Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har helt rätt... fast förorten är ingen förort, det är en annan stad. Tallinn får de stackars resenärerna se mycket lite av. Att åka trådbuss blev det t ex inget med.

Edit: Du hann emellan din rackare. Jovisst är det Paldiski Palace. Känt från Torsk på Tallinn, eller en Liten Historia om Ensamhet, som den egentligen heter... Ligger sex-sju mil från Tallinn. Humor!

Tråden är din. Igen!
 
HDFS) (KGS skrev:
Du har helt rätt... fast förorten är ingen förort, det är en annan stad. Tallinn får de stackars resenärerna se mycket lite av. Att åka trådbuss blev det t ex inget med.

Kör igen KG och något som det är lite sport med...
 
Sport så det räcker? Här ska man nog vara listig som en... eh... orm!? för att träffa rätt, eller ha varit på platsen. Pizzerian som Gud glömde.
 

Bilagor

  • pizzminip2100034.jpg
    pizzminip2100034.jpg
    25.5 KB · Visningar: 170
Hade det varit CSI nu så hade ni zoomat in på bilen och lätt läst registreringsnumret... nån som vet vad de har för käckt program!?
 
RolandM skrev:
Jag får en känsla av Torsby när jag ser bilden.

... men där är järnvägen inte elektrifierad!

Jag drar mig på försök till Fagerås, som ligger i det till Norge gränsande landskapet Värmland - men det stämmer väl inte så bra med ormens list...?
 
den här e inte lätt... Ormen jag tänkte på är inte bara listig, den är adlad också.

Värmland är rätt landskap...
 
Omtalad pinne

Det blev lite sent i natt, men här kommer äntligen nästa bild...

---

Frågan är tredelad:

a) Var står denna tidigare mycket omtalade pinne?

b) Vad används den till?

c) Vad har den visat som mest (lite osäker själv, men jag har en uppgift åtminstone...)?


Damen på bilden är hustrun. Hon är bara med som höjdreferens - en 169 cm hög sådan...

Och Roland, bilden är sedan tiden innan jag hade någon GPS, så RT90-kordinater kan jag bara efterhandskonstruera på kanske 100 m när...
 

Bilagor

  • kandpinne.jpg
    kandpinne.jpg
    39.7 KB · Visningar: 193
Rätt på fråga b. Den används till att mäta snödjup.

Men platsen i fråga a är fel.

Och då är det ju svårt få fram rätt värde på fråga c.

Ett rätt av tre Roland! Inte illa.
 
Kanske dags för lite ledtråd till gårdagens bild?

Roland hade alltså rätt att det är en snödjupspinne, men huvudfrågan (a) "Var står denna tidigare mycket omtalade pinne?" är obesvarad.

Denna pinne var mycket omtalad förr, när SMHI ännu läste snödjupet på vissa platser i fjällen i väderleksrapporten. Så gjorde man nog fortfarande 1996, det år då bilden är tagen. Dock var det bara under vintersäsong så skedde. Om jag minns rätt var det 1 december - 30 april. Så eftersom det igår var 30 april är det lite av ett jubileum.

Det kan vara årsjubileum sen denna nämndes som sista pinne...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.