Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken kamera för 15000?
- Trådstartare zanto91
- Start datum
Skarström
Aktiv medlem
Jag är otroligt nöjd med min 7D, passar perfekt om du vill ha en snabb kamera med marknadens bästa AF. Så länge du inte läser trådarna där folk klagar på att det är hemska problem i 200% förstoring, fruktansvärt brus på iso 200 med horribel bandning eller liknande i-landsproblem kommer du bli supernöjd, kan med fördel kompletteras med ett beg Canon EF-S 15-85. Själv avnjuter jag den med ett knivskarpt Canon 18-55 kitobjektiv, Canon 50 1.8 när det är ont om ljus och Canon 400 5.6 L för fåglarna.
Tgrahm
Aktiv medlem
Hej, Morgan..
Jag är övertygad att du får tips med både Nikon/Canon/Pentax/Sony, etc... Alla är vi "frälsta" vid de märken vi nyttjar. Tipset jag skulle ge är att besöka en välsorterad fotohandlare och känna på grejorna. Känn på ett hus av varje märke, samt fundera på vad du vill ha ut av det. Filma ? Fota i dåligt ljus ? Sport/gatufoto/natur/porträtt ?? Knepigt, då du inte ger inriktning.
Generellt skulle jag säga ett bra hus för runt 5-6 tusen, och resten på linsen/erna. Ingen kamera är bättre än dess lins. Där sitter kvalitén och resultatet du får ut i slutändan. Lägg mer på linsen är mitt tips. Satsa på ett 50/1.8, samt en zoom, typ 70-300 skulle vara ett bra första val. Att köpa ett "kit" med standard-gluggen 18-55 är kanske billigare, men det ger inte så bra kvalité som en fast 50/1.8
Hade det varit jag, så hade jag kännt mig för hos en fotohandlare först och sedan kollat begagnat-marknaden. Där kan man göra fynd!
Bara lite tips. Viktigaste är att det är du skall känna för grejorna och ingen annan.
Lycka till!
/Tobbe
Jag är övertygad att du får tips med både Nikon/Canon/Pentax/Sony, etc... Alla är vi "frälsta" vid de märken vi nyttjar. Tipset jag skulle ge är att besöka en välsorterad fotohandlare och känna på grejorna. Känn på ett hus av varje märke, samt fundera på vad du vill ha ut av det. Filma ? Fota i dåligt ljus ? Sport/gatufoto/natur/porträtt ?? Knepigt, då du inte ger inriktning.
Generellt skulle jag säga ett bra hus för runt 5-6 tusen, och resten på linsen/erna. Ingen kamera är bättre än dess lins. Där sitter kvalitén och resultatet du får ut i slutändan. Lägg mer på linsen är mitt tips. Satsa på ett 50/1.8, samt en zoom, typ 70-300 skulle vara ett bra första val. Att köpa ett "kit" med standard-gluggen 18-55 är kanske billigare, men det ger inte så bra kvalité som en fast 50/1.8
Hade det varit jag, så hade jag kännt mig för hos en fotohandlare först och sedan kollat begagnat-marknaden. Där kan man göra fynd!
Bara lite tips. Viktigaste är att det är du skall känna för grejorna och ingen annan.
Lycka till!
/Tobbe
zanto91
Medlem
Hej, Morgan..
Jag är övertygad att du får tips med både Nikon/Canon/Pentax/Sony, etc...
Alla är vi "frälsta" vid de märken vi nyttjar.
Tipset jag skulle ge är att besöka en välsorterad fotohandlare och känna på grejorna.
Känn på ett hus av varje märke, samt fundera på vad du vill ha ut av det.
Filma ? Fota i dåligt ljus ? Sport/gatufoto/natur/porträtt ?? Knepigt, då du inte ger inriktning.
Generellt skulle jag säga ett bra hus för runt 5-6 tusen, och resten på linsen/erna.
Ingen kamera är bättre än dess lins. Där sitter kvalitén och resultatet du får ut i slutändan.
Lägg mer på linsen är mitt tips. Satsa på ett 50/1.8, samt en zoom, typ 70-300 skulle vara ett bra första val. Att köpa ett "kit" med standard-gluggen 18-55 är kanske billigare, men det ger
inte så bra kvalité som en fast 50/1.8
Hade det varit jag, så hade jag kännt mig för hos en fotohandlare först och sedan kollat
begagnat-marknaden. Där kan man göra fynd!
Lycka till!
/Tobbe
Tack för ett jättebra svar! Jag skulle vilja fota gatufoto och makro och vanliga familjekort.
zanto91
Medlem
En riktigt bra zoom förmodligen, köp en kvalitetsobjektiv begagnat (mer för pengarna). Här på Fotosidan under köp/sälj kan du lägga in en bevakning. Det beror på vilket märke på kamerahuset du väljer...
Men rådet att satsa på objektivet är riktigt.
Vilken brännvidd på objektivet ska man ha tycker ni?
Helmetrock
Aktiv medlem
En Nikon D90 med ett 18-105 VR eller 16-85 VR eller Sigma 17-50/2,8 OS plus ett 35/1,8 och/eller 50/1,8 och/eller 60/2,8 macro beroende på vad du är intresserad av att fota. Ett annat mycket bra objektiv du kan kika på är Nikon 70-300 VR.
ebermark
Avslutat medlemskap
Det är roligare att fota med en kamera som inte hör till konsument/instegssegmentet.Ska man köpa en canon 550d med ett 17-55/2.8 kanske? och ett batterigrepp, så den blir lite större.
iSolen.se
Guest
Hej! Jag har 15000 jag skulle vilja lägga på en kamera och objektiv. Vilken kombination skulle ni köpa och varför?
Tack på förhand / Morgan
Beg D700 och ett nytt 50/1.8.
Bra kvalitet och det finns massor med fina beg objektiv du kan skaffa.
zanto91
Medlem
Det är roligare att fota med en kamera som inte hör till konsument/instegssegmentet.
Ja det kan jag hålla med om, men vad ska man köpa då? det kanske blir en d7000
Helmetrock
Aktiv medlem
En begagnad Nikon D300 eller D300s kanske? Allt annat än instegsmodeller!Ja det kan jag hålla med om, men vad ska man köpa då?
Taryup
Aktiv medlem
En begagnad Nikon D300 eller D300s kanske? Allt annat än instegsmodeller!
Jag tänkte bara tillägga att jag fotar med en D300 och är jättenöjd verkligen. Jag hade en D70 (som är ganska mycket instegsmodell) och vilken skillnad man märker bara man tar ett kort och kollar på det i displayen!
Elias
phool
Aktiv medlem
Skulle personligen aldrig själv köpa ett billigt hus för 5000 och sen lägga resten på objektivet som många förespråkar,mycket av glädjen,funktioner och kvalitén sitter ju i huset! Om du har is i magen så invänta nya d400, kommer kosta runt 15-16k, då hinner du kanske spara lite till ett bra objektiv också. Köp inte ett billigt hus utan direktknappar.