Annons

Vilken bil har du i jobbet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!


Olika branscher har ju en förkärlek till vissa bilmärken och modeller av bilar och på senaste tiden har jag blivit nyfiken på vilken typ av bil som yrkesverksamafotografer föredrar.

Så vad har du för bil och varför just den bilen?

///Chris
 
BMW 525itx

Bra lastutrymme, lagom potent och fyrhjulsdrift är mycket värdefullt ibland.
 

Bilagor

  • qyhc8o.jpg
    qyhc8o.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,287
Någon speciell anledning till val av bil?
reservdelar, bränsleekonomi, design eller var det en ren slump att det blev just den bilen?

Vad är ni gillar mest respektive tycker minst om med era bilar?

EDIT: väldigt tight med en vit kant på loggan på bilen, den blir välidigt iögonfallande och får bilen att krympa lite tycker jag.
 
Så här såg min bil ut.
Fyrhjulsdrift för att komma fram överallt.
Relativ hög för stabilt mastfäste.
Kameran kom 13 meter över marken vid fullt uttryckt mast.
Bra utrymme för dator vid livefotografering.
 

Bilagor

  • Mastphoto.jpg
    Mastphoto.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,225
  • Mastphoto_ut.jpg
    Mastphoto_ut.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,216
Jo priset och storleken på bilen var avgörande, priset av självklara skäl och storlek/utseende pga bruksmentalitet på en mindre ort + att bilen ska synas, därav min stora logga. Jag slutade annonsera när jag leasade bilen, man får inte mycket till annons för 1500kr/mån - däremot syns bilen hela tiden i närområdet när vi är ute på jobb.
Så tänkte vi, nu är bilen betald och vi funderar på byte - den som lever får se vad det blir då!
 
Personlig skylt, som jag har är en riktigt bra reklampelare i trafiken.
Kostar 6000 för tio år. Det är mycket billigt i reklamsammanhang.
 
Volvo Amazon så klart, året runt!

Varför?
Världens bästa bil, förutom krockskyddet då.
Billig, bra och kul.
1 kr/mil plus bränsle (0,7 om man kör lagligt).
Varför köra runt i hermetiska könlösa lådor när det finns bilar med karaktär?
 
Kanske med tanke på miljön?

Amazon är dock är fantastisk bil.
 
Senast ändrad:
Det går åt mer energi att tillverka en bil än vad den förbrukar under sin livstid.
Dessutom kör jag på E85 på sommaren och är på väg att montera katalysator.
 
När jag inte kör BMWn i inlägg2 använder jag mig av detta eminenta fordon med fotoryggan på ryggen.
Billigt, njutbart och bra.
Observera gps:en mellan backspeglarna.
 

Bilagor

  • dw9n5v.jpg
    dw9n5v.jpg
    75.1 KB · Visningar: 1,044
Amazonerna är ju väldigt häftiga och med E85 och en katalysator borde de inte vara allt för miljöotrevliga. Minre tungmetaller i E85 ju.
Gammla bilar är så mycket coolare än dagens strömlinjeformade tråkkapslar. Mina personliga (formmässigt sett) favorit bilar är CV2, Amazon, Land ROver Defender och Porche 911.

Inte precis världens säkraste bil (amazon och CV2) att vara i vid en olycka men coolhetsfaktorn överväger ju ens personliga säkerhet ;-)

En skooter är tufft som tusan, får mig att tänka på italien och 60talet och en viss film av någon outgrundlig anledning. Fotografer på Skooters klassiskt.

Xulio, cykel 4 real?
Väldigt tufft, då måste du ha en fenomenalt bra kondis ju.
Man kanske skulle sattsa på det *sneglar ner på min ölmage*

Anledningen till att jag frågar om bilar och så är för att jag kan inte ett skit om bilar och jag har verkligen dragit ut med att ta körkort (jag är 27) och fotografer brukar vara väldigt praktiskt lagda så jag tänkte att om det är några som verkligen har koll på vad som är praktiskt så är det yrkesfotograferna.

Jag tänkte ta körkort nu i höst och köpa en bil lite längre fram när jag sparat ihopa till en bra n00b bil. (råd och tipps mottages)
 
Nissan King Cab navara dubbelhytt.
Fyrhjulsdriven
Bra att packa under locket, på flaket.
Bra fotoplattform
Lastbilsreggad
Kan ha kamerorna inne i värmen (dubbelhytt)
 
Nissan King Cab navara dubbelhytt.
Fyrhjulsdriven
Bra att packa under locket, på flaket.
Bra fotoplattform
Lastbilsreggad
Kan ha kamerorna inne i värmen (dubbelhytt)

googlde just den, vilket monster till bil!

Men då måste man väll ha körkort för lastbil elelr ingår det i körkort för lätt lastbil?

Hur är det emd Disel motorer, de har lägre skatt eller har man slutat med det?
 
Xulio, cykel 4 real?
Väldigt tufft, då måste du ha en fenomenalt bra kondis ju.
Man kanske skulle sattsa på det *sneglar ner på min ölmage*

Absolut. Försöker ta den så ofta jag kan. 85 % av jobben klarar jag med ett kamerahus och två-tre fasta gluggar plus blixt, vilket gör att grejerna får plats i en Nova 3 som enkelt glider ner i korgen fram. Tar jag stora väskan Stealth reporter D550 (två hus, zoom/fasta gluggar, blixtar mm) så tar jag den på pakethållaren.

Är det jobb utanför stan så blir det bil så klart.
 
googlde just den, vilket monster till bil!

Men då måste man väll ha körkort för lastbil elelr ingår det i körkort för lätt lastbil?

Hur är det emd Disel motorer, de har lägre skatt eller har man slutat med det?

Diesel har sedan lange straffskattats i Sverige. Dvs de ar avsevart dyrare att skatta an motsvarande bensinmodell. I dag ar fordonsskatten koldioxidbaserad men i princip kan du ganga med 3.5 for att fa fram vad skatten blir pa en dieselbil jamfort med motsvarande bensinare.

Sjalv kor jag just en diesel. En Seat Toledo som jag fick "pa kopet" nar jag gifte mig. I borjan var det bara ett extremt billigt fardmedel som jag inte ansag vara nagot speciellt. Kom fran en Saab Aero men efter att ha anvant Seaten under en langre tid sa kan jag inte tanka mig att kora bensinare igen. Aldrig over 5.5 liter per 100 km oberoende av korsatt och klimat. Oftast landar jag pa 4.5-5 liter per 100 km. Stark som en oxe!! Lagger i femman i hemma och vaxlar ner forst nar jag nar destinationen. Vaxla ner for en omkorning? Behovs inte!!! 80-120 km/h tar 7.5 sekunder pa hogsta vaxeln. Hur lang tid tar det for era bilar? Dagens dieslar ar nagot helt annat an vad de var for nagra ar sedan. Testa ni som ar tveksamma. Ni komer att bli glatt overraskade.

Orsaken till mitt bilval da? Som sagt sa fick jag den "pa kopet". Extremt billig att kora, ingen kapitalkostnad, knappt nagra reparationer pa 13500 mil. Helt enkelt en knallbra billig bil som dessutom ar bekvam.

Och for att forekomma hellre an forekommas sa: nej jag ar ingen fartkanon langre. Glider oftast omkring i min bil lungt och stilla. Vad jag ville fa fram i mitt tidsexempel ovan var flexibiliteten och korkomforten. Det behovs inget vaxlande i tid och otid. Startar pa ettan, hoppar over tvaan och gar sedan direkt till hogsta vaxeln redan vid 50-60 km/h. Behover sedan inte gora nogot mer forran det ar dags att stanna.
 
Senast ändrad:
kollade lite på Toledo på Smartson, det verkar som om den har fått kritik för att ha dåligt synfält pga breda stolpar är det något du har märkt av?


Hur är det med Seat, är de billiga att reparera?
Reservdelar och så...

Xulio vad har du för cykel då?
Är det en citybike, ballongcykel eller en mountainbike med 70-elva tusen växlar?
 
Ska nog till att köpa den ryska ministridsvagnen Lada Niva. =)
Bil för 2500:-, köpa en reservdelsbil för under 4000:- och lägga lite pengar på lackjobb. ;)
Byta framstolarna till LITE mer bekväma och montera bort det minimala baksätet och förlänga lastutrymmet och göra ordentliga fack för väskor. Tänkte passa på att dra om en del av elen i bilen oxå så att man får 12V-uttag i lastutrymmet för laddmöjlighet. Kanske göra nån plats för att ha datorn på och kunna köra GPS därigenom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.