cyberphoto (636kr +moms). Den har vinklings- och utdragbart blixthuvud och en hel del inställningsmöjligheter både i slavläge och blixtskoläge. Den kan antingen sättas på ett stativ eller skruvas fast bredvid kameran mha en skena som skruvas fast i stativgängan. Den drar 4 AA-batterier, även uppladdningsbara.
Enda nackdelen är att den är lite större och tyngre än långzoomskompakten.

En slavblixt utlöses ju av en annan blixt så om den analoga kameran har det borde det funka.

(Oj, det här blev ju en hel liten recension, får ta och lägga in texten som en sådan också.)
 
Vet inte vad det innebär att en slavblixt är gjord för digitalkameror, den reagerar ju på ljus.
Jag har en Canon S1is och en Canon 350d.
 
Ellix skrev:
Vet inte vad det innebär att en slavblixt är gjord för digitalkameror, den reagerar ju på ljus.
Jag har en Canon S1is och en Canon 350d.

Digitalkameror slår två blixtar. Den första används bara för att mäta ljuset, och slås innan själva bilden tas. Strax därefter tas bilden, och då använder kameran det uppmätta värdet för att slå en lagom stark blixt.

På gamla analoga kameror kunde man slå en enda blixt och stänga av blixten när lagom mycket ljus hade gått ut (japp, det gick undan).

Det gäller alltså att slavblixten "förstår" att det kommer en blixt för ljusmätning och därefter en blixt för själva bilden.
 
Det beror väl på hur du ställer in din digitalkamera, precis som en analog.

Välj manuellt blixtläge istället för ADI eller TTL eller nåt annat autoläge så slipper du förblixten. Det funkar förvisso inte på alla modeller av digitalkameror, men värt att kolla efter!
 
Javisst har du rätt, KG. Jag får väl erkänna att min blixt (både den inbyggda och min SB-800) alltid står på fullauto.

Jag kikade på Soligorblixten också. Den har riktigt smarta inställningar för förblixt/fördröjning:

S1: Blixt utlöses utan fördröjning
S2: 50ms fördröjning
S3: 100ms fördröjning
S4: Blixten utlöses efter en förblixt
S5: Blixten utlöses efter två förblixtar

och då borde den ju kunna fungera med i princip vilken kamera som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.