Annons

Vilken kamera ska man välja ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Hej
jag tänker köpa mig en digitalkamera inom kort.
Idag har jag en minolta vectis S-100 APS.

Anledningen till att jag vill ha en digitalkamera är att det blir ganska dyrt att hålla på att framkalla hela tiden bara för att upptäcka att det bara är 5 av 25 bilder man vill spara.
tänkte därför skaffa en digitalkamera och enbart göra papperskopior av dom bästa bilderna samt att man direkt ser om det blivit som man tänkt sig.

Kraven jag har är:
1. bilderna ska kunna förstoras till 30*40 cm
2. Hyfsat smidig
3. minst 3x zoom
4. bra bildkvalitet naturligtvis
5. under 7000 kr

någon som har några förslag på lämpliga modeller ?
 
Använd sökfunktionen i forumen. Känns som att denna fråga dykt upp i alldeles för många trådar. Letar du lite så finner du svar..
 
Tunga krav för lite pengar...

30x40cm motsvarar 12x16" och då i 300 DPI (fotokvalité) får du följdaktligen 3600x4800 pixlar = 17.2MP.

Men nog om detta, det går alltid att interpolera upp bilderna.

Kolla på www.cyberphoto.se , de har jämförelsetabeller. Eller sök här i forumen...
 
Lite alternativ

möjliga kandidater är:
Canon powershot s45 (dock ej under sju papp) 4MP
Fujifilm finepix F601 ca 6000:-, 3.1MP (superccd)
Olympus camedia C-50 5.0 MP, strax över 7000:-

För övrigt levererar dessa kameror bättre bildkvalité än "aps-arna".

Dessa är kameror är hyfsat smidiga, lycka till!

Hälsningar Lars
 
Allt går å förstora till 30x40cm... frågan är om du vill ha det jag-ser-vad-det-är-förnåt, ok, skarpt, eller SKARPT. Jesper uttryckte det ganska bra... 17.2 mpxl är en bra början =)
 
Minolta F100 uppfyller också dina krav.
sedan skall de beräkna extra minnet i priset också.
även att du nog bör skaffa en laddare och rejäla uppladdningsbara batterier.
ser du blint på enkamera i 7000 kronors klassen så inser du snabbt att 1000-3000 till hade varit bra att kika på redan från början.
F100 kostar ca 5000 kronor (ca5700 inklusive 64 mb extra minne på dustin)
256 mb extra minne ca 2000 och laddare med 8 stycken 2000 ah batterier kostar ca 600 kronor
7600 direkt,

och att ha bra medminne är inget fel, för det är skittrist närminnet är slut och man inte riktigt har fotograferat klart.
3 sommrar senare så var valet om mer minne inte särskilt tveksamt.
 
Verkar vara ganska nära...

minolta F100 verkar vara hyfsat nära vad jag är ute efter.
Den ligger i alla fall i rätt prisklass och verkar vara riktigt bra på papperet.

Någon som har något negativt att säga (eller positivt med för den delen).
 
det verkar vara en mycket bra kamera..men det som gör den ointressant (i mina ögon) är att man inte kan ansluta filter och konverter till den.
 
Det blev en...

Det blev en Minolta Dimage F100.
Kamera med 16 mb, 128 mb SD-minne, USB-kortläsare, 4 st 1900 mah AA batterier med laddare.
allt för 7000 kr.

Hittills är jag helnöjd.
Smidig och lätthanterlig och bilderna blir kalasbra.
 
Fuji skall det vara!

En kamera som är lite anonym i sverige är Fujifilm finepix 601 Zoom. Lite synd tycker jag!
Hovfotografen i Nässjö, Hegethorns, vägledde mig till denna underbara kamera i sensomras.
Snabb, rejält byggt, lättanvänd men ändå mycket manuella inställningar för de klåfingriga proffsen, bra makrobilder, låg strömförbrukning, suverän bildkvalité, bra LCD-skärm, bra betyg i världspressen, relativt billig, låg vikt trots metallhölje, mm.mm.mm - helt enkelt ett bra val för de flesta digitalkameraköpare!!!

HELNÖJD! (kosta idag c:a 5000-5500:)
 
Minolta Dimage s304 är en rätt hyffsad kamera, dock endast 3.3 mp. Alla mina bilder här på fotosidan är tagna med en sådan.
 
Själv så har jag bestämt mig för en Konica Revio KD-400Z med 4mp i ett smidigt format. Den har 3 ggr optisk zoom och tar alla sorters minneskort + att du kan ha i 2 samtidigt.Den kostar 5750 kr.
Finns även som KD-500Z med 5 mp för 6900 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.