Annons

Vilken kamera för 15000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en beg 5D Mark I och tre nya objektiv 35/2, 50/1.4 och 85/1.8 för den summan. Är övernöjd men då var jag ofta och kände på pentax, sony, nikon, canon i butik, läste mkt och försökte ha is i magen. Det viktigaste för mig var att hitta den utrustning där bristerna och pris "passade" mig bäst.

Ska man köpa en canon 550d med ett 17-55/2.8 kanske? och ett batterigrepp, så den blir lite större.

/ Morgan

Om du är inne på 550 och fluktar såtycker jag att du istället ska kolla på 7d, inte bara för att jag har en men som en annan skrev att mycket av glädjen sitter i huset och jag blev mycket gladare då jag bytte från 550 till 7d;) Nä, men faktiskt, det är en mycket roligare och skönare kamera, tyngre och mer kvalité. Men, som sagt, det finns ju andra märken också, bara att prova. Spelar ingen roll om det är Canon eller NIKON, eller nått annat märke, du kommer inte få bättre bilder beroende på vilket kameramärke du väljer, det sitter ju först och främst hos det som håller i kameran.

Om du ska fotografera makro, så köp någon men stor och klar sökare det kommer att underlätta, titta på detta extra noga när du är ute och känner på olika typer. Jag kan Nikon bäst och där har du D90, D7000 och D300s. Om det är din första systemkamera så bränn inte allt på en gång, kan vara roligare att bygga upp ett system (såsom namnet anger).

Antingen köper du ett kit och då är inte 18-105 fel (man får ofta den billigare i kitet än motsvarande 16-85, som då är en aning bättre), eller så köper du enbart ett hus och börjar med ett 35/1.8 samt ett makro. Själv är jag nöjd med 60/2.8, men kanske är något kort om man vill fota insekter (men det har snabb AF och ganska lätt att ställa in skärpan och funkar fint på insekter också om de är kvar). Som alternativ så har du 105/2.8 men kanske kan vara både för tungt och dyrt att börja med. Objektiv hittar du ofta begagnade tex Fotosidans Köp o Sälj

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto