** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns inte många hållpunkter att ta på, kan vara vilken fors som helst, så jag drar till med Avestaforsen...

Ledtråd.

Ledtråden finns i dubbel upplaga i bilden.

Ett svar på platsen kan innefatta vad forsen heter som finns i omedelbar närhet. Just detta vattendrag korsas av kraftledningar på minst två ställen och några broar spridda längs älven. Fisket i älven är traditionsfyllt och i sig en turistattraktion. I älvens sydlgaste delar finns golfanläggning av internationell karaktär och i klubbhuset kan man från det lokala bryggeriet inte långt från golfbanan föra tankarna till en symbol för viktoria.

OK!

En älv med förvånansvärt få broar spridda längs älven är Torneälven.

Ett traditionsfyllt fiske av turistattraktionskaraktär bedrivs där i Kukkolaforsen.

Alldeles nedströms denna går enligt kartan en kraftledning över älven och gränsen.

Golf har jag ingen koll på, men i Tornio finns en golfbana med 18 hål.

Bryggeriet i Tornio är Lapin Kulta.... som torde betyda Lappländskt guld... som i seger.

Så, kraftledningsgatan strax syd Kukkolaforsen!

Bengt, du har avgivit det korrekta svaret och härledningar av ledtråden. Tilläggas kan att golfbanan har hål både i Sverige och Finland, där av den internationella karaktären.

Bilden är tagen från den finska sidan.

Eder tur att inkassera priset genom att lägga ut bild.

Tackar!

Då är frågan: Vad är detta för byggnader?

Och en bonusfråga: Varifrån är bilden tagen?

Bilagor

• img_0243_redigerad.jpg
    img_0243_redigerad.jpg
    30.5 KB · Visningar: 174
Jag får en känsla av Sylarnas fjällstation före senaste branden. Bilden borde då vara tagen från sylmasivet.

Nja, Sylarna ger visserligen fina känslor, men i det här fallet skulle man kunna säga att den känslan är lite halvdan.

Inte rätt alltså.

Riksgränsen låter bättre. Då är vi på helnivå och lite drygt det, om nu Sylarna var halvdant.

Men inte heller det är rätt, om än det är på rätt spår.

Abisko fjällstation, även om min minnesbild av den inte ser som på bilden. Är dock 30-år sedan jag var där senast.

Plåtat från Torneträsk

Du minns helt rätt Roland! Abisko turiststation, som fjällstationen heter, ser inte ut som på bilden! Bilden är tagen den 14 mars i år.

Det är alltså fel.

Däremot är det riktigt att bilden är tagen från Torneträsk, men den är sju mil lång...

Jag får lägga ut en utzoomad bild som lite hjälp...

(hihi... det här går ju som jag planerade på bastusoffan...)

Bilagor

• img_0244_redigerad.jpg
    img_0244_redigerad.jpg
    29.6 KB · Visningar: 206
Björkliden? Men nu är jag nog fel på det om jag går efter minnet...stämmer inte med vinkeln mot Lapporten

Senast ändrad:
Japp, och Björkliden är ju högre beläget. Shit, har ju passerat platsen ett antal gånger...tror jag..

Nej, nej.... nu har du blåst iväg på tok för långt längs sjön Torneträsk.

Den byggnad du tänkte på är nog den gamla kombinerade likriktarstationen och järnvägsstationen Torneträsk, vacker som få, men flera mil härifrån...

Ort, jovisst. Häruppe behövs inte så mycket för att vara ort, men bildens bakomliggande ort är mycket större...

Oops.... nu svarade jag på nåt som var borta...

Nej, hotell Fjället ligger i Björkliden...

... men Lapporten är rätt liksom sjön Torneträsk...

Den sökta byggnaden är dock av mer akademisk natur.

Du verkar vara 2 130 m fel...

... men internatskola är inte helt feltänkt. Dock brukas nog inte riktigt den termen i de aktuella kretsarna (tror jag).

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar