Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hum...

Vid den föreslagna Abisko turiststation är det nu barmark, men vid denna pinne var snödjupet i morse 104 cm, 3 cm mindre än igår!
 
Katterjåkk

Alldeles rätt! Katterjåkk.

Det är alltså "snömätpinnen" i Katterjåkk.

Största snödjupet jag känner till där var 265 cm uppmätt 1993.

Närbelägna Kopparåsen har den svenska rekordmätningen på 327 cm från 1926.

Från Katterjåkk till Kopparåsen är det 14 km. Ytterligare lika långt vidare mot öster ligger Abisko i regnskugga från fjällmassiven - och där är det alltså redan barmark nu.

Ordningen är återställd: Tråden är din Roland!


Edit: Och ett bonusberöm till Anders, som nog missade en sekund på det sista k:et i Katterjåkk!
 
Tänkte väl det. Missade med några mil vid första skottet och sedan med någon kilometer. Ber om ursäkt för denna fadäs.

Vars är platsen?
 

Bilagor

  • crw_7632b.jpg
    crw_7632b.jpg
    29.2 KB · Visningar: 257
Funderar...

Ser ostkustskt ut. Väldigt symmetriskt i form och färgsättning. Nybyggnation. Arkitektskrivbordsdesign. Låg landprofil. Ingen tång. Inga havstulpaner. Orange livboj. Få båtar trots säsong. Platser kvar...

Det måste vara någon inte alltför expansiv ort på ostkusten i dess låglänta delar, som vill locka nybyggare...

Ett skott från höften: Söderhamn?
 
RolandM skrev:
... Platsen ligger i Sverige fast öster om Åbo om jag förstått kartan rätt..

Jo, vars är vi...

Det tar oss osökt till Haparanda, vilket skulle göra att min teori om "inte alltför expansiv ort på ostkusten i dess låglänta delar, som vill locka nybyggare" skulle innebär att jag är lite sent ute - och att Ikea redan hunnit ändra det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.