Annons

Relativt kompakt retroinspirerad kamera? Är det ens det jag vill ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

uttu

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker input på kamera med eller utan utbytbart objektiv.

Aspekter:
- praktisk
Lätt att ta med (bär ofta runt på en del pga massa småbarn). Gärna rätt liten.
- troligen hellre ljusstarkt fast objektiv än zoom med mindre ljusstyrka.
- Gärna hyfsat tålig (pga samma småbarn ...).
- barn, porträtt/-ish (Men nog inte så närgångna), landskap, gatufotografering, ev makro (Det sista kan uteslutas men jag tror barnen skulle tycka det vore ett kul sätt att upptäcka naturen).
- budget kanske 20 000 inkl objektiv. Begagnat ok och måste inte ha allt på en gång.
- gärna retroinspirerad med fysiska reglage för mycket pga fåfäng och det känns kul med en estetiskt fin kamera (ej dealbreaker).
- fullformat känns onödigt kanske, har aldrig testat det men är drabbad av ett eventuellt omotiverat habegär.
- film känns rätt ointressant, särskilt utan riktig ljudingång. Eller så kanske jag ångrar att inte ha bra video när jag vill fånga barnen? Haha

Utrustningshistorik:
Back in the day hade jag en Nikon D80 med diverse objektiv. Det roligaste ett Nikkor AIS 50/1,2 och ett Nikon 60/2.8 makro.

Sedan dess har jag haft diverse toycamliknande kameror som varit lätta att ta med i en extremt kompakt packning när jag varit ute i världen. Har funkat över förväntan.

Min favoritkamera hittills har varit en analog Nikon FG, ihop med nikkor 50/1,2. Dock har jag ingen chans att fånga ungarna med detta. De är ju ute ur bild innan jag ens dragit upp den. Haha

Slutsatser/förslag (från chatgpt):
Fujifilm
X100VI (liten, smidig)

X-E4
X-T5
X-pro3
+ 23/2 eller 50/2
(Jag blir snurrig av alla varianter ovan men kul att kunna byta objektiv kanske)

Leica Q 116 (liten, smidig, ff, kul men gammal? )

Sony A7C + 35/1,8 eller 50/1,8 (prestandamässigt bäst i prisklassen? Men också lite större, mer som en "riktig" kamera?)

Nikon Z fc + 28/2,8 eller viltrox 56/1,4? (Finns kanske adapter till gamla objektiv? Men det blir större och klumpigare?)

Tack på förhand för input.

Ps
Jag tänker att jag ska hitta folk som har alternativen jag landar i för att testa ordentligt pga investeringen.

Senast ändrad:
Jag själv använder Olympus eller OM system som det heter idag, deras signum små och portabla kamera system. Vilken av deras kamera du ska välja är svårt, det är nog bara att kolla runt finns även beg till bra priser.

Ett litet och smidigt förslag som borde passa: Olympus Pen E-P7 tillsammans med Panasonic Leica DG Summilux 15 mm f/1.7 ASPH.

Jag har haft ganska många "alltid ha med sig"-kameror genom åren. Micro 4/3 har nog varit smidigast att få med sig. Då med Olympus 17/1,8 och 45/1,8. Det är skarpa och bra objektiv i väldigt litet format. Jag tyckte dock att 17 var lite småtråkig. Men en Olympus Pen av något slag kan vara fint.

Jag bytte till en kombination av Sony APS-C och fullformat för att ha samma system på jobbet och på fritiden, och där tycker jag att objektiven är ett klart snäpp uppåt. Inte direkt retro kanske, men A6700 och 55mm är väldigt bra för porträtt och annat. Jag har haft lite svårt att hitta en bra fast vidvinkel dock. Jag gillar motsvarande 28mm.
En 24/1,8 och en 55/1,8 bör rymmas i budgeten, nätt och jämnt.

Jag har också haft en Fujifilm X100F. Ganska bra, men också med lite konstigt handhavande, och lever inte riktigt upp till hypen.

Hade jag valt ett alltid ha med-system idag, så hade Fujifilm X-E4, eller faktiskt ännu hellre X-E3 legat bra till, med t ex 18 och 56mm.

Olympus Pen F. Jag är otroligt nöjd med min. Finns knappt snyggare kamera.
För det mesta sitter 17mm på.
Pen F

Senast ändrad:
Jag har haft ganska många "alltid ha med sig"-kameror genom åren. Micro 4/3 har nog varit smidigast att få med sig. Då med Olympus 17/1,8 och 45/1,8. Det är skarpa och bra objektiv i väldigt litet format. Jag tyckte dock att 17 var lite småtråkig. Men en Olympus Pen av något slag kan vara fint.

Jag bytte till en kombination av Sony APS-C och fullformat för att ha samma system på jobbet och på fritiden, och där tycker jag att objektiven är ett klart snäpp uppåt. Inte direkt retro kanske, men A6700 och 55mm är väldigt bra för porträtt och annat. Jag har haft lite svårt att hitta en bra fast vidvinkel dock. Jag gillar motsvarande 28mm.
En 24/1,8 och en 55/1,8 bör rymmas i budgeten, nätt och jämnt.

Jag har också haft en Fujifilm X100F. Ganska bra, men också med lite konstigt handhavande, och lever inte riktigt upp till hypen.

Hade jag valt ett alltid ha med-system idag, så hade Fujifilm X-E4, eller faktiskt ännu hellre X-E3 legat bra till, med t ex 18 och 56mm.
Har XE-3. Liten underbar kamera.

Jag fotar numera mycket med Nikon Zfc med en vidvinkelzoom 12-28/3.5-5.6. Det är ett intressant objektiv för att zoomen är elektronisk. En del säger att det ger sämre känsla när man zoomar, men jag tänker egentligen aldrig på det när jag fota.

Jag gillar hur kameran ser ut och hur lätt och smidig den är att ha med sig. Eftersom den är så lätt är det inga problem med att den saknar grepp.

En enda sak som jag inte gillar är ISO ratten. Man måste trycka ner en knapp i mitten av ratten för att ändra ISO och det är svårt att göra med en hand samtidigt som man tittar i sökaren.

1742740097162.png

Kors. Fler alternativ! Jag ska kolla in olympusvarianterna!
:)

Jag avskriver nog nikon Z fc. Jag kommer inte efterbehandla bilderna i någon större utsträckning och där verkar fujifilm bra!

Jag avskriver också alternativen utan utbytbara objektiv. Jag ska nog satsa på ett ljusstarkt kring 35 mm eller något vidare först och främst.

Kors. Fler alternativ! Jag ska kolla in olympusvarianterna!
:)

Jag avskriver nog nikon Z fc. Jag kommer inte efterbehandla bilderna i någon större utsträckning och där verkar fujifilm bra!

Jag avskriver också alternativen utan utbytbara objektiv. Jag ska nog satsa på ett ljusstarkt kring 35 mm eller något vidare först och främst.
När du säger kring 35 mm tar du då med cropfaktorn? Ett 23/1.4 Fujinon blir som FF 35 mm. Eller menar du 35 mm som blir drygt 50 mm på Fuji? I sä fall är gamla 35/1.4 ett väldigt lätt objektiv som många användare tycker ger en speciell känsla. Även 23/1.4 är ett väldigt skarpt objektiv. Jag äger båda sedan långe.

Fast jag skulle nog främst rekommendera Fujinon 18-55/2.8-4 OIS som första objektiv. En normalzoom brukar vara en bra start.
Skickar med bilder på både 23 mm och 35 mm. Båda bilderna tagna med F 1.4. Bilden i skogen är 23 mm och den i rummet 35 mm fast det ser du nog.

Bilagor

• _DSF3780.jpg
    1.7 MB · Visningar: 16
  • _ALM6327.jpg
    1.5 MB · Visningar: 15
Senast ändrad:
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto