Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tanganyika heter det också i dag, även om landet har ingått i union med Zanzibar under namnet Tanzania, har jag fått lära mig. Tanganyikas tidigare huvudstad hette Dar-es-Salaam, eller Fredens port/hamn på arabiska.

Trägen vinner, Roland.
 
Jag lägger upp en jättelätt bild att gissa platsen på. Ledtråden är att det går järnväg där bilden är tagen.
 

Bilagor

  • pict8247b.jpg
    pict8247b.jpg
    35.3 KB · Visningar: 195
Jag är snäll idag och säger att landskapet har något gemensamt med både Gotland och Öland, när det gäller vägtyp som inte finns.
 
Ledtråd:
Platsen där vagnarna står uppställda i finns i ett landskap som möter fler främlingar än det görs i något annat landskap.
 
RolandM skrev:
Ledtråd:
... ett landskap som möter fler främlingar än det görs i något annat landskap.
Lappland. Norrmän och finländare.

Så får någon annan ta virkesterminalen, eftersom jag saknar gångbara bilder...

Vägtypsledtråden går jag bet på.
 
Senast ändrad:
Lappland är rätt och järnvägen leder till hamnstad vid hav som inte finns vid Sveriges kust. Återstår att finna var vagnarna stod uppställda när bilden togs,
 
RolandM skrev:
Lappland är rätt och järnvägen leder till hamnstad vid hav som inte finns vid Sveriges kust. ...
Jo, Inlandsbanan i Lappland ser det ut att vara, som leder.... ja till fots vissa bitar numera då... till Kristinehamn.

Men virkesterminalen får någon annan ta, eftersom jag saknar gångbara bilder...

PS
Är det bara icke motorvägsklassad fyrfältsväg mellan Gällivare och Malmberget?
 
Härregud så meningslöst!! Nästa gång slänger jag upp en närbild på hörnet av en sockerbit och ber er gissa vilket fik jag sitter på! Ska någon identifiera bilden utifrån björkarna? molnen? sanden?? "Hundra frågor" kan man leka nån annan stans, här pysslar vi väl med bilder?!

*GGRRRRAAAARRRGGHHH*

/Per (nästan uppriktigt förbannad)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.