Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv inte varit i Hiroshima, men någon jag känner var nyligen där och har visat mig sina bilder.

Okej, då kör vi vidare, men vilken väg kör vi på?
 

Bilagor

  • I111108_Z3641c_400.jpg
    I111108_Z3641c_400.jpg
    31.5 KB · Visningar: 115
Så landet Israel var närmre än den specifika vägen du fotade och frågade vilken väg som bilden togs på????

Vägen du färdades på var Highway 1

Jajaja


OK
 
I mitt svar föreslog jag Israel. Mikael svarade Highway1 och det är just svaret på frågan. Jag tycker att Mikael skall lägga in en ny bild, han svarade ju rätt.
 
Den här gången var det jag som råkat kika i vänners semesteralbum. Tänkte först att det där kan ju vara precis var som helst men stötte sen på en bild från en annan tvärgata i Barcelona och tyckte jag kände igen gatubelysningen och stenbeläggningen.

Då går vi på nästa:
 

Bilagor

  • 2011586_1.jpg
    2011586_1.jpg
    46.6 KB · Visningar: 124

Stämmer bra. Det är platsen där Franz Ferdinand blev skjuten och triggade första världskrigets utbrott.

Få ställen har gjort så starkt intryck som Sarajevo. Världen är fylld av monument, minnesmärken och museum från olika krig men det finns alltid något som gör att man kan distansera sig. Det var länge sen, det var långt bort, det händer inte här, inte igen, inte i modern tid etc.
Sarajevo är en trevlig stad där det är lätt att känna sig hemma och den är inte minsta olik min egen värld. Men överallt finns vanliga bostadshus med fasaderna fyllda av kulhål som vittnar om vad människorna man möter här fått genomlida.

Nog om krig. Pelle, ta oss vidare!
 
Intressant om Sarajevo.. jag har inte varit där faktiskt.. men det verkar vara värt att besöka! :)
Däremot har jag varit här.. var det nu är?? :)
 

Bilagor

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    75.2 KB · Visningar: 114
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.