Annons

Vilken kamera skulle passa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap120515

Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt vart jag ska lägga in det här inlägget -.-
Men testar här.
Jag är "nybörjare" med att jobba med systemkamera men vill kunna få fina bilder på djur "in action", vyer, macrobilder och fina bilder bara helt enkelt :)
Vill inte behöva köpa till objektiv det första jag gör.
Har du något tips på en bra kamera under 8000 ??
Har du något tips?
 
begagnad 350d och ett sigma 17-70 med fuskmacro blir mitt tips. lr byta ut 350d mot en begagnad nikon typ d70s lr d50 kanske.
 
Kläm o känn på Pentax K100D, beroende på viken typ av djur du ska fota behöver du så småningom mer optik. D50 paketet med 70-300 är inte så tokigt heller, då kommer du hyfsat nära, men du behöver stativ...
 
juliaindergand skrev:
...fina bilder på djur "in action", vyer, macrobilder och fina bilder bara helt enkelt :)
Vill inte behöva köpa till objektiv det första jag gör...

Titta på Fotoskolan (finns under Artiklar i menyn överst på sidan), speciellt avsnittet om objektiv. Vill du ha bra objektiv för de tillämpningar du räknar upp så behöver du nog ett par-tre stycken.

Ett alternativ kanske kan vara att köpa en avancerad kompaktkamera? Bildkvaliteten brukar bli utmärkt i "normala" fotosituationer. Du får förmodligen gott om pengar över till resten av utrustningen också: Stativ, en extern blixt, bildbehandlingsprogram... Kika t.ex. på Fujis modeller.

Annars räcker nog pengarna till en systemkamera med "kitzoom" på ungefär 18-70mm och en telezoom på upp till 200 eller 300mm. Märke och modell är nog inte så jätteviktigt.
 
juliaindergand skrev:
Vet inte riktigt vart jag ska lägga in det här inlägget -.-
Men testar här.
Jag är "nybörjare" med att jobba med systemkamera men vill kunna få fina bilder på djur "in action", vyer, macrobilder och fina bilder bara helt enkelt :)
Vill inte behöva köpa till objektiv det första jag gör.