Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Naturlig nästa gissning och du är i rätt världsdel. Det viktiga platserna ligger ju i den regionen...men det hade varit för lätt och där har jag heller inte varit.
 
Det är faktiskt ett annat land.


För er som har kvar era söndagsskolkunskaper:

Betlehem hade med Jesu födelse, Nasaret med uppväxten... Denna plats har med är känd central ur ett förföljesperspektiv....
 
Visst har både Jeriko och Egypten med förföljelse att göra...men det var i Gamla testamentet.

Vi kör vidare med ledtrådar på samma tema:

Denna plats har med en nitisk Romare att göra som förföljde Jesu apostlar... Platsen ligger i ett arabiskt land
 
Här är den en som kommer ihåg sin söndagskola.

VIsst är vi i Damaskus. Platsen är en kyrka som byggdes på den platsen där Saulus blev Paulus. Jag ger dej ett chans att specificera svaret...

Vad heter kyrkan. Den bär namnet efter han som hjälpte Saulus alternativt den kända gatan den ligger på.

Gör ett försök
 
Grattis Jenny, där gick du in snabbt och tog den. Visst är det St Ananias kyrkan som är byggd på platsen för Ananias hus på "Raka gatan".

Hade turen att komma till Damaskus med jobbet under julveckan förra året..

Bollen är din...
 
Jo, jag ligger som en jägare i bakgrunden och avvaktar rätt ögonblick att slå till! ;-)

Tyvärr var ju detta väldigt ogenomtänkt eftersom jag är på väg hemifrån och inte kan följa tråden på ett dygn.

Men Jan-Olof var väl den som var närmast, så han får gärna kasta in en ny bild! :)
 
Jo, jag ligger som en jägare i bakgrunden och avvaktar rätt ögonblick att slå till! ;-)

Tyvärr var ju detta väldigt ogenomtänkt eftersom jag är på väg hemifrån och inte kan följa tråden på ett dygn.

Men Jan-Olof var väl den som var närmast, så han får gärna kasta in en ny bild! :)

Kan jag väl göra då...
...var hittade jag de här herrarna?
 

Bilagor

  • gissa.jpg
    gissa.jpg
    63.1 KB · Visningar: 92
Jenny knep det på mållinjen men det var du som gjorde grovjobbet...

Jag tror att vi fortfarande är i USA i och med Motorhomet i bakgrunden. Kan vi vara vid Zion Park i Utah...
 
Medan ni funderar vidare lägger jag in en pausbild som jag tog samtidigt som den förra. Ny ledtrådsbild kommer senare.
 

Bilagor

  • gissa.jpg
    gissa.jpg
    69.2 KB · Visningar: 90
Inga nya gissningar! Kanske behövs det en ny ledtrådsbild utan tråd som hjälper er upp på spåret igen.
 

Bilagor

  • Imagglen03.jpg
    Imagglen03.jpg
    74.7 KB · Visningar: 81
Det var svårt...

Med nya bilden ser det ut som t.ex. Coloradofloden. VIssa delar ligger i nationalpark medan andra delar utanför. Men det finns många andra floder i USA som gräver sig ner så här...

Så för att ha en gissning gissar jag på Coloradofloden
 
Det var svårt...

Med nya bilden ser det ut som t.ex. Coloradofloden. VIssa delar ligger i nationalpark medan andra delar utanför. Men det finns många andra floder i USA som gräver sig ner så här...

Så för att ha en gissning gissar jag på Coloradofloden

Du är på rätt spår. Nu är det frågan om var längs spåret (eller längs vägen eller floden). Och det är inte nationpark här, men väl "National Forest" i omgivningarna. Dom skiljer tydligen på skog och park.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.