Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken är platsen?
- Trådstartare epep
- Start datum
Qrisse
Aktiv medlem
Kan vi vara i Philadelphia, där hon bodde som sydde den första flaggan, vad hon nu hette.
Antar att du tänker på Betsy Ross, men nej, det är inte hennes hus (eller Philadelphia). Huset byggdes för övrigt ca 200 år innan Betsy förmodas ha sytt flaggan.
janolof
Aktiv medlem
Antar att du tänker på Betsy Ross, men nej, det är inte hennes hus (eller Philadelphia). Huset byggdes för övrigt ca 200 år innan Betsy förmodas ha sytt flaggan.
Trodde inte riktigt på det heller; huset stämde inte med min minnesbild, men det är 30 år sen jag var där...
Qrisse
Aktiv medlem
Boston har ju också en del av den amerikanska historien.
Ja, Boston har definitivt en del av amerikanska historien. Och detta hus har viss anknytning till Boston, dock står det i ett annat land.
clawfinger
Aktiv medlem
Jag är envis och står på mig, det typiska engelska maneret att alltid ha ett larm på husen som är röda eller gula.
Huset och flagggan - en chansning - Oxford.
Qrisse
Aktiv medlem
Jag är envis och står på mig, det typiska engelska maneret att alltid ha ett larm på husen som är röda eller gula.
Ingen dum gissning, dock är Oxford fel, men platsen är inte så långt därifrån. Byggnaden har dessutom anknytning till ett världskänt universitet, men inte det i Oxford.
Skarpsynt att känna igen engelska larm (för England är det ju).
Qrisse
Aktiv medlem
John Harvard studerade i Cambridge, kan det vara där.
Hans barndomshem till och med?
John Harvard är på rätt spår, men det är inte Cambridge.
janolof
Aktiv medlem
Nähä, då prövar vi med Stratford-upon-Avon, då?John Harvard är på rätt spår, men det är inte Cambridge.
Qrisse
Aktiv medlem
Nähä, då prövar vi med Stratford-upon-Avon, då?
Stratford-upon-Avon är rätt. Huset på bilden är the Harvard House där John Harvards mamma bodde. Harvard University ligger ju för övrigt i Cambridge, Ma, precis utanför Boston vilket gjorde gissningen på Cambridge dubbelt passande.
Din tur.
janolof
Aktiv medlem
Stratford-upon-Avon är rätt. Huset på bilden är the Harvard House där John Harvards mamma bodde. Harvard University ligger ju för övrigt i Cambridge, Ma, precis utanför Boston vilket gjorde gissningen på Cambridge dubbelt passande.
Din tur.
Ja, min förra gissning gjorde jag efter en 30-sekunders snabb-googling på jobbet. En 3-minuters mer källkritisk googling när jag kommit hem träffade mer rätt.
Bidrar nu med en husbefriad gissningsbild.
Bilagor
clawfinger
Aktiv medlem
Uppsala högar ?
janolof
Aktiv medlem
Uppsala högar ?
Precis, och precis så lätt som jag trott...
Din tur.
clawfinger
Aktiv medlem
Tack...
Tyckte det kändes kungligt.
Som vanligt, inga bilder på jobbet och jag vill inte ta någon från nätet så jag lämnar tråden öppen, någon som aldrig lämnat en bild - varsågod !
Tyckte det kändes kungligt.
Som vanligt, inga bilder på jobbet och jag vill inte ta någon från nätet så jag lämnar tråden öppen, någon som aldrig lämnat en bild - varsågod !
Senast ändrad:
janolof
Aktiv medlem
Jag har inte läst hela tråden så det finns en risk att här kommer en dublett. Var är jag?
Jag tror att du är framför datorn i Knivsta, men på bilden kanske du är på en sandhög i Skåne...
clawfinger
Aktiv medlem
Sitter du inte och tittar ned mot Knäckhusen ?
Stens huvud.
Stens huvud.