Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar D skrev:
Habsburg?
Principe som sköt i Sarajevo 1914?

Korrekt. Detta är det som är kvar av slottet Habsburg och numera är det bara en liten restaurant och museum.

Förklaring till på spåret ledtrådarna:
10 p:
Här startade resan(=Habsburgska dynastin) som gick via vin(=Wien) för att sluta med annan nationalitet(=skotten, obs ordvits, i Sarajevo) av princip(=Gavrillo Principe)

8 p:
Slottet har samma namn som en dynasti som regerade i grannlandet(=Österrike) mellan 1273 och 1918. Äpplet(=Wilhelm Tells bravur) var dock kärnan i detta lands grundande(=Edsförbundet Schweiz), Tell(=Wilhelm Tell) me about it.

Lämnar loket till Gunnar.
 
detta är oxå utrikes.
Var faktiskt där o tog bilden i fredags.
Börjar väl utan fler ledtrådar.
 

Bilagor

  • var.jpg
    var.jpg
    20.3 KB · Visningar: 265
Ledtrâdar:
Motivet sitter en bit upp.
Staden som innehâller motivet är rejält stor.
Det var +15 grader när bilden togs, men bara +1 pâ morgonen.
 
Enl Hasse o Tage var det stor brist på grevar i denna stad, innan det fanns "grevmaskiner"
Enl samma källa seglade man från dess hamn, men det är ingen hamnstad, tvärt om.
Det är ingen brådska, trots trafikrytmen, det kommer en morgondag oxå.
 
Jag säger Madrid, trots att jag inte har en aning om vad den staden har med varesig grevar eller grevmaskiner att göra.
 
Visst är det Madrid, Edificio Metropolis i Madrid närmare bestämt.
Ett vackert hus som ägs av försäkringsbolaget Metropolis.

/Michael
 
Senast ändrad:
Inte för att det var bildutläggaren som bekräftade, men jag fortsätter med en ny bild ändå.
Återigen från utlandet.
Frågan är i vilken stad denna byggnad finns.

Kollar tråden igen först i morgon vid åttasnåret.
 

Bilagor

  • spectre.jpg
    spectre.jpg
    46.9 KB · Visningar: 293
Går lite segt detta så jag fortsätter med en ledtråd.

"Här kunde ledtrådarna i på spåretstil ha slutat då denna stad inte har ett spår av spår."
 
Jag har dessvärre inte tillgång till alla mina bilder, men den här kan ni få gissa på. Lite taskig upplösning, men jag tror det går att se vad det föreställer.
 

Bilagor

  • 121-2172_img_small.jpg
    121-2172_img_small.jpg
    8.9 KB · Visningar: 268
Här kommer samma bild i en version som är lite bättre. Passar på att slänga in en liten ledtråd:
Staden, som inte ligger i Sverige, har många mer eller mindre kända kyrkor.
 

Bilagor

  • 121-2172_img.jpg
    121-2172_img.jpg
    54.6 KB · Visningar: 264
Borde vara där de håller på med den där kyrkan som aldrig blir klar...

tyskland.. ungern...wien... rom... ähh veti fasen vart den ligger..

Ser iallafall ut som en ortodox kyrka.. tror jag .. he he he
 
Den enda kyrkan som, jag vet, har ett tivoli precis utanför är i Barcelona. Rättare sagt på berget utanför staden. Kommer tyvärr inte ihåg vad berget eller kyrkan heter...är det rätt stad!?
 
Kyrkan heter El Sagrat Cor de Jesus och ligger på berget Tibidabo i Barcelona, så du är på helt rätt ställe Mattias. Din tur!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.